Hopp til innhold

Hvordan kan kollektivfeltet best utnyttes med hensyn til både nullutslippsmål og trafikkflyt?

Vi inviterer til frokostseminar om framtida for elbiler i kollektivfeltet – på utestedet Youngs ved Youngstorget i Oslo 12. september, 08:30 – 10:00.

Alle som vil kan delta. Du er velkommen enten du jobber med samferdsel, eller bare er en vanlig elbilist med meninger.

Vegdirektøren kommer!

Statens vegvesen er den myndighetsinstansen som styrer hvordan kollektivfeltet skal brukes. Derfor er i svært glade for at at vegdirektør Ingrid Dahl Hovland har takket ja til å komme.

KOMMER: Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland. Foto: Knut Opeide.

I tillegg vil du høre disse på scenen:

  • Marit Vea (Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, V)
  • Haakon Kvenna Veum (varaordfører i Bærum, H)
  • Tonje Lavik Pederssen (gruppeleder i Asker Frp)
  • Tom Kalsås (statssekretær, AP)
  • Trond Helleland (stortingsrepresentant, H)
  • Christina Bu (generalsekretær i Norsk elbilforening)

Siden 2005 har kollektivfeltet vært et av virkemidlene for å få folk til å velge elbil og bidratt til den norske elbilsuksessen.

Elbiler har som hovedregel tilgang til kollektivfeltet, men denne tilgangen kan begrenses med underskilt.

Tidligere i år bestemte myndighetene at elbiler skal ut av kollektivfeltet i Oslo og Trondheim, noe som har skapt stor debatt.

– Vi mener myndighetene alt for raskt velger å kaste ut alle elbiler. Isteden burde man se på andre muligheter som kan sikre både elektrifisering og trafikkflyt, for eksempel samkjøring og tilgang for elektrisk nyttetransport, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.

Les debattinnlegg

Christina Bu: Hva vil du med kollektivfeltet, Jon-Ivar Nygård?

KOLLEKTIVFELTET KAN BRUKES TIL ELEKTRIFISERING: Det mener Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen, som inviterer til frokostseminar.

Elbilforeningen mener:

  • Elbiler bør ha tilgang til kollektivfeltet så lenge det er plass.
  • Deretter bør det stilles krav til samkjøring for at elbiler skal ha tilgang til kollektivfeltet, altså at man har med én eller to passasjerer. Samkjøring er bra både for miljø og trafikkflyt.
  • I Oslo har vi også foreslått at elbiler bør ha tilgang i helgene, og vi har blitt hørt.
  • Elektriske varebiler og elektriske lastebiler bør alltid kunne kjøre i kollektivfeltet, også uten samkjøringskrav.
  • Skiltingen for elbiler i kollektivfeltet må bli enklere å forstå.

Du trenger ikke melde deg på seminaret, men du kan gjerne melde din interesse på Facebook – og invitere andre som kan ha interesse av temaet.

Det blir lett servering fra klokken 08.30, og så går vi i gang med innlegg og debatt klokken 09.00.

Vi gleder oss til å se deg!

Les mer om elbiler og kollektivfelt på elbil.no:

Les også