Hopp til innhold

Test av Volkswagen ID.7 GTX Tourer: Den beste folkevogna?

FORNUFT OG FØLELSER: Nordmenn har alltid hatt et varmt forhold til stasjonsvogner – særlig når det står et VW-emblem i fronten. Men kan den elektriske ID.7 plukke opp stafettpinnen etter Passat og bli Norges nye familiebilfavoritt? Se videoen over og les denne testen saken for å få svaret. Alle foto og video: Jamieson Pothecary / elbil.no

Volkswagens Passat var en folkefavoritt, og det er flere gode grunner til at ID.7 burde ta over tronen. Her har vi testet den.

Mange har en forkjærlighet for stasjonsvogner – også vi.

Årsakene er enkle: Det lave tyngdepunktet gir bedre kjøreegenskaper, mens det romslige bagasjerommet gjør bilen utrolig praktisk.

I tillegg bidrar den slanke karosseriformen til lavere luftmotstand, noe som igjen gir bedre rekkevidde – og hva er vel bedre enn det?

Dette bildet mangler alt-tekst; dets filnavn er Volkswagen-ID.7-GTX-Touring-stasjonsvogn-2024-18-edited-1.jpeg
FÅ KONKURRENTER: MG, BMW, Nio og Porsche, hvis vi legger godvilja til, er de eneste som frem til nå tilbyr elektrisk stasjonsvogn. ID.7 blir høyst sannsynlig salgsvinneren.

Hva slags bil er ID.7 Tourer?

ID.7 er den naturlige arvtakeren til Passat, som i sin tid ble en folkefavoritt – særlig som ladbar hybrid mot slutten av sin storhetstid.

Men ID.7 er også en betydelig større bil, med sine 4,96 meter i lengde mot Passatens 4,77.

Den tilbys som såkalt Fastback (kombikupé) og Tourer (stasjonsvogn), med valg mellom bakhjulsdrift eller firehjulsdrift, samt to ulike batteripakker.

Modellen tilbys i hele seks utstyrsversjoner.

Vi har her testet toppmodellen GTX Exclusive – utstyrt med det største batteriet, mest effekt, og detaljer som skiller seg ut, blant annet en unik front- og hekkfanger, større hjul og svart tak.

VW ID.7 GTX Tourer – oppsummert:

Pluss

  • Enorm plass, både til bagasje og passasjerne
  • God kjørekomfort
  • Bra rekkevidde

Minus

  • Litt lav hengervekt
  • Treig og ulogisk infotainment
  • Elendig mobilapp

Interiør: Lite nytt

Inne i bilen er det lite nytt å melde. Det meste er gjenkjennelig fra de øvrige ID-modellene, som rattet med haptiske knapper og vinduskontrollen der du må trykke haptisk for å veksle mellom for- og bakvinduer.

Disse løsningene har fått sin andel kritikk tidligere, og vi hadde kanskje håpet at Volkswagen ville benytte anledningen til å finne noe bedre. Men nei – vi krangler fortsatt like mye med dem.

KJENT: Det meste er hentet fra øvrig ID-program. Dessverre betyr det håpløse haptiske knapper på rattet, og en litt treig og ulogisk skjerm, selv om menyene er blitt bedre.

ID.7 har plassert instrumentskjermen som en stripe i dashbordet, en langt mer elegant løsning som gir deg rask tilgang til den mest akutte informasjonen.

For de som kjenner eldre ID-modeller, er det noen merkbare forskjeller:

Multimedia-skjermen har vokst til 15 tommer, og knapperaden med hurtigvalg er fjernet – i stedet er funksjonene samlet i skjermen.

INFO: Skjermen er flyttet vekk fra rattstammen og ned i dashbordet. Det fungerer bra.

En forbedring er at det nå er lyssatte groper for temperaturbetjening, og enkelte av menyene har blitt mer brukervennlige. Men løsningen er fortsatt ikke den mest logiske – eller den raskeste.

Volkswagen-setene, som er kjent for god komfort, har 12-veis elektriske justeringer i Exclusive-utgaven, samt minne, massasje og uttrekkbar pute som standard.

