Hopp til innhold

Nå har Tesla utlevert en million biler i Europa: Nesten 12 prosent av dem solgt i Norge

HER ER DEN: Altså Tesla-modellen som bikket millionen for bilmerket i Europa, en Tesla Model Y RWD i fargen Quicksilver, produsert i Teslas giga-factory i Berlin. Foto: Tesla

Og ikke bare det: 17,5 prosent av alle registrerte elektriske personbiler i Norge er nå en Tesla.

Sent i forrige uke passerte Tesla en solid milepæl.

Nå har det amerikanske elbilmerket totalt, altså siden den spede starten med Tesla Roadster i 2009, utlevert en million Teslaer i Europa.

Når vi sammenligner dette tallet med hvor mange Teslaer som er solgt i Norge i det samme tidsrommet, finner vi noe annet interessant:

Nemlig at godt over hver tiende Tesla som er solgt i Europa, faktisk er solgt i Norge.

Snart 118.000 Teslaer i Norge

Ser vi på registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), finner vi nemlig disse tallene for de ulike Tesla-modellene her hjemme:

SNART 118.000 I NORGE: Legger man sammen de ulike modellene over, får vi totalt 117.756 Teslaer i Norge akkurat nå. «Øvrige» viser til andre helelektriske biler.
Kilde: OFV

Totalt var det per dags dato registrert 117.756 Teslaer i Norge – noe som betyr at nesten tolv prosent av Europas ulike Tesla-modeller havnet på norske veier.

Det igjen betyr at 17,5 prosent av alle registrerte helelektriske personbiler i Norge er en Tesla.

Som vi også ser av tabellen over, er det Tesla Model Y som det har gått flest av – med Model 3 noenlunde hakk i hæl.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

«Sparer rundt 50 millioner tonn CO2»

Tesla Norge sendte i dag ut en pressemelding der de faktisk ikke gikk inn på sine egne norske salgstall.

I stedet trakk de frem en slags utregning som skal gi et bilde på hva dette bilsalget har hatt å si for klimagassutslippene og overgangen til mer bærekraftige transportløsninger.

Tesla skriver:

«Basert på gjennomsnittlige utslipp gjennom hele levetiden vil Teslaene på veien i dag spare rundt 50 millioner tonn CO2. For hver enkelt bil tilsvarer dette utslippene som produseres ved 50 flyreiser tur/retur mellom Barcelona og Los Angeles for én person.»

50 millioner tonn CO2 tilsvarer for øvrig omtrent Norges samlede CO2-utslipp i løpet av ett år.

Nybilsalget i september gikk trått, men bød likevel på flere rekorder:

87 prosent elbilandel – og Tesla slo egen rekord

Dette skriver Tesla om hvordan de har foretatt anslaget ovenfor:

«Kalkulasjonen for sparte utslipp gjennom levetiden er basert på en sammenligning mellom Teslaer og fossilbiler. Alle Teslas GHG-utslipp (inkludert utslipp i oppstrøms- og bruksfasen) bestemmes i henhold til metodikken i GHG-protokollen. Teslas årlige utslipp i bruksfasen er basert på gjennomsnittlige utslipp for strømnettet i Europa vektet for distribusjon av Tesla-leveranser og en utnyttbar levetid på 20 år og 241 000 kilometer. Utslipp fra fossilbiler i oppstrømsfasen er basert på vektede gjennomsnitt fra offentlige utgivelser fra likestilte produsenter av originalutstyr til fossilbiler (ICE OEM) om utslipp i forsyningskjeden og produksjonsdata. ICE OEM-utslipp i bruksfasen er basert på et kjøretøy som oppnår et reelt drivstofforbruk på 10 l per 100 km. Individuelle CO2-utslipp ved å fly fra Barcelona til Los Angeles er basert på ICAOs kalkulator.»

Begrepet GHG-utslipp, som Tesla bruker her, refererer til greenhouse gas, altså klimagassutslipp.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også