Test av elsykkelen Allebike Elize Polestar Engineered: Den morsomste «Polestar» hittil
Klar for mer tilbehør til Polestaren din? Av alt du kan svi av penger på der i gården, viser det seg at en elsykkel faktisk er det mest underholdende.
– Vi ville lage en sykkel som var for sykkelentusiaster, forteller Jonas Göthlin, teknisk ekspert hos Polestar og selverklært sykkelfreak.
Og dermed har du ikke bare grunnen til hvorfor Polestar har produsert denne sykkelen, men også hvorfor undertegnede måtte teste den nyeste elsykkelen fra Allebike.
Helt riktig. Jeg er sykkelfreak, jeg også …
Elize Polestar Engineered er langt fra en omdøpt, allerede eksisterende elsykkel. Polestar har selv stått for utviklingen av terrengsykkelen i samarbeid med den anerkjente svenske sykkelprodusenten Allebike.
Polestar ønsket å overføre mantraet om å lage stilrene og underholdende elbiler til en elsykkel.
Og ikke bare klarte de det: Sykkelen overgår bilen vi fikk låne for anledningen – en Polestar 2 Performance.
Allebike Elize Polestar Engineered – oppsummert:
Pluss
- Lekne kjøreegenskaper
- Silkemyk giring
- Nydelig demperoppsett
Minus
- Kun én størrelse
- Dyr (men likevel ikke)
- Uten norsk forhandler
Utstyr fra øverste hylle
Allebike Elize er en fulldempet elsykkel designet for skikkelig terrengsykling.
Vi snakker 170 mm vandring foran og 160 mm bak, levert av en Öhlins-gaffel og bakdemper lakkert i Polestar-gull.
Og nei, det er ikke et tilfeldig valg – svenske Öhlins er den samme demperprodusenten som leverer til Polestars toppmodeller.
Rammen er i karbon for å holde vekten nede og stivheten oppe. Totalvekten på 22,8 kilo plasserer Elize blant de lettere i sin klasse.
Med en akselavstand på 1265 mm (i størrelse medium/large) er sykkelen lang for økt stabilitet, og den slakke styrerørvinkelen på 64,3 grader gjør at den håndterer store slag uten å blunke.
Under panseret – eller, rammen – finner vi en Shimano EP 801 elmotor som leverer 85 Nm dreiemoment og drives av et 750 Wh batteri.
Byggkvaliteten og finishen er upåklagelig. Resten av komponentene er selvfølgelig hentet fra øverste hylle, med blant annet Shimano XTR-bremser, DT Swiss karbonhjul og en spesialdesignet styrestem laget eksklusivt for Allebike Elize.
Silkemyk girsystem
Det er lett å tro at en sykkel som dette bare er «for show» og ikke tåler juling i terrenget – men tro om igjen.
Vi tok med Elize til de velkjente løypene i Grefsenkollen, som byr på en god miks av bratte, tekniske partier og herlige flytstier.
Det første som krever litt tilvenning, er det elektroniske girsystemet fra Shimano.
Det fungerer ved å registrere hastigheten og automatisk velge riktig gir – i teorien.
I praksis fant vi oss stadig i feil gir, spesielt når terrenget ble krevende. Etter kort tid ble automatgiring skrudd av.
I manuelt modus, derimot, leverer Shimanos Linkglide-system girskift som en drøm – selv under tung belastning. Dette er sjelden kost på elsykler, og gir en merkbar fordel i krevende terreng.
Hysterisk morsom i terreng
En fulldempet elsykkel kan fort veie 10 kilo mer enn en tilsvarende uten motor, og resultatet er at mange opplever elektriske terrengsykler som litt uinspirerende i terrenget.
Med Allebike Elize er dette absolutt ikke tilfelle.
Hindringer som vanligvis får folk til å kjøre rundt dem, kan plutselig brukes som småhopp. Du merker fort at du heller oppsøker grovere linjevalg framfor omveier.
Det er som om sykkelen bretter opp ermene og sier: «Kom igjen, er dette det beste du klarer?»
Det tar ikke mange meter før vi kjenner at Elize er en utrolig smidig sykkel. Og jo mer du utfordrer den, jo mer responderer den.
Mye av æren går til de spesialtunede Öhlins-demperne. Vi merket at de ikke var helt komfortable med å bare pusle rundt i lav hastighet, da virket litt lite responsive.
Men når de ble utfordret, håndterte de terrenget på en måte vi ikke har opplevd før, og leverte en demperopplevelse som økte både sykkelkontroll og tillit – såpass at det til slutt gikk litt vel hardt for seg, og vi klarte å knekke bakfelgen.
Konklusjon
I takt med den økende populariteten til elsykler, har flere bilprodusenter begynt å utvide sortimentet med spesialdesignede elektriske sykler som komplementerer bilmodellene deres.
De fleste av disse er rett og slett litt flause – men ikke Allebike.
Her får du en seriøst elektrisk terrengsykkel som er en av de morsomste vi har testet. Og best av alt, prisen.
Nei, vent litt, hører jeg noen si – når ble 7.120 euro, eller rundt 83.000 kroner, en «god pris»?
Ser du på utstyrslisten, koster konkurrentene med tilsvarende spesifikasjoner godt over 100.000 kroner.
Dessuten får du en utrolig morsom leke som holder deg i form, og neppe kommer til å samle støv i garasjen.