Hopp til innhold

På oppløpssiden mot 2025-målet: Vi kan ikke gi oss nå …

LITT VONDT, MEST GODT: Vi er snart i mål om vi tåler litt. Medaljen vil være et at vi har oppnådd et viktig klimamål, skriver Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen. Foto: Jamieson Pothecary/elbil.no

Vi har knappe ni måneder igjen til vi i Norge skal slutte å selge nye fossilbiler. Da kan vi ikke gi oss nå, like før målgang, selv om det gjør litt vondt.

I første kvartal var 90 prosent av nybilsalget elektrisk.

Vi er i mål nå, sier noen. Nå trenger vi ikke flere virkemidler, sier andre. Det går av seg selv, sier flere.

Men til neste år skal vi strekke oss enda lenger. Da skal vi ikke lenger selge fossildrevne nye biler her i landet. Det er målet her i Norge.

Maratonløpet nærmer seg målgang

Tenk deg en maratonløper. Hun vet hun leder. Ligger an til å vinne. Det er langt og heftig, men det begynner å gjøre vondt.

Hundreognittifem meter før målgang velger hun derfor å stoppe. Det koster for mye.

Vi er nær målgang med elbilpoltikken nå. Sekunderingen forteller at skal vi rekke frem, må vi speede opp litt.

Ellers rekker vi ikke frem til 2025.

Men hva velger noen å gjøre? De tar til orde for å bremse ned. De kjenner litt på smerten.

De tenker at det kan bli noen ulemper ved å lede maratonløpet:

Elbilforeningen på høyring om Nasjonal transportplan:

Tre klimamål som gjev store utsleppskutt

Det handler om klima

Elbilpolitikken handler om klima. Vi kutter utslipp.

Når kloden koker, er det trøst i teknologiske fremskritt og at noe tross alt går rett vei vei.

Veitransporten er en av de største utslippskildene. Å gå fra forbrenningsmotor til elektrisk drivlinje er både revolusjonerende og krevende, men i Norge har vi vendt oss til det og kan lett ta det for gitt.

Målstreken krysses når det kun selges nye biler med null utslipp. Den målstreken befinner seg ved inngangen til år 2025.

Maratonløpet har en tidsbestemmelse. Man må rekke å krysse streken med et tallfestet resultat. Det tallet er 100. 100 prosent utslippsfritt nybilsalg. 

Så kan det hende en stabeis insisterer på at en bensinbil skal han ha, samme hva. Men målet vi styrer etter og lager politikk for, er hundre.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Når vi målet …

Nå må vi overbevise de resterende ti prosentene av nybilkjøperne. Vi må forhindre at de investerer i gammel, forurensende teknologi som vil kunne forurense i tiår framover.

Vi må holde ut og fullføre løpet ved å:

Dette meningsinnlegget ble først publisert hos Alltinget.

Les også