Nybilsalget i september gikk trått, men bød likevel på flere rekorder: 87 prosent elbilandel – og Tesla slo egen rekord
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Dette er et lysglimt i et ellers trått bilmarked, men til tross for høye månedstall er vi ikke fornøyd med året så langt, kommenterer nestleder Petter Haugneland i Elbilforeningen.
Elbiler utgjorde 87 prosent av alle nye solgte personbiler i Norge i september, viser den månedlige statistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) for september, som akkurat er sluppet.
Forrige månedsrekord var i mars tidligere i år. Da var elbilandelen på 86,8 prosent.
Og for Teslas del er det all grunn til å være godt fornøyd:
Ikke bare topper de salgsstatistikken for september med sin Model Y, sammenlignet med samme tidspunkt i fjor, har de nå solgt over dobbelt så mange av modellen – og den har gått forbi sin egen rekord fra 2022 for mest solgte bilmodell i løpet av ett kalenderår.
2023 hittil: Ligger for lavt
Til tross for knallhøy elbilandel i september, er likevel altså ikke nestleder Haugneland i Elbilforeningen helt fornøyd:
– Ser vi på hele året er elbilandelen i nybilsalget på 83,4 prosent. Dette er for lavt, sier han.
Haugneland forklarer hvorfor han er nøktern:
– Stortingets mål er at elbilandelen i nybilsalget skal være 100 prosent innen 2025. Det er faktisk ikke så lenge til. Skal vi nå målet må elbilandelen øke mer enn den gjør nå.
For mange fossile varebiler
Det er også store forskjeller mellom de ulike markedene. Elbil dominerer i privatkjøpsmarkedet, men henger etter i leasing- og næringsmarkedet.
Spesielt skuffet er Elbilforeningen over det lave antallet elektriske varebiler.
– Bare 3 av 10 av nye varebiler så langt i år, er elektriske. Det er altfor lavt, sier Petter Haugneland.
Enova avsluttet tidligere i år sin støtteordning for innkjøp av elektriske varebiler med begrunnelsen om at salget gikk av seg selv. Dette er Haugneland kritisk til.
– Tallene viser at det er akutt behov for virkemidler for å sikre for at elektriske varebiler skal bli førstevalget, sier han.
Også i leasing- og firmabilmarkedet er elbilandelen lavere enn i privatmarkedet – 69,3 prosent så langt i 2023.
Den lave andelen kan politikerne fikse i statsbudsjettet som legges fram på fredag, mener Petter Haugneland:
– Dette er ikke ny informasjon for politikerne. Elbilforeningen har lenge foreslått å styrke de økonomiske virkemidlene som vil gjøre at elbilene konkurrerer bedre mot fossilbiler i disse markedene.
Trått bilmarked
For bilsalget totalt sett peker pilene nedover.
Så langt i 2023 er det totale bilsalget ned sju prosent fra samme periode i fjor.
Dette skyldes først og fremst den økonomiske situasjonen vi er inne i.
– Å kjøpe seg ny bil er den største investeringen etter bolig. Det er ikke overraskende at sånne kjøp blir satt på vent når alt blir dyrere.
Ser vi spesifikt på måneden som gikk, ser bildet slik ut:
Totalt endte september med 10.342 førstegangsregistrerte nye personbiler. Det er 29,4 prosent færre enn samme måned i fjor.
Nybilsalget så langt i 2023 (1. januar til og med 30. september):
Personbiler: 83,4 %
Personbiler, privatkjøp: 93,8 %
Personbiler, næring: 69,3 %
Varebiler: 32,7 %
Kilde: OFV
De mest solgte bilmodellene så langt i år (1. januar til og med 30. september):
1. Tesla Model Y: 19 578
2. Volkswagen ID.4: 5 832*
3. Skoda Enyaq: 4 362
4. Volvo XC40: 3 816
5. Toyota bZ4X: 3 486
6. Ford Mustang Mach-E: 2 628
7. Volkswagen ID.3: 2 615
8. Toyota Yaris: 2 609**
9. Toyota RAV4: 2 451
10. Audi Q4 e-tron: 2 145
* Inkl. ID.4 GTX ** Inkl. Toyota Yaris Cross
Kilde: OFV
Elbilandel så langt i 2023, per fylke (1. januar til og med 30. september):
Fylke | September 2023 (personbil) | September 2023 (varebil) |
Østfold | 89,2 % | 18,4 % |
Akershus | 84,9 % | 29,0 % |
Oslo | 88,3 % | 32,8 % |
Hedmark | 75,5 % | 20,7 % |
Oppland | 77,9 % | 20,3 % |
Buskerud | 85,4 % | 17,7 % |
Vestfold | 84,6 % | 21,5 % |
Telemark | 86,0 % | 24,2 % |
Aust-Agder | 86,1 % | 37,0 % |
Vest-Agder | 86,5 % | 13,1 % |
Rogaland | 86,4 % | 18,1 % |
Hordaland | 92,4 % | 33,9 % |
Sogn og Fjordane | 90,1 % | 32,4 % |
Møre og Romsdal | 89,7 % | 35,5 % |
Trøndelag | 91,3 % | 24,7 % |
Nordland | 87,7 % | 19,4 % |
Troms | 88,8 % | 37,9 % |
Finnmark | 72,0 % | 13,8 % |
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!