Hopp til innhold

Taxinæringen gjør seg klar for elbilskifte

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Om kun fire år skal alle Oslos taxier være nullutslippsbiler.

Det var stort engasjement da Oslo Taxi og Bellona samlet byens drosjesjåfører på den årlige Miljøbildagen på Bjerke 5. september. Elektrifisering av drosjenæringen var hovedpunktet på agendaen. En slik elektrifisering vil potensielt gi betydelige utslippskutt av klimagasser. I 2017 hadde drosjene en gjennomsnittlig kjørelengde på 56.875 km. Dette tilsvarer hele jordens omkrets (som er på 40.750 km), og enda litt til. Og dette er altså på én Oslo-drosje. Til sammenligning var gjennomsnittlig kjørelengde for personbiler samme år 12.143 km. Norsk elbilforening

Nødvendig med bedre ladeinfrastruktur

– For at vi skal klare å kutte klimagassene fra transportsektoren, må også drosjenæringen elektrifiseres. Vi må tilrettelegge slik at det blir enklere for sjåførene å velge elektrisk, fastslo Christina Bu i Norsk elbilforening. Administrerende direktør i Oslo Taxi, Bjørn Rebne, påpekte at det er helt nødvendig med bedre ladeinfrastruktur og dedikerte ladestasjoner for at flere taxisjåfører skal velge nullutslippsbiler. Ved utgangen av 2017 var det registrert 1676 drosjer i hovedstaden, hvorav kun 14 av dem var elektriske. Oslo-ordfører Marianne Borgen understreket at taxinæringen i Oslo er en del av kollektivtilbudet til innbyggerne i byen og at hun vet hvor viktig infrastruktur er for å kunne nå 2022-målet for taxinæringen i hovedstaden. Norsk elbilforening

Krav fra innbyggerne

Direktør i Klimaetaten, Heidi Sørensen, trakk fram at elektrifisering av drosjene i Oslo ikke bare er et krav fra kommunen, men også fra byens innbyggere: – Mange ønsker å kjøre utslippsfritt når de tar taxi. Neste år er Oslo kommune europeisk klimahovedstad. Da kommer folk fra hele Europa for å se på det som kalles for det elektriske mobilitetsmirakelet Oslo, for det er det det er. Hvilken drosje tror du de vil kjøre? Nullutslippsdrosje, konstaterte Sørensen. Klimadirektøren sa hun var overbevist om at drosjenæringen er på lag med framtida som en del av kollektivtrafikken og som en del av «det mirakelet som Oslo kommune skal vise verden at de er». Norsk elbilforening – I tillegg til utbedret ladeinfrastruktur, kan det også være en idé for taxinæringen å ha elektriske biler til utlån for sine sjåfører, så de får muligheten til å kjenne på hvordan det er å kjøre elektrisk drosje i Oslo, sa Elbilforeningens Christina Bu. Hun mener dette vil kunne avkrefte mange myter knyttet til det å kjøre elbil, ikke minst kan det hjelpe for å kurere rekkevidde- og ladeangst. Les også: En eltaxisjåførs utblåsning

Tre nye energistasjoner i Oslo

Klimadirektør Heidi Sørensen serverte også nyheten om at Klimaetaten i Oslo 6. september legger ut en konkurranse om å etablere tre energistasjoner i Oslo som aktører kan konkurrere på. – Det er fordi vi ser at vi også må ha mer hydrogen og biogass, og at vi må ta et bredere ansvar for det. Energistasjoner skal på plass så fort som mulig, sa Sørensen. En energistasjon skal inneholde minst ett fornybart drivstoff, og klimadirektøren lovet også å utfordre dem som driver med bensinstasjoner rundt å sette opp systemer som gjør at de har minst ett fornybart drivstoff i tillegg til bensin og diesel.

Fikk se eksempler fra England

På Miljøbildagen hadde sjåførene også mulighet til å se på ulike elbilmodeller som egner seg til drosjevirksomhet, og til å snakke med taxisjåfører som allerede har gått til innkjøp av elbil. En av de bilene som fikk mest oppmerksomhet blant de frammøtte, var den elektrifiserte taxien til London EV Company, TX5. Norsk elbilforening TX5 er utstyrt med en rekkeviddeforlenger (en tre-sylindret 1,5 liters bensinmotor som kan lade batteriet ved behov). Denne modellen er også klargjort for såkalt geofencing, en teknologi som kan styre bilens drift innenfor et definert område. Dette betyr at i nullutslippsfrie soner kan bilen bli tvunget til å kjøre med ren elektrisk drift. En annen modell som fikk mye oppmerksomhet, var Jaguars første elbil, I-PACE. Denne har en batterikapasitet på 90 kWh, med oppgitt rekkevidde på 480 km. I tillegg kan den også friste drosjenæringen med elektriske justerbare seter med god sidestøtte både for sjåfør og passasjer.