Ambassadøren vekker oppsikt i Mexico med sin norske elbil: Tok med sin gule Buddy over Atlanteren
Da Ragnhild Imerslund startet sitt ambassadør-oppdrag i Mexico tok hun med seg familien og et lite stykke Norge.
Siden 2021 har Ragnhild Imerslund fremmet norske interesser i Mexico og Mellom-Amerika under tittelen «Embajadora de Noruega».
Da det ble klart at familien skulle ta steget og flytte familien over Atlanterhavet, hadde ektemannen Chris et forslag til hvordan de best kunne representere hjemlandet, forteller ambassadøren.
– Vi er en elbil-familie og ønsket å ha elbil da vi flyttet til Mexico. Mannen min er Buddy-fan, og fikk ideen om at vi ved å ta med oss en Buddy, samtidig kunne være ambassadører for norsk elbil-politikk.
– Det synes jeg var et strålende forslag, og da vi skjønte den faktisk kunne fraktes i en container, var jeg ikke vond å overtale, forteller Imerslund.
Tok bilen med på flyttelasset
– Som utstasjonerte diplomater har vi muligheten til å ta med oss et flyttelass til vårt nye tjenestested,
– Vi regnet på kubikkmeterne og fant ut at Buddyen faktisk ville kunne få plass i containeren som skulle frakte flyttelasset vårt. Vi kjørte bilen til Rud i Bærum, hvor de bygget en kasse rundt bilen, som så ble plassert inne i containeren, forteller hun.
Containeren med elbil og flyttelass reiste så med lasteskip over Atlanterhavet til kystbyen Veracruz.
Selve frakten tok bare 12 dager, men for å få den ut av tollen måtte familien vente i en måned.
– Importen og registeringen ble tatt hånd om av flyttebyrået og ambassaden. Men det tok uvanlig lang tid å få flyttelasset klarert denne gangen, og containeren sto lenge i havnen i Veracruz før vi fikk grønt lys. Det var nok noen på et kontor som klødde seg lenge i hodet før Buddyen fikk sine diplomatskilter, sier Imerslund.
Skiller seg ut
Den vesle gule elbilen står ikke til pynt på ambassadens parkeringsplass. Ambassadør Imerslund anslår at bilen har gått nesten 9.000 kilometer siden ankomst på meksikansk asfalt:
– Vi bruker Buddyen hver eneste dag til all slags kjøring i Mexico City. Vi bor i et strøk hvor de fleste har biler som er 4-5 ganger større enn vår bil, så den vekker naturlig nok mye oppsikt.
– Det er ofte at andre bilister vinker til oss når vi er i trafikken, bilen vekker både latter og interesse, sier hun.
– Hver søndag er det vanlig at bilentusiaster kjører sine favorittbiler langs paradegaten reforma, og mange ivrige tilskuere har som en fast søndagsaktivitet å se på de fine bilene som kjører forbi.
– Dette er normalt Porscher, Aston Martin og andre kjente luksusmerker. Siden min mann pleier å kjøre til kirken på samme tidspunkt, og på samme paradegate, vekker det stor ståhei – og mange hobbyfotografer tar bilder bilen, forteller Imerslund.
Havari
Etter noen måneder på veien slo dessverre uhellet til. I januar 2022 brøt Buddyen sammen langs veien. Men med god hjelp fra noen nysgjerrige lokale politimenn kom de seg trygt hjem.
Konklusjonen var at bilen trengte en ny motor, men hvordan får man fikset en liten norsk nisjebil når man er så langt hjemmefra?
– Vi har god kontakt med Buddy i Norge og de kunne heldigvis sende oss delene vi trengte da vi hadde vårt lille havari. Heldigvis flyttet en annen diplomatfamilie til Mexico omtrent på samme tidspunkt, så delene ble fraktet med i deres container, forteller Imerslund.
– Vi fant et lokalt verksted som kunne bytte motoren. Det var et verksted som bygde om veteranbiler til eldrift. Vi fant dem via noen lokale elbilentusiaster som vi hadde blitt kjent med her i Mexico.
– Etter reparasjonen var bilen var raskt på veien igjen og vi har ikke hatt problemer siden, forteller ambassadøren.
Gryende elbilland?
Men hvordan får de ladet bilen sin?
– Vi lader bilen hjemme uten problemer. Vi har også installert solcelleanlegg på taket, som gjør at vi nå kan lade bilen med 100 prosent egenprodusert solenergi. Det føles veldig riktig, siden strømmen i Mexico ikke er like ren som hjemme, sier Imerslund.
– Ellers er nettopp ladestasjoner en av utfordringene i Mexico, og det finnes ikke samme infrastruktur rundt elbiler som i Norge.
– Prisene på elbiler og manglende lademuligheter langs veien er nok en av grunnene til at Mexico ligger en del bak Norge når det gjelder elbiler på veiene.
– Men vi ser stadig flere elbiler og det produseres i dag mange elbiler av ulike typer i Mexico. Mexico er en av verdens største bilprodusenter, de fleste store bilmerkene har produksjon i Mexico, og Mexico har forstått at hvis de ikke legger om produksjonen fra fossil til el så vil de miste store markedsandeler til blant annet Kina, sier Imerslund.
Ambassadøren ser faktisk også på muligheten for å få flere Buddyer til landet, men da ikke via en container:
– Buddy produseres som kjent ikke lenger, men Buddy Norge har bedt oss undersøke om det finnes aktører i Mexico som kan være interessert i å kjøpe Buddy-fabrikken og starte produksjon her i Mexico, sier hun.
– Vi er ikke helt i mål med dette, men har ikke gitt opp ennå. Nettopp fordi Buddy er en billig elbil, mener mange at den kunne vært interessant å produsere og selge den her i Mexico, som et alternativ til de dyrere elbilmodellene som finnes her, avslutter Imerslund.
Hvis du har lyst til å se mer av den lille gule Buddyen i Mexico, anbefaler vi deg å sjekke ut denne instagramprofilen!
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!