Hopp til innhold

Viktig debatt under Arendalsuka 2024: – Nå haster det å legge planen for utrulling av grønne nyttekjøretøy

ALLE VIL HA ELEKTRIFISERING: Men hvordan skal man sikre at nye varebiler og lastebiler faktisk går på nullutslipp? Elbilforeningens Christina Bu, Oslo kommunes Heidi Sørensen og Harald Jachwitz Andersen fra Bilimportørenes Landsforening hadde alle forslag til statssekretær i Klima- og miljødepartementet Sigrun Gjerløw Aasland fra Arbeiderpartiet.

Under Arendalsuka fikk publikum servert frustrasjon over at elektrifiseringen tar tid for vare- og tungbilene – men også optimisme og oppskrifter for å få fart på sakene!

Skal Norge få til utslippskutt som monner, må også varebiler og lastebiler elektrifiseres.

– Elbiler dominerer salget av nye personbiler. Blant nyttekjøretøyene er virkeligheten en annen. I varebilmarkedet er el-andelen lavere, og i tungtransporten har elektrifiseringen så vidt begynt. Det haster å legge en plan, sier generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu.

Derfor arrangerte Elbilforeningen sammen med Norges Bilbransjeforbund (NBF) og Bilimportørenes Landsforening (BIL) debatt i Samferdselsteltet om hvordan man får fart på utrullingen av grønnere nyttekjøretøy – under det mange omtaler som «politikkens festival»: Arendalsuka.

Stortinget har bestemt at alle ny lette varebiler skal være nullutslipp allerede neste år, og i 2030 skal nye tunge varebiler gå på strøm.

For lastebiler er målet at alle nye tunge kjøretøy i 2030 skal være elektriske eller gå på biogass.

På seminaret presenterte arrangørene utfordringen på følgende måte:

SALG OG SALGSMÅL FOR GRØNNE NYTTEKJØRETØY: Grafen med hele linjer viser utviklingen i salget av elektriske lastebiler og varebiler. Den stiplede linen viser salgsmålene bestemt av Stortinget. Elektriske varebiler deles inn i lette og tunge, henholdsvis over og under 1760 kg.

Enig om målet – ulikt syn på virkemidler

Alle var enig det i premisset. Nyttkjøretøyene må elektrifiseres for at utslippene skal gå ned – men veien dit var det ulike meninger om.

Først ut på scenen var Kjetil Bergflødt, produktsjef i Volvo Trucks:

– Hvert fjerde tunge kjøretøy vi nå selger er ikke diesel, men istedenfor gass eller batteri, påpekte Bergflødt.

Han forklarte at tungbilprodusentene blir målt på utslippsreduksjoner av EU, og at Volvo så langt i år har levert kjøretøy med 30 prosent lavere utslipp enn i 2019.

I EUs systemer regner man at gasskjøretøyene kutter 20 prosent av utslippene sammenlignet med konvensjonelle dieselkjøretøy, mens elektriske lastebiler kutter 100 prosent.

– Derfor er det et paradoks at den fremste konkurrenten for de elektriske lastebilene i en del tilfeller er gasskjøretøyene. Dette bør myndighetene tenke litt over når de utformer virkemidler. Hvorfor skal bedriftene velge elektrisk når det er dyrere og vanskeligere?

DEBATTDELTAKER: Kjetil Bergflødt, produktsjef for Volvo Trucks.

Omstillingen er i gang

En bedrift som har tatt steget og faktisk satset på elektriske lastebiler, er Midtstøl Transport.

Da Elbilforeningen kjørte mot Arendal fikk vi se et eksempel på det da vi stoppet for å lade på Fokserød. Der sto også en av bedriftens biler:

OMSTILLINGEN ER I GANG: En elektrisk lastebil fra Midtstøl Transport lader hos Circle K Bamble.

Salgssjef i Midtstøl Transport Oddgeir Frette forklarte at bedriften var fornøyd med overgangen, men han hadde også flere innspill til forbedringer:

– Det er litt lotto hvilken støtte du kan få fra det offentlige. Det bør bli mer forutsigbart, sa han.

