Personlig rekkeviddetest av kliss ny Tesla Roadster
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Øyvind Lunde, den legendariske Thinksjåføren, har etter rekkeviddetesten med i-MiEV fått blod på tann og prøver nå flere elbiler. Denne gangen har han vært så heldig å få kjøre Tesla Roadster.
Endelig ble det min tur til å prøvekjøre en Tesla. Eieren kom med sin kliss nye Roadster og var minst like nysgjerrig som meg på hvor langt jeg kunne kjøre.
Teslaeieren ladet fullt da han dro hjemmefra, men vi hadde ikke en helt fulladet bil da vi kjørte avgårde på den samme testrunden hvor i-MiEV satt en standard for vinterrekkevidde. Vi skulle kjøre akkurat så langt som i-MiEVen klarte, og se om det var strøm igjen på Teslaen. Også denne gangen litt mindre enn 0 grader og intet varmeapparat i bruk slik at det ikke påvirker rekkevidden. Da klarte i-MiEV 89 km, som beskrevet i denne artikkelen.
Bilen er jo bare helt rå og vekker oppsikt med sitt nærvær. Fra min vante sittestilling i en Think, relativt høyt over bakken, var det litt av en kunst å kle på seg denne bilen. Følelsen av å sitte på bakken var påtagelig og slett ikke ubehagelig. Tvert i mot.
Kunsten ble å motstå fristelsen til å tråkke mer på gassen enn det absolutte minimum som skulle til for å gjennomføre ruta i hastigheten bestemt av myndighetene våre. Holde fartsgrensen klarer de fleste med denne bilen. Utfordringen er å ikke bryte den.
Som sagt kjørte vi før bilen ble fulladet igjen. Da vi la i vei var estimert range 381 km. Vel hjemme etter ruta på 89 km hadde vi faktisk kjørt bilen såpass økonomisk at den gjenværende rekkevidden nå var lenger enn den forhåndsestimerte. Selv om dette var med vinterdekk og i 2-3 minusgrader.
Forbruket på de 89 kilometerne anslo vi til å være ca 25% av den totale kapasiten. For restkapasiteten på 75%(!) viste bilen en gjenværende estimert rekkevidde på 303 km. Eller omtrent Oslo til Kristiansand. Om du kjører pent og respekterer fartsgrensene.
Tusen takk til Teslaeieren for en kjempetur. Vi hadde en artig prat i den flotte elbilen din og deler syn på det meste knyttet til energi, miljø og biler.
Etter å ha kost seg i Teslagliset, kunne ikke Øyvind dy seg for å gjøre en test til. Denne gangen med sin egen Think som er fra 100-serien av den nyeste modellen. Vi slipper igjen til Øyvind som er så flink til å dele erfaringer med oss alle:
I Thinken min er det samme batteripakke som i ZebraThinkene som leveres nå om dagen. For de første bilene ble det tillatt å bruke mer av batteribanken, mens for de nyeste er det holdt mer igjen i den tro at det vil sikre lenger batterilevetid. Særlig fordi batterigarantien ble utvidet til 5 år / 100.000 km. Nok da et behov for å være på den sikre siden inntil tilstrekkelig med erfaringer er gjort for kapasitet, levetid, driftssikkerhet etc.
Det er sagt at tilgjengelig energimengde er 28 kWh i min mens de nyeste har 23 kWh. Likevel lurer jeg på om det stemmer. Selv om Think med «nedsatt kapasitet» går vesentlig lenger enn en i-MiEV, går den langt kortere enn hva jeg kunne forvente av erfaringene med min egen tidlige utgave av arten. Tror nok de holder igjen minst 25% ekstra energi – og dermed reduserer kjørelengden like mye. Det samme «trikset»er helt nødvendig for å gi litiumbatterier en akseptabel levetid.
En ting er sikkert, mine uformelle tester viser at energiforbruket i bilene er temmelig likt så lenge de veier omtrent det samme, det kjøres på en fornuftig måte og fartsgrenser overholdes. Derfor blir kjørelengden for moderne elbiler en funksjon av tilgjengelig energimengde. Vi skjønner da hvordan det ligger an når en i-MiEV har 16 kWh, dagens Think har 23 kWh, min gamle Think har 28 kWh og en Tesla Roadster har intet mindre 55 kWh med strøm lagret i batteriene.
Et annet forhold er at i-MiEV og Tesla kan hente ut vesentlig mer effekt (les: fart og akselerasjon) enn TH!NK har valgt å tillate. Bilene er derfor sprekere. Men da vil også rekkevidden lide mer ved en urolig høyrefot.
Min gamle Think fra 100-serien tippet såvidt under 50% kapasitet etter 89 km i et par minusgrader. Det ville gitt en rekkevidde på 180 km som er nøyaktig hva Think oppga da jeg kjøpte den. Erfaringene mine sommerstid viser at jeg på en god dag kan runde 200 km, pluss enda 20-30 km til hvis jeg optimaliserer kjørestilen for å få maks rekkevidde. Ikke rart jeg i jobben min kan kjøre på kryss og tvers av Østlandet. Derfor har jeg allerede passert 50.000 km uten at jeg merker at rekkevidden plages av det.