Hopp til innhold

Advarer om dobbeltmoral i bilbransjen og fremvekst av "segregerte" bilmarkeder: Slik kan elbilandelen i ulike deler av verden se ut i 2035

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

GRØNNERE TRANSPORTÅRER: Jo flere elektriske biler på veien verden over, dess friskere luft ned i lungene for oss alle.

Mens vi i vår del av verden tenker elektrisk, følger ikke alle etter. – Det kan ende i en verden med to ulike bilmarkeder, sier Monica Araya i Drive Electric Campaign.

Bevegelsen Drive Electric Campaign jobber for 100 prosent elektrisk mobilitet innen 2050 – og en verden fri for eksos.

Norsk elbilforening er med som partner, i tillegg til over hundre andre internasjonale ikke-statlige organisasjoner, stiftelser og koalisjoner.

Felles for dem er at de jobber tett på myndigheter og selskaper verden over.

Connie Hedegaard, EUs tidligere klimakommissær:

– Norge har banet veien for oss andre

Konkrete mål

De ulike delmålene kampanjen har satt seg, har tydelige tidsfrister:

ELEKTRISK NYSALG: Her er de fastsatte målene for år 2030, 2035 og 2040 om elektrisk nybilsalg på verdensbasis. Illustrasjon: Drive Electric Campaign
VISJON OG MISJON: Se denne videoen for å lære mer om hva denne koalisjonen jobber for.

Dette er vel å merke målene Drive Electric Campaign aspirerer mot, men virkeligheten kan fort vise seg å bli en annen.

I beste fall …

Studier fra blant annet Boston Consulting Group (BCG) viser at andelen for nye elektriske biler i ulike deler av verden kan se slik ut i år 2035:

Det er verd å merke seg at selv disse anslagene er basert blant annet på at elbilpolitikken beveger seg i positiv retning i disse markedene.

Monica Araya, seniorrådgiver i Drive Electric Campaign, har i over tjue år jobbet med utslippsfri transport, og ble i 2021 løftet frem av BBC som av en av klodens mest inspirerende og innflytelsesrike kvinner.

Avtale mellom EU-landene om stor klimapakke:

Nå går det mot fossil-stopp i nybilsalget likevel

Hun har jobbet mye inn mot EU, og hadde derfor ting å melde i elbil.no-artikkelen ovenfor – men mener tematikken strekker seg lengre enn til bare et spørsmål om biler:

Til syvende og sist handler dette om grønn produksjon, om innovasjon og arbeidsplasser, om bærekraftige batterier, fornybar energi og smart lading.

ET LITE VINDU: – Vi har et vindu nå mellom 2023 og 2026. Vi er nødt til å akselerere tempoet dersom vi skal nå det overordnede målet vår om 100 prosent elektrisk mobilitet i 2050, sier Monica Araya. Foto: Ted Talk

I verste fall …

Men det finnes opptil flere hodepiner, en av dem kom tilbake igjen nylig. For Tyskland, Italia, Polen og Bulgaria var likevel ikke helt enige om et dødsstøt for fossile biler i EU.

Disse landene ombestemte seg i tolvte time, og prøver nå å sørge for at det i EU skal være mulig å kjøpe enkelte nye fossildrevne biler også etter 2035.

Kun en formalitet gjensto, men:

Nå kan EUs fossilstopp i 2035 blokkeres likevel

Araya og Drive Electric Campaing opplever at det er vanskelig å jobbe i enkelte deler av verden, som Araya omtaler som de fremvoksende (emerging) markedene.

Men på tross av vanskelighetene, er det ekstra viktig å jobbe også med disse bilmarkedene. På sikt kan nemlig disse områdene havne så langt som 45 prosent bak de ledende markedene i elektrifiseringen.

