Nå har Tesla utlevert en million biler i Europa: Nesten 12 prosent av dem solgt i Norge
Og ikke bare det: 17,5 prosent av alle registrerte elektriske personbiler i Norge er nå en Tesla.
Sent i forrige uke passerte Tesla en solid milepæl.
Nå har det amerikanske elbilmerket totalt, altså siden den spede starten med Tesla Roadster i 2009, utlevert en million Teslaer i Europa.
Når vi sammenligner dette tallet med hvor mange Teslaer som er solgt i Norge i det samme tidsrommet, finner vi noe annet interessant:
Nemlig at godt over hver tiende Tesla som er solgt i Europa, faktisk er solgt i Norge.
Snart 118.000 Teslaer i Norge
Ser vi på registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), finner vi nemlig disse tallene for de ulike Tesla-modellene her hjemme:
Totalt var det per dags dato registrert 117.756 Teslaer i Norge – noe som betyr at nesten tolv prosent av Europas ulike Tesla-modeller havnet på norske veier.
Det igjen betyr at 17,5 prosent av alle registrerte helelektriske personbiler i Norge er en Tesla.
Som vi også ser av tabellen over, er det Tesla Model Y som det har gått flest av – med Model 3 noenlunde hakk i hæl.
«Sparer rundt 50 millioner tonn CO2»
Tesla Norge sendte i dag ut en pressemelding der de faktisk ikke gikk inn på sine egne norske salgstall.
I stedet trakk de frem en slags utregning som skal gi et bilde på hva dette bilsalget har hatt å si for klimagassutslippene og overgangen til mer bærekraftige transportløsninger.
Tesla skriver:
«Basert på gjennomsnittlige utslipp gjennom hele levetiden vil Teslaene på veien i dag spare rundt 50 millioner tonn CO2. For hver enkelt bil tilsvarer dette utslippene som produseres ved 50 flyreiser tur/retur mellom Barcelona og Los Angeles for én person.»
50 millioner tonn CO2 tilsvarer for øvrig omtrent Norges samlede CO2-utslipp i løpet av ett år.
Dette skriver Tesla om hvordan de har foretatt anslaget ovenfor:
«Kalkulasjonen for sparte utslipp gjennom levetiden er basert på en sammenligning mellom Teslaer og fossilbiler. Alle Teslas GHG-utslipp (inkludert utslipp i oppstrøms- og bruksfasen) bestemmes i henhold til metodikken i GHG-protokollen. Teslas årlige utslipp i bruksfasen er basert på gjennomsnittlige utslipp for strømnettet i Europa vektet for distribusjon av Tesla-leveranser og en utnyttbar levetid på 20 år og 241 000 kilometer. Utslipp fra fossilbiler i oppstrømsfasen er basert på vektede gjennomsnitt fra offentlige utgivelser fra likestilte produsenter av originalutstyr til fossilbiler (ICE OEM) om utslipp i forsyningskjeden og produksjonsdata. ICE OEM-utslipp i bruksfasen er basert på et kjøretøy som oppnår et reelt drivstofforbruk på 10 l per 100 km. Individuelle CO2-utslipp ved å fly fra Barcelona til Los Angeles er basert på ICAOs kalkulator.»
Begrepet GHG-utslipp, som Tesla bruker her, refererer til greenhouse gas, altså klimagassutslipp.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!