Utslippstallene i Norge synker og drivstoffsalget stuper: Elbiler har mye av æren for begge deler
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Nye tall tyder på at Norge ligger an til å nå klimamålet for 2020. En av hovedårsakene er elbiler.
Den stadig økende elbilandelen i Norge begynner nå virkelig å gjøre seg gjeldende både på statistikker for klimagassutslipp og for drivstoffsalg.
I fjor gikk salget av diesel og bensin nedover for tredje år på rad her i landet. Og i år ligger Norge for første gang siden vi begynte å operere med klimamål i 1990, faktisk an til å nå klimautslippsmålene vi har satt oss.
Historisk fossilnedgang
– Dette er gode nyheter, og elbil har mye av æren. I april nådde elbilene i Norge en milepæl, ved å utgjøre over 10 prosent av den samlede bilparken. Inntoget av elbiler vises nå tydelig i drivstoffstatistikken, sier Unni Berge, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening. For første gang i historien har altså det samlede salget av diesel og bensin i Norge falt tre år på rad, og Berge er tydelig på at en vesentlig årsak til nedgangen først og fremst er Norges stadig økende elbilandel. – Nedgangen de siste tre årene er faktisk større enn nedgangen under oljekrisen i 1974, etter børskrakket i 1987 og finanskrisen – til sammen, fastslår Berge.Tidligere nedganger: kriser. Nå: elbiler
Siden petroleumsstatistikken startet i 1952 har derimot hovedtrenden vært at salget av bensin og diesel har gått jevnt og trutt oppover, som regel med en økning hvert eneste år. De eneste unntakene fra dette mønsteret frem til elbilsalget i Norge tok av, har vært forårsaket av kriser:- Nedgangen under oljekrisen i 1974: -157 millioner liter
- Nedgangen etter børskrakket i 1988 og 1989: -7 og -21 millioner liter
- Nedgangen etter finanskrisen i 2008 og 2009: -45 og -91 millioner liter
- 2017: -141 millioner liter
- 2018: -5 millioner liter
- 2019: -189 millioner liter