Hopp til innhold

Turkise lys når bilen er i selvkjørings-modus: Vil innføre ny lys-standard

HVA? Nei, det er ikke ei knust baklampe, men blinklysene som får en annen farge når bilen går i selvkjørende modus.

Mercedes blir det første bilmerket i verden med turkise lys. De håper det blir en ny standard for å vise når bilene går i selvkjørings-modus.

Mercedes er blant de aller beste på selvkjørende teknologi, og blant de absolutt behagelige å kjøre med de systemene som er lovlige i Norge i dag.

Men verden går videre mot total selvkjøring, og i enkelte stater i USA har man sluppet mer opp enn her hjemme. Der kjører blant annet Teslaer mer eller mindre av seg selv, med varierende hell.

ENKELT: Med overgangen til LED er det enkelt å bytte farge på lysene. Selv blinklysene i speilene vil vise at sjåføren ikke følger med.

Så langt er det kun noen få strekninger der som tillater at bilen tar over styringen av bilen selv.

Tør vi slippe rattet? Dette mener ekspertene om selvkjørende biler

Vil vise at de kjører selv

I et trafikkbilde som består av både selvkjørende og menneskestyrte biler, kan det være greit å vise for omverdenen hvilke biler som gjør hva, tenker Mercedes.

Derfor har de introdusert turkise lys i sine biler som kan kjøre selv. Både frontlykter, speil og baklykter markeres. Systemet ble vist for verden første gang på teknologimessen CES i Las Vegas i forrige uke.

DISKRET: Ikke helt som da bilen ble innført og man måtte ha en flaggmann foran seg, men noe i nærheten.

De lyser når bilen tar over styringen, altså fra såkalt nivå 3 – og opplyser dermed også sine omgivelser om dette.

Foreløpig er lysene bare godkjent i de to amerikanske statene California og Nevada. Det er verdt å merke seg at godkjenningene er gitt i disse statene, men systemet kommer ikke før i 2026

I første omgang skal denne muligheten bli å finne i Mercedes’ fossile S-Klasse og tilsvarende elektriske EQS fra modellår 2026 og nyere.

Nå håper Mercedes at også andre bilprodusenter og myndigheter følger sitt eksempel og innfører turkise lys som standard markering på selvkjørende biler.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Hvor selvkjørende er bilen?

Nivå 0: Det finnes ingen hjelpesystemer, kun varsler som for eksempel tretthetsvarsel, varsel for lav temperatur og blindsonevarsel.

Nivå 1: Bilen har fått assistansesystemer som adaptiv fartsholder, filholder, nødbremsesystemer dersom det kommer hindringer foran eller bak bilen. Som regel kan ikke systemene gjøre flere operasjoner samtidig.

Nivå 2: Her kan flere av funksjonene i nivå en brukes samtidig. Selvparkering er eksempler på funksjoner som kategoriseres som nivå to. Du må kunne ta over kontrollen ved behov.

Nivå 3: Systemet kan ta full kontroll over kjøretøyet under visse forhold. For eksempel motorveier med gode markeringer. Du trenger ikke å holde i rattet og kan gjøre andre ting. Men du må fortsatt være klar til å gripe inn ved behov.

Nivå 4: Bilen har fullstendig kontroll. Du kan legge deg til å sove, sette deg i baksetet og sjekke mobilen. Men ratt og pedaler finnes fortsatt i tilfelle vanskelige kjøreforhold. Dersom ikke føreren reagerer vil bilen stoppe på et sikkert sted. Nivå 4 vil kreve nye typer veisystemer.

Nivå 5: Kjøretøyet er fullstendig selvkjørende. Dagens robottaxier kjører på nivå 5. Kjøretøyet trenger ikke lenger betjening.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også