Her sitter man godt, selv om rattet godt kunne hatt litt mer uttrekk.

EKSTRA: Pakka som de mest avanserte setene inngår i, koster skjorta, men blir relativt rimelig om man velger GTX Exclusive.

Midtkonsollen har et praktisk design med to etasjer. En rullegardin deler et rom med to USB-C-uttak og en uttakbar koppholder. Rommet under armlenet har verken strømuttak eller kjøling.

Sammenlignet med den utgående Passaten – og Golf, for den saks skyld – virker interiøret billigere og enklere, men det er praktisk.

Mobilappen fortjener nesten ikke omtale, da den bare fungerer sporadisk – og det er tragisk at man kun kan ha én aktiv bruker.

Bli medlem i dag!

Bakseteplass: Romslig

Det er ingen overraskelse at det er god plass i ID.7, spesielt med tanke på Passat.

Denne bilen har en lengre akselavstand, og det merkes, blant annet med antydning til lårstøtte – noe som er ganskje sjeldent i bakseter.

Gulvet er så godt som flatt, og denne testsjåføren på 1,89 sitter komfortabelt i midten.

En litt smartere design på bakre delen av midtkonsollen ville gjort plassen til føttene enda bedre.

ROMSLIG: Her kan ungene hoppe rett inn og trives. Voksne også. Legg merke til midtkonsollen mellom forsetene som kommer litt i konflikt med beinplassen i midten.

Toppmodellen har egen klimasone, to USB-C-uttak, varme i setene og et enkelt midtarmlene. Som i de andre ID-modellene er det tre Isofix-fester – ett foran og to bak.

Bagasjerom: Stort

Bagasjerommet er ikke bredt nok til at to av våre store 130-liters kofferter får plass ved siden av hverandre.

Derimot får vi plass til fire av 85-literskoffertene, og det firkantede bagasjerommet gjør det lett å laste. Dette er praktisk, for eksempel for dem som har hundebur (se videoen øverst i saken).

Volkswagen er flinke med praktiske løsninger som forenkler hverdagen:

Rullegardinen går automatisk opp, det er håndtak som enkelt feller ned bakseteryggene, en skiluke, dobbelt gulv, bagasjeromsnett frem mot kupeen, poseholdere og et elektrisk betjent hengerfeste.

Sjekk bagasjeromsløsningene i bildekarusellen under:

I tillegg finnes en metallklaff i låsemekanismen til bakseteryggen, som gjør at seteryggene kan stå i en litt mer oppreist posisjon, noe som er nyttig når du har firkantede bokser i bagasjerommet.

Under gulvet finner du en stor oppbevaringsbrønn til kabler og lignende, men i GTX-modellen er halve plassen opptatt av en subwoofer-høyttaler.

Lade- og forbrukstest av Volkswagen ID.7 Pro Coupé:

Én viktig egenskap gjør ID.7 god i kulda

Kjøreegenskaper: Trauste

GTX-modellen flørter litt med den gamle GTI-benevnelsen, men dette er ikke en sporty familiebil. Med 340 hestekrefter, hvor opptil 286 av dem kan leveres til bakhjulene, er den kraftig, men ikke ekstremt sportslig.

Den har bredere hjul bak enn foran, og akselererer fra 0-100 km/t på 5,5 sekunder – hvis forholdene ligger til rette for det. Topphastigheten er 180 km/t.

Du kan velge mellom 15 nivåer av stivhet på det adaptive understellet og tilpasse gasspedalresponsen for en mer sportslig følelse. Men det er tydelig at Volkswagen har prioritert trygge, nøytrale kjøreegenskaper fremfor kjøreglede.

Den tunge sportsstyringen gir lite tilbakemelding, og den korte gasspedalresponsen kan være stressende. Nok en gang er bremsefølsomheten ujevn – spesielt de første 2-3 centimeterne med bremsepedalvandring, hvor man opplever nesten null respons.

Etter kort tid vil du mest sannsynlig velge Comfort-modus på alle innstillinger, og plutselig får du en langt mer behagelig kjøreopplevelse enn i de høyreiste ID.4 og ID.5.

