Hopp til innhold

Gjenåpning av Festningen ladegarasje: Tilbyr økt ladeeffekt og kortere ladetid

BOMBESIKKER LADING: Det gamle bomberommet under Akershus festning har siden 2017 vært ladegarasje for byens elbilister. Nå er anlegget rehabilitert, og fredag ble det gjenåpnet av byråd Marit Vea. Foto og video: Jamieson Pothecary / elbil.no

– Et godt ladetilbud er avgjørende for byens elbilister, sa samferdselsbyråd Marit Vea da hun fredag gjenåpnet ladegarasjen under Akershus festning.

Til glede for byens elbilister ble det gamle bomberommet under Akershus festning åpnet som ladegarasje i 2017.

Siden mars i år har garasjen vært stengt på grunn av oppgraderingsarbeid, men på fredag var det høytidelig gjenåpning.

RASKERE NÅ: Tidligere kunne de 85 ladepunktene levere opptil 3,6 kWt, men etter oppgraderingen kan ladende elbilister få opptil 7,2 kWt.

Øke ladeeffekt og kortere ladetid

Anlegget var ifølge Bymiljøetaten utdatert og trengte en oppgradering for å møte dagens behov.

Etter opprustningen får elbilistene økt ladeeffekt og kortere ladetid.

Tidligere kunne de 85 ladepunktene levere opptil 3,6 kWt, men etter oppgraderingen kan ladende elbilister få opptil 7,2 kWt.

– Det betyr at du kan parkere her på morgenen og ha fulladet bil når arbeidsdagen er over, sier Ahmed Hashi, byggeleder hos Bymiljøetaten.

Det er også installert ny belysning i garasjen, som har innkjøring fra Myntgata.

BYRÅDEN PÅ PLASS: – Det er utrolig gledelig at vi kan gjenåpne dette anlegget som har vært utrolig populært, og som nå er oppgradert til bedre standard, sa Marit Vea, byråd for miljø og samferdsel, under åpningen.

– Lading skal ikke være et hinder

Det var byråd for miljø og samferdsel Marit Vea (V) som sto for åpningen.

– Det er utrolig gledelig at vi kan gjenåpne dette anlegget som har vært utrolig populært, og som nå er oppgradert til bedre standard, sa hun under åpningen.

STØRSTE ELEKTROPROSJEKT: Det er Bymiljøetaten som har ledet arbeidet, som har vært etatens største elektroprosjekt. Her er prosjektleder Ingunn Haug, sammen med byggelederne Ahmed Hashi og Nabil El Herrouni.

Vea er ikke i tvil om at dette er viktig for byen:

– Det er dette vi trenger. Når vi skal omstille hele bilparken til elektrisk, er det et enormt behov for å fortsette å bygge ut ladeinfrastruktur. Sånne anlegg som her, med over 80 plasser, er viktig for å dekke behovet.

I sin åpning sa Vea at mangel på ladere ikke skal være en barriere for å velge elbil.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Gledens dag for byens elbilister

Anja Bjerlien fra Oslo var den første elbilisten som kjørte inn i ladegarasjen etter åpningen på fredag:

– Det er moro å være den første som lader etter åpningen. Det er mangel på parkeringsplasser i byen, så det er veldig fint å ha et bynært sted som dette hvor man kan lade.

– Det er en gledens dag for Elbilforeningens medlemmer og byens elbilister, sa Per Maltun, leder i Oslo og Akershus elbilforening under åpningen.

HELT NØDVENDIG: Per Maltun fra Oslo og Akershus elbilforeningen gratulerte Bymiljøetaten og byråden med «nytt-gammelt» ladeanlegg. – Ladeanlegg som dette er helt nødvendig for at Oslo kommune skal nå sine klimamål, sa han.

Maltun er selv en ivrig bruker av garasjeanlegget:

– De gangene jeg bruker bil inn til Oslo sentrum passer det veldig bra å parkere her og få litt strøm på batteriet når man uansett har andre ærend.

Skal Oslo nå sitt klimamål om utslippsfri transport innen 2030, trengs det enda mer ladeparkering som dette, både på gateplan og i parkeringshus.

Fakta om Festningen ladegarasje:

  • Har 85 ladepunkter for elbil
  • Avgiftstid: hele døgnet
  • Maks tid: 24 timer
  • Pris per time mellom 09.00 og 20.00: 20 kroner
  • Pris per time mellom 20.00 og 09.00: 13 kroner
  • Type lading, normal langtid, maks 7,2 kWt

Betaling gjøres på automat eller gjennom appen Bil i Oslo. Elbilforeningens ladebrikke kan foreløpig ikke brukes.

Bymiljøetatens største oppgradering

Tiltaket har kostet fem millioner kroner. Dette har vært Bymiljøetatens største rene elektroprosjekt.

Oppgraderingen av ladegarasjen er en del av prosjektet «Lad i Oslo».

Prosjektet er ett av flere klimatiltak for å bedre bymiljøet og redusere klimagassutslippene ved å tilrettelegge for elbil-lading.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også