Han ønsket seg særlig bedre og mer forutsigbare støtteordninger for depotlading.

– Forutsigbarhet er avgjørende

Flere av innlederne pekte også på at for å tørre å investere i ny teknologi, må bedriftene oppleve at etterspørselen etter utslippsfri transport finnes i markedet.

Det forsøker Oslo kommune å gjøre noe med, gjennom offentlige innkjøpskrav.

– Et stadig vanligere syn i Oslo er elektriske lastebiler som kjører masser og avfall til og fra en byggeplass, fortalte Heidi Sørensen, som er direktør i Klimaetaten i Oslo kommune.

DEBATTDELTAKER: Heidi Sørensen, direktør for Klimaetaten i Oslo kommune.

Et viktig grep fra kommunen har vært å skape forutsigbarhet for investeringer hos bedriftene, noe klimadirektøren mener staten bør lære av:

– Elektriske varebiler, nullutslippslastebiler og biogasslastebiler kjører gratis i bomringen. I siste Oslopakke 3-avtale har vi gitt forutsigbarhet ved at dette varer til 2030.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Kutter utslipp – og får mindre støy og bedre arbeidsmiljø med på kjøpet

Og når kommunen etterspør utslippsfrie kjøretøy i sine anbud og innkjøp, får det også flere andre positive effekter enn kutt i klimagassutslipp

Klimaetaten og Elbilforeningen har i sommer gjennomført en spørreundersøkelse om erfaringer fra de bedriftene som har investert i elektriske lastebiler.

– I undersøkelsen trekker flere bedrifter frem at mindre støy og bedre arbeidsmiljø er en bonuseffekt de virkelig setter pris på. Og sjåførene, de er mer fornøyde med el-lastebil, sa Sørensen.

Elbilforeningen arrangerte seminar:

Flere vil at elektriske varebiler skal ha fritak for bompenger

Ber staten trappe opp innsatsen

Men selv om kommunen både har jobbet systematisk med offentlige anbud, brukt bompenger aktivt og gitt støtte til utbygging av ladere, erkjenner Heidi Sørensen at kommunen er avhengig av drahjelp fra staten:

– Kommunen rår verken over bilavgifter eller hjemmel til nullutslippssone, og store deler av veinettet i Oslo er statlig. Det får konsekvenser for prioriteringen av kollektivfeltene, sa hun – med henvisning til at Oslo ønsker at de utslippsfrie lastebilene prioriteres, men der staten nå slipper inn all tungtransport på utvalgte strekninger.

– Så her må trekke sammen både nasjonalt og lokalt for å virkelig kunne nå målene om en utslippsfri næringstransport, etterlyste klimadirektøren.

DEBATTDELTAKER: Sigrun Gjerløw Aasland, statssekretær (Ap), Klima- og miljødepartementet.

Den oppfordringen gikk videre til Sigrun Gjerløw Aasland, som er statssekretær i Klima- og miljødepartementet. Dette departementet styrer blant annet Enova, der støtteordningene til utslippsfrie lastebiler og lading ligger.

Statssekretæren og departementet jobber i disse dager med å lage ny styringsavtale for Enova, en avtale som skal gjelde for perioden 2025-2029.

I dag er Enovas støtteordninger statens aller mest sentrale virkemiddel for å elektrifisere tungtransporten, og flere bransjeaktører advarte mot å avvikle støtteordningene for tidlig.

I tillegg er regjeringen i innspurten i arbeidet med «Grønn bok», som er regjeringens årlige status og plan for hvordan man kutter klimagassutslipp. Grønn bok legges fram i de årlige statsbudsjettene om høsten.

Aasland sa hun skjønte oppfordringen om forutsigbarhet for bransjen i hvordan støtteordningene skulle utformes.

– Jeg er også enig i at for å kutte utslippene transportsektoren så mye som det faktisk trengs, må vi få til en kombinasjonen av virkemidler. Vi må bruke alt fra støtteordninger til offentlig innkjøpsmakt til å vri på avgifter og regelverk, sa statssekretæren.

Neste års statsbudsjett legges fram mandag 7. oktober.

Få en bedre elbilhverdag!

Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.

Les også