Ny måling viser at Tesla fortsatt er best likt av ladeselskapene, men: – Tilliten har fått en knekk det siste året
1200 elbilister har blitt spurt om hvor de trives best med å lade. Tesla er også i år på topp, men populariteten er dalende.
Norge har flere muligheter for hurtiglading enn noensinne og har allerede nådd målet for 2025, som var på 9000 hurtigladere.
EPSI Rating Norge er en leverandør av kundetilfredshetsanalyser, og ifølge EPSIs årlige undersøkelse, som har pågått siden 2021, er vi likevel mindre fornøyd.
Til og med Tesla, som har vært gullstandarden, trives vi mindre med enn før, skal vi tro undersøkelsen. Hvorfor det?
– Tesla som merkevare har fått en knekk
Tesla har toppet listen i de fire årene som EPSI har ført statistikk. Nesten alle Teslas hurtigladestasjoner er nå åpne for alle elbiler, og Tesla-lading skårer også bra på pris.
81,5 prosent var fornøyd med Tesla i 2023, i år har det tallet sunket til 77,6 prosent.
– Tilliten til Tesla som merkevare har fått en knekk det siste året, sier Sindre Brochmann Sr.
Han er forretningsutvikler i EPSI Norge, men om denne knekken har noen sammenheng med Tesla-sjef Elon Musks stadig tettere tilknytning til Donald Trump eller de andre store og kontroversielle nyhetsoppslagene rundt Tesla og Musk, forteller ikke undersøkelsen noe konkret om.
Brochmann sier imidlertid dette:
– Kundene vurderer Tesla langt dårligere når det gjelder å ta sitt samfunnsansvar på alvor, og måten ladekundene omtaler Tesla på er betydelig mindre positiv enn tidligere.
En annen ting som kan være med på å dra ned tilfredsheten, er at Tesla ligger bakpå med å installere den lovpålagte kortbetalingsmuligheten ved sine ladere – noe som for øvrig også gjelder flere andre ladeselskaper.
Per nå er det kun de nye V4-laderne som der du kan «tæppe» kort og mobil, og det kom på plass så sent som i forrige uke:
Uno-X debuterer på pallen
Lade- og drivstoffselskapet Uno-X er for første gang med i undersøkelsen, og debuterer på andreplass med 69,6 prosent tilfredshet.
Circle K har løftet seg opp fra 64 prosent i fjor, til 67 prosent i år og kommer inn på tredjeplass.
Eviny opplever i likhet med Tesla et større fall, og går ned fra 67,3 til 63,3 prosent i år. De havner dermed under bransjesnittet sammen med Ionity og Mer.
Landets mest utbredte ladeselskap Recharge, er sist med 58,9 prosent.
Det begrunnes blant annet med kø og driftsproblemer.
– Kundene mener også at prisen for hurtiglading hos Recharge ikke er konkurransedyktig nok, og de etterlyser tydeligere prisinformasjon og bedre betalingsløsninger, sier Brochmann.
Etterlyser løsning på ladekø-sniking
Det er ikke bare hos Recharge det rapporteres om trøbbel med laderne. Ladekundene er ifølge undersøkelsen mindre fornøyde over hele fjøla.
På sitt beste oppga 70,8 prosent av de spurte at de var tilfredse med ladestasjonene. Det var i 2022. I år er det bare 64,7 prosent som sier det samme.
– For ladeoperatørene er det viktig å merke seg at gjentatte driftsproblemer skader deres omdømme. For mange negative opplevelser kan føre til at kundene aktivt unngår operatører de opplever som upålitelige, sier Fredrik Høst, daglig leder i EPSI Norge.
EPSI påpeker også at én av fem opplever betalingsprosessen som komplisert.
I tillegg sier 43 prosent av de spurte at de velger å kjøre vekk når de opplever kø, og etterlyser bedre systemer for å unngå sniking.
Synes du det fremkom vel mye klaging i denne artikkelen?
Da er det verdt å huske på at de aller fleste lader bilen sin hjemme – og generelt er nordmenn svært godt fornøyde med å kjøre elbil.
Det kan du lese mer om i denne saken: