Hopp til innhold

Test av Volkswagen e-Golf: Helt klart blant de mest effektive

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forbruket kunne ikke hamle opp med Hyundai IONIQ, men e-Golf er likevel en effektiv elbil. I denne testen slo vi faktisk oppgitt NEDC-forbruk.

Så langt er det nyregistrert rundt 15.000 e-Golf-utgaver i Norge. Det er snart to år siden vi testet modellen sist – få måneder etter markedsintroduksjonen – da under tristere og kjøligere forhold. Denne sensommeren og høsten har vi gjennomført forbrukstester av en rekke elbilmodeller på en fast runde (cirka 15 mil). Disse testene er publisert så langt: e-Golf-testdagen, den andre uka i september, var det fint vær og gjennomsnittlige 20 grader på turen. Som vanlig var det effektiv kjøring som gjaldt (i fartsgrensene) og med klimaanlegget på 17-18 grader. Ståle Frydenlund / elbil.no Altså ikke stort annerledes enn det hvermannsen bør drive med, og dermed slett ikke uoppnåelig for den som har tatt sine babysteps som elbilist. Landet på eksakt 1,2 kWh/mil Ved første sjekkpunkt ved Mjøndalen var gjennomsnittsforbruket 1,1 kWh/mil, før det la på seg betraktelig i stigningene mot neste mellomtid – Åmot (1,24). Det var ingen spesielt krevende sak å holde forbruket rundt 1,2 videre oppover dalføret som blant annet er kjent for malerne Christian Skredsvig og Theodor Kittelsen. Ståle Frydenlund / elbil.no Gjenstående anslått rekkevidde var 115 kilometer etter 63 kjørt, før stigningen opp mot kommunegrensen til Krødsherad. På toppen var turens gjennomsnittsforbruk 1,33 kWh, med antatt gjenstående rekkevidde på 80. Videre tilbake til Drammen falt forbruket jevnt, og landet på eksakt 1,2 kWh/mil. Det er faktisk 0,07 bedre enn det NEDC-oppgitte forbruket. Etter 151 kilometer antydet bilen at den hadde 21 kilometer gjenstående. Der med kan det fastslås at rekkevidden denne dagen (med samme type kjøring og topografisk variasjon) ville vært minst 170 kilometer. Ståle Frydenlund / elbil.no Litt økning på motorveien Dagen etter var det lett duskregn og en temperatur på 18 grader. Turen gikk fra Drammen til Oslo, cirka fem mil. Antydet rekkevidde (fulladet) ved avreise: 193 Ved Liertoppen var det fortsatt regnvær, men ikke helt våt veibane. Gjennomsnittsforbruket var kommet opp på 2 kWh/mil etter den bratte bakken, mens anslått gjenstående rekkevidde etter to mils kjøring var 115 kilometer. Dette forteller naturligvis mest om den beryktede E18-motbakken, for etterpå falt forbruket jevnt videre mot Oslo. Ståle Frydenlund / elbil.no Ved parkering viste fasiten et forbruk på 1,32 kWh, mens anslått restrekkevidde var 120 kilometer – altså omtrent det samme som antydet kjørelengde dagen før. Dette igjen indikerer at funnene på hovedrunden var gyldige, og at nesten hvem som helst kan kjøre denne bilen minst 150 kilometer i sommerhalvåret. Den estimerte rekkevidden i vinterhalvåret er forøvrig oppgitt til mellom 100 og 130 kilometer. Mer rekkevidde kommer Som vi har vist i tidligere tester, er det flere modeller på markedet som leverer vesentlig mer rekkevidde enn e-Golf – særlig representert ved Hyundai IONIQ og BMW i3 94Ah. Disse kan i praktisk bruk kjøre opp mot 70-80 kilometer lenger på en lading. Derfor er det helt naturlig at også e-Golf er på vei til oppgradering. Så langt vet vi at det er snakk om 30 prosent økning i batterikapasiteten, og at de første bilene kommer til Norge rundt påsketider neste år. Ståle Frydenlund / elbil.no e-Golf stiller med et godt utgangspunkt; den er effektiv, ruller lett og har markedets kanskje beste oppsett for regenerering (fire trinn). Men hovedgrunnen til at den har falt så godt i smak i Norge, og er landets nest mest solgte elbilmodell gjennom tidene (etter Nissan LEAF), er nok likevel først og fremst at den ser ut som en hvilken som helst annen Golf. TEKNISKE DATA: Volkswagen e-Golf Ståle Frydenlund / elbil.no