MIND THE GAP: Det er stor forskjell mellom de ledende markedene og de som er under fremvekst når det gjelder andelen elektriske biler. Frykten er at gapet skal bli enda større. Illustrasjon: Drive Electric Campaign

Araya er overrasket over hvordan enkelte bilprodusenter, særlig i Europa, tilsynelatende lever godt med å praktisere det hun omtaler som en dobbel standard.

Altså god, gammeldags dobbeltmoral.

TED TALK: Se og hør Monica Araya snakke om muligheter og utfordringer ved elektrifisering i denne videoen.

For samtidig som de utvikler og produserer elektriske biler til rike Europa og USA, selger de fortsatt villig vekk fossile biler i hopetall i de fremvoksende bilmarkedene.

– Og de ser ikke ut til ha noe hastverk med å elektrifisere disse markedene selv om de vet utmerket godt at forurensningen er skadelig for byene, befolkningen og klimaet.

Det er også dokumentert at noen av bilprodusentene bedriver lobbyvirksomhet mot elbil-insentiver og strengere regulering, sier Araya.

– Det kan ende i en verden med to ulike bilmarkeder, sier Araya.

Stadig større nettverk tilgjengelig:

Ladeklubben vokser kraftig

– Vi har et vindu nå mellom 2023 og 2026

Noe av problemet er at når enkelte land ikke har konkrete reguleringer eller planer for å redusere utslippene fra veitrafikken, vil bilindustrien fortsette å produsere og selge fossilbiler til disse markedene.

Ifølge Araya må vi alle imidlertid handle om verden skal klare å nå sine klimamål i henhold til Paris-avtalen.

Av den grunn jobber Drive Electric Campaign nå ekstra mye inn mot de fremvoksende markedene, som i Sør-Afrika, Indonesia, Chile, Mexico, Brasil og Costa Rica.

Et argument hun ofte får servert, er at elektrifisering vil skje uansett, men Araya er tydelig på at da vil ikke omstillingen skje raskt nok til å forhindre store klimaendringer.

VED ET VIPPEPUNKT: Elektriske biler blir billigere og mer tilgjengelige. Det er godt nytt for verden, men det krever handling nå. Hvis det blir «business as usual» vil opp til 90 prosent av bilene være forurensende i 2050. Illustrasjon: Drive Electric Campaign

– Vi har et vindu nå mellom 2023 og 2026. Vi er nødt til å akselerere tempoet dersom vi skal nå det overordnede målet vårt om 100 prosent elektrisk mobilitet i 2050, sier Araya.

HAR DÅRLIG TID: – Det handler om oppnå konkrete resultater raskt. Om hvor vi kan sette inn støtet for å oppnå mest mulig på kortest mulig tid for å motvirke klimakrisen, sier Monica Araya. Foto: Mikkel Becker-Aakervik

«Rik onkel i Amerika»

Pengene til å drive Drive Electric Campaign kommer fra filantroper i USA og Europa – typisk søkkrike individer som via ulike kanaler og kampanjer vil bidra med pengene sine til å gjøre verden til et bedre sted.

Årlig gir de bort 800 milliarder dollar, men kun 15 av disse er øremerket klima.

Derfor jobber Araya og kollegene hennes i Drive Electric Campaign også med å få rike givere til å forstå at de kan utrette store ting for verden og konkret bidra til å redusere klimagassutslippene om de bare hjelper elbilen opp og fram.

Ny rapport gir klimahåp:

Elbilen et av tre «super-vippepunkter»

Til å drive dette arbeidet, som har pågått siden 2021, har Drive Electric Campaign mottatt én milliard dollar (nærmere 10,7 milliarder kroner).

Alt av penger brukes på å få den elektriske utviklingen til å skje fortere.

– Det handler om oppnå konkrete resultater raskt. Om hvor vi kan sette inn støtet for å oppnå mest mulig på kortest mulig tid for å motvirke klimakrisen.

Var med på «fødselen» til elbilen som har fulgt ham siden:

Buddies til reisens slutt

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også