Hopp til innhold

IKEA-stiftelse vil hjelpe land som ligger bakpå i utviklingen: Sponser elektrifisering med 100 millioner dollar

KLAR FOR FROSKEHOPP? Eller å hoppe bukk over fossilstadiet, om du vil. Nå gir et veldedig Ikea-fond hele 100 millioner dollar til Drive Electric-kampanjens «Leapfrogging Partnership». Målet er at utviklingsland i størst mulig grad kan hoppe over fossile transportmidler – og heller gå rett på nullutslippskjøretøy, det være seg elbil, elbusser eller elektriske tohjulinger.

Et veldedig Ikea-fond skal støtte et elektrifiserings-prosjekt med 100 millioner dollar over de neste fire årene – for å få fart på sakene i såkalte «emerging markets» – altså i utviklingsland.

Det er Drive Electric Campaign – en internasjonal, filantropisk finansiert organisasjon som jobber for å kutte utslipp fra transportsektoren på globalt nivå – som melder dette på sin egen nettside.

Pengene fra Ikea Foundation skal bidra til at elektrifiseringen skyter fart hos Drive Electric Campaign-partnerne i Afrika, Mellom-Amerika og Sørøst-Asia – hvilket i sin tur vil bidra til redusert forurensning og lavere utslipp av klimagasser fra transportsektoren i disse regionene.

ELEKTRISK NYSALG: Her er de fastsatte målene for år 2030, 2035 og 2040 for elektrifisering av ulike kjøretøygrupper på verdensbasis. Illustrasjon: Drive Electric Campaign

Froskehopp-partnerskap

For mens vi i vår lille del av verden langt på vei har begynt å tenke og handle i elektriske baner, følger ikke nødvendigvis alle land like fort etter.

– Det kan ende i en verden med to ulike bilmarkeder, sa Monica Araya i Drive Electric Campaign til elbil.no da vi pratet med henne i forbindelse med denne artikkelen:

Advarer om dobbeltmoral i bilbransjen og fremvekst av «segregerte» bilmarkeder:

Slik kan elbilandelen i ulike deler av verden se ut i 2035

Det er altså for å sørge for at også mindre ressurssterke markeder og land så fort som mulig blir med for fullt i den elektriske overgangen, at Ikea Foundation nå går inn med disse 100 millioner dollarene de fire neste årene.

Midlene skytes inn i Drive Electric Campaigns såkalte Leapfrogging Partnership.

Og froskehoppet navnet refererer til, er at man ønsker at utviklingslandene i disse regionene skal kunne hoppe bukk over mellomstadiet, med stor grad av forurensende, fossiltransport – og gå rett på mer bærekraftige transportformer – altså i stor grad nullutslippskjøretøy med elektrisk drivlinje.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Men hvordan jobber man så med denne leapfroggingen?

Det dreier seg om alt mulig, så lenge det kan bidra til et grønt skifte i transportsektoren.

For eksempel å stimulere til kjappe batteribytteløsninger for elektriske tohjulinger i Nairobi, eller å sørge for at elbussflåten vokser seg stor og sterk i Jakarta.

Les mer om hvordan Drive Electric-kampanjens The Leapfrogging Partnership jobber her.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også