På oppløpssiden mot 2025-målet: Vi kan ikke gi oss nå …
Vi har knappe ni måneder igjen til vi i Norge skal slutte å selge nye fossilbiler. Da kan vi ikke gi oss nå, like før målgang, selv om det gjør litt vondt.
I første kvartal var 90 prosent av nybilsalget elektrisk.
Vi er i mål nå, sier noen. Nå trenger vi ikke flere virkemidler, sier andre. Det går av seg selv, sier flere.
Men til neste år skal vi strekke oss enda lenger. Da skal vi ikke lenger selge fossildrevne nye biler her i landet. Det er målet her i Norge.
Maratonløpet nærmer seg målgang
Tenk deg en maratonløper. Hun vet hun leder. Ligger an til å vinne. Det er langt og heftig, men det begynner å gjøre vondt.
Hundreognittifem meter før målgang velger hun derfor å stoppe. Det koster for mye.
Vi er nær målgang med elbilpoltikken nå. Sekunderingen forteller at skal vi rekke frem, må vi speede opp litt.
Ellers rekker vi ikke frem til 2025.
Men hva velger noen å gjøre? De tar til orde for å bremse ned. De kjenner litt på smerten.
De tenker at det kan bli noen ulemper ved å lede maratonløpet:
- Det kan bli for mye biltrafikk.
- Bussen må konkurrere i kollektivfeltet.
- Staten kan tape inntekter.
- Bomprosjektene kan tape penger.
- Det kan bli for behagelig å kjøre elbil, så vi dropper å sykle, gå og busse.
Det handler om klima
Elbilpolitikken handler om klima. Vi kutter utslipp.
Når kloden koker, er det trøst i teknologiske fremskritt og at noe tross alt går rett vei vei.
Veitransporten er en av de største utslippskildene. Å gå fra forbrenningsmotor til elektrisk drivlinje er både revolusjonerende og krevende, men i Norge har vi vendt oss til det og kan lett ta det for gitt.
Målstreken krysses når det kun selges nye biler med null utslipp. Den målstreken befinner seg ved inngangen til år 2025.
Maratonløpet har en tidsbestemmelse. Man må rekke å krysse streken med et tallfestet resultat. Det tallet er 100. 100 prosent utslippsfritt nybilsalg.
Så kan det hende en stabeis insisterer på at en bensinbil skal han ha, samme hva. Men målet vi styrer etter og lager politikk for, er hundre.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!
Når vi målet …
- … får vi betydelige kutt i klimagassutslippene.
- … får vi renere luft i byene.
- … kan Stortinget feire og innkassere et vel gjennomført nasjonalt klimamål. Det er jammen ikke ofte.
- … får bilprodusentene støtte for å satse videre på å elektrifisere all transport – også tungtransporten.
- … vil verden se til Norge og forstå at det er mulig.
- … fullfører vi løpet!
Nå må vi overbevise de resterende ti prosentene av nybilkjøperne. Vi må forhindre at de investerer i gammel, forurensende teknologi som vil kunne forurense i tiår framover.
Vi må holde ut og fullføre løpet ved å:
- vente med å innføre full moms på elbiler.
- fortsette med miljørabatt i bomringen.
- gi tilgang til kollektivfeltet for elektriske varebiler.
- gjøre nye forurensende biler dyrere gjennom avgifter.
- tilrettelegge for gatelading slik at de som bor uten egen parkeringsplass kan lade i nærheten.
Dette meningsinnlegget ble først publisert hos Alltinget.