Hopp til innhold

Elbilforeningen arrangerte seminar: Flere vil at elektriske varebiler skal ha fritak for bompenger

DISKUTERTE VAREBIL-ELEKTRIFISERING: Generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu til venstre ledet diskusjonen med politikerpanelet. Deretter fra venstre Lars Haltbrekken (SV), Mathilde Tybring-Gjedde (H), Marit Kristine Vea (V) og Jone Blikra (Ap).

På Elbilforeningens frokostseminar onsdag var politikerne enige om at det er behov for flere gode virkemidler for å elektrifisere varebilmarkedet.

– Vi kommer ikke til å nå målet om 100 prosent lette elektriske varebiler i nybilsalget i 2025, fastslo generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu.

Elbilforeningen inviterte politikere, bilbransjen og næringslivet til frokostseminar om «det glemte klimamålet» – for elektriske varebiler.

Det er Stortinget som har vedtatt at alle nye lette varebiler i 2025 skal være utslippsfrie. For tunge varebiler skal nybilsalget være utslippsfritt først i 2030. Men i fjor valgte bare én av tre varebilkjøpere elektrisk.

Elbilforeningen pekte på at klimavirkemidlene for varebilene er mye svakere enn for personbilmarkedet, og at de elektriske varebilene er dyrere enn sine fossile alternativer.

– Man må dessuten huske at elektriske varebiler har noen ulemper. Man får ofte mindre nyttelast og bedriftene taper produktiv tid fordi det tar tid å lade, sa Asgeir Nordeng, salgsdirektør og nyttekjøretøy-ansvarlig i Ford Norge i sitt innlegg på seminaret.

Ida Krag i Norges bilbransjeforbund pekte på at mangelen på elvarebiler med firhjulstrekk er en betydelig ulempe. At det er behov for sterkere virkemidler for å øke salget var derfor så å si alle på seminaret enige om.

Elbilforeningens vintertest 2024:

Trenger du egentlig firehjulstrekk på ubrøytet vei?

Både krav, avgifter og avgiftsfritak vurderes

– Vi har en hel meny med løsninger som allerede fungerer i Oslo som dere kan innføre på nasjonalt nivå, sa Oslo-byråd Marit Vea (V) til sine politiker-kollegaer på scenen.

Oslo kommune har blant annet sterke krav til nullutslipp i offentlige anbud.

– Krav er et effektivt virkemiddel, mente Bernt André, daglig leder i Engøy Rental Group AS Mobility, et selskap som blant annet leier ut kjøretøy. Han viste til at dette også har fungert for å fremme elektriske varebiler i statlige prosjekter.

Oslo-byråd Vea viste også til at det er gratis for elektriske varebiler i bomringen i Oslo, i første omgang frem til 2027.

Stortingspolitiker Lars Haltbrekken (SV) sa seg enig i at Oslos erfaringer er interessante. Han mente at et nasjonalt fritak for elvarebiler i bompengeprosjekter er et godt virkemiddel for å øke salget, og lovte at SV ville jobbe for det i forhandlinger med regjeringen.

Haltbrekken var opptatt av at det både trengs «pisk og gulrot» for å få til den grønne omstillingen.

– Vi ønsker også å øke CO2-komponenten i engangsavgiften for nye fossile varebiler slik at disse blir mindre attraktive å velge, sa han.

Av positive virkemidler har Elbilforeningen også tatt til orde for et midlertidig fritak for trafikkforsikringsavgiften om man velger elektrisk varebil.

I dag har derimot elvarebilene paradoksalt nok høyere sats i denne avgiften enn de fossile variantene.

Lei av fakturastyret?

Nå får du hele bedriftens lading på samme faktura!

Mathilde Tybring-Gjedde (H) sa hun var åpