Dette vet vi nå om Toyota Urban SUV Concept: Denne kommer til sommeren
I løpet av 2026 skal Toyota ha seks elbiler i butikkene i Europa. Først ut blir denne – og ferdig modell presenteres til sommeren.
Ooops, speilet falt av. Jeg var visst litt klåfingra under filmingen av konseptbilen Urban Concept (se over) under «innsiktsdagen» til Toyota i Berlin 29. november.
Der viste de oss neste elbil ut. Trolig blir navnet Beyond Zero størrelse 3 Crossover – eller søtt forkortet bZ3X, som trolig blir navnet på bilen.
Dette er bare et konsept, og så langt fra ferdig bil som man kan komme, men bilen som kommer allerede i første halvår neste år vil likevel bli seende temmelig lik ut.
Det største elbilsegmentet i Europa
Nykommeren havner i det såkalte B-segmentet, som Toyota spår vil være et av de største markedene for elbiler i Europa.
Med sin lengde på 4,3 meter, vil den plassere seg midt mellom bZ4X (4,69 m) og hybridbilen Yaris Cross (4,18 m), som er mestselgende i sitt segment i Europa.
SUV-konseptet er forresten 1,82 meter bred og 1,62 høy.
Ny elektrisk identitet
Utseendet skiller seg ganske radikalt fra dagens Toyotaer og blir første ut med deres nye elektriske identitet.
Det gjenspeiles først og fremst i fronten, med en såkalt hammerhai-front, som innrammes av kjørelysene som går i hele bilens bredde.
Grillen er tilsynelatende borte, og kjøling av batteri og styresystemer skjer i frontens nedkant.
Utseendet er typisk SUV med kraftig definerte skjermer med visuelt store hjulbuer i blank, sort plast med hvite prikker, som trolig fører tankene til resirkulerte materialer.
Hele nedsiden av karosseriet er i sort, blank plast. Ladeluka er plassert på venstre forskjerm og alle dørhåndtak er skjult.
Om dørhåndtaket på fordørene fortsatt blir av typen pop-out på en så billig bil fra Toyota, er tvilsomt.
Det samme med speilene som jeg nappet av, men håndtakene i C-stolpen har vi sett makne til i C-HR, så de blir nok med videre.
SUV Concept står på store 20-tommere med 255/50-profil. Ganske enormt for en såpass kompakt bil. Vi får se om de blir med videre i produksjonen.
Hekken er spretten, enkel og kul, med et heftig vingearrangement som trolig blir borte i produksjonsmodellen.
Det blir spennende å se om de koster på seg heldekkende led-stripe og lysende logo også.
Lite info så langt
Vi fikk ikke se bilen inni og vet veldig lite om løsningene som er valgt, men Toyota mener naturlig nok de oppfyller kravet om kvalitet, holdbarhet og pålitelighet som gjerne kjennetegner Toyota.
Innvendig plass skal være maksimert og være fleksibelt.
Vi fikk ingen informasjon om batteristørrelse eller kjemi – eller motortype og effekt.
Men det er klart at den bilen skal komme med to batteristørrelser – og som forhjulstrekk eller firehjulsdrift,
Dette for å kunne få ned prisen på de rimeligste alternativene.
Ytterligere detaljer om produksjonsmodellen vil vi komme tilbake til når vi vet mer.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!