Tør vi slippe rattet? Dette mener ekspertene om selvkjørende biler
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
At fremtidens biler blir selvkjørende, er de fleste enige om. Men når kommer skiftet for alvor? Det dreier seg vel så mye om psykologi som om teknologi og lovgivning, mener ekspertene.
Er ratt og bremsepedal noe som som snart hører fortiden til? Vil egentlig fremtidens sjåfører våge å lene seg tilbake for godt – og vi alle bli passasjerer?
Tør vi i det hele tatt slippe rattet?
Psykologi er en vel så viktig faktor som teknologi og lovgivning for at selvkjørende – altså autonome – biler kan bli hverdagskost. Det ble tydelig under en Clubhouse-debatt i regi av Universitetet i St. Gallen nylig, der en håndfull eksperter på fremtidens mobilitet deltok.
LES OGSÅ: Slik går elbilferien som en drøm
Fire store utfordringer
Temaet for diskusjonen var rollen selvkjørende biler kan få i en stadig mindre fjern fremtid. Debattmoderator Dr. Hans-Peter Kleebinder hadde invitert tre gjester inn på den virtuelle scenen:- Professor Dr. Andreas Herrmann, direktør for Institute of Mobility i St. Gallen.
- Johann Jungwirth, visepresident for Mobility-as-a-Service (MaaS) i Mobileye.
- Lukas Neckermann, COO i Splyt, og strateg og rådgiver for diverse selskaper i mobilitetssektoren.
Vil kunne redde mange liv
Mobileye er et Intel-selskap med base i Israel, og her jobber Johann Jungwirth med ulike mobilitetsløsninger. Han er en globalt anerkjent ekspert innen det vidtfavnende fagfeltet automatisert kjøring. – Etter over 20 år i bilindustrien, med fokus på selvkjørende kjøretøy de siste ti årene, er jeg overbevist om at vi må fortsette satsingen på selvkjørende biler – for å gjøre all transport tryggere, renere og billigere, samt mer tilgjengelig, effektiv og praktisk. LES OGSÅ: Nå kommer teknologi-gigantene for fullt Lukas Neckermann er COO i Splyt og jobber som strateg og rådgiver for med fokus på «The Mobility Revolution». Etter å ha lansert dette begrepet i sin første bok fra 2014, har han fulgt opp med ytterligere tre bøker om temaer som smarte byer, smart mobilitet og autonom kjøring: – I London implementerte man lave fartsgrenser i de indre bykjernene, noe som straks gjorde det mindre attraktivt å eie sitt eget kjøretøy der. Selvkjørende elektriske biler i kombinasjon med bildelingsmodeller vil føre til mer levelige og attraktive byer, og på sikt vi vil endelig kunne løse det høyst reelle problemet med 1,35 millioner trafikkdødsfall per år på verdens veier. LES OGSÅ: Tesla Cybertruck – framtidas arbeidsbil?Globalt kappløp om selvkjøring
USA, Kina, India og Japan – alle er de opptatt av å være de første til å skape vellykkede autonome kjøreløsninger. I tillegg er flere europeiske initiativer i gang for å få autonom kjøring på veien – bokstavelig talt. Det globale kappløpet har allerede har allerede startet. Håpet er at verden skal klare å skape en mer bærekraftig og trygg måte å transportere oss rundt på. Den voksende globale selvkjøringsindustrien består av mange aktører, der både tradisjonelle mobilitetsleverandører og nye aktører har dukket opp på scenen de siste årene. Vi har både internasjonale bilprodusenter som Volkswagen, Ford og Daimler, men også nye selskaper som Easymile og NAVYA. Det store problemet er at selvkjørende teknologi er dyr å utvikle. Derfor ser vi også et stadig økende antall aktører som jobber sammen eller kjøper lovende oppstartsbedrifter. For eksempel har tidligere rivaler som Volkswagen og Ford sammen investert i mobilitetsoppstarten ARGO, mens den amerikanske chip-giganten Intel har kjøpt de israelske selskapene Mobileye og Moovit de siste årene. På samme måte forsøker bedrifter som Waymo, Aurora og Pony.ai å ta sjåføren ut av ligningen, og disse selskapene har også fått betydelig finansiering.Les også: Joe Biden vil ha folket over på elbil: Slik reagerer amerikanerne