Støynivået er også behagelig, og den adaptive cruise-kontrollen fungerer utmerket. Bilen bremser ned for hindringer, som kryss, og kommuniserer med andre nyere Volkswagen-modeller, slik at den vet litt om hva som skjer i trafikken foran.

HAPTISK: Det vil være en overdrivelse å si at vi elsker rattbetjeningen på ID-modellene.

Rekkevidde: Få trenger mer

ID.7 er en av bilene med lengst WLTP-rekkevidde.

Velger du bakhjulsdrevne hatchback med moderat utstyr, kan du komme deg 705 kilometer, ifølge WLTP. Ved å velge stasjonsvognmodellen Tourer mister du bare 19 kilometer.

Den minste batteripakken gir 604 kilometer rekkevidde. Testbilen med firehjulsdrift og størst batteripakke skal klare 575 kilometer, selv om den er fullspekket med utstyr.

En mindre utstyrt GTX Touring kan klare 585 kilometer.

HOLDER SOM LOVET: VW ID.7 ladet fra 10-80 prosent på godt under en halvtime. Vi jubler også over muligheten til å styre forvarming av batteriet både via navigasjon og manuelt.

Forbruket på testbilen er oppgitt til 1,66 kWt, og det var nøyaktig det samme vi oppnådde under vår testrunde.

Været var litt kjølig, og vi regner ikke med ladetap under våre tester, slik det gjøres i WLTP-målinger.

Lading: Rask nok

ID.7 tar imot 200 kW på lynladeren, og vi opplevde at den starter ladingen umiddelbart.

Enda viktigere er at ladekurven holder seg høyt og jevnt gjennom hele ladeprosessen, og bilen ladet med en hastighet over 100 kW nesten frem til 80 prosent.

Vår ladeøkt fra 10-80 prosent tok bare 26 minutter, noe som er omtrent det samme som VW oppgir.

Konklusjon: Pris og konkurrenter

Den billigste Tourer-modellen starter på 529.000 kroner og gir deg opptil 602 kilometer rekkevidde.

Med andre ord en relativt rimelig bil som går langt. Det du går glipp av, er firehjulsdrift, LED Matrix-lys, elektrisk justerbare seter og panoramatak – om det er viktig for deg.

Firehjulsdrift koster 50.000 kroner ekstra, men for 20.000 kroner til får du testbilen med de beste setene, panoramatak, klimaanlegg med tre soner og alt tilgjengelig av assistansesystemer.

ID.7 har strengt tatt ingen direkte konkurrenter, så den må konkurrere med SUV-er.

Og det er mange av dem, ikke minst på samme plattform, som Skoda Enyaq, VW ID.4 og Ford Capri. Disse tilbyr mange av de samme praktiske løsningene, men med noe mindre bagasjerom, for en lavere pris.

Om du klarer deg med litt mindre bagasjeplass kan du vurdere den nye Polestar 4.

Prisen ble nettopp senket til rett under 600.000 for Long Range, og da får du både firehjulstrekk og en betydelig raskere og mer dynamisk kjøreopplevelse

Tesla Model Y, BYD Sealion 7 og Xpeng G6 tilbyr mye utstyr og plass for betydelig lavere pris. Her får du fullt utstyrte firehjulstrekkere med vinterhjul rett over 500.000 kroner.

I dette selskapet blir ID.7 relativt dyr, men den er størst, har mer solid byggkvalitet og trolig vil den holde seg bedre i pris på bruktmarkedet enn de tre sistnevnte.

RENESSANSE FOR STASJONSVOGNEN? Volkswagens ID.7 er en glimrende grunn til å vurdere stasjonsvogn fremfor SUV. Det eneste vi savner er bedre tilhengervekt. 1.200 kilo blekner litt mot 2,2 tonn, som fossilfaren Passat hadde.

ID.7 har alt vi elsket fra Passaten, men man får mer av alt. Ingen modell på MEB-plattformen kjører bedre, har bedre komfort eller støynivå. Og den har plass nok til de fleste, og ikke minst går den langt.

Med andre ord: Det meste ligger til rette for at ID.7 kan bli en ny folkefavoritt.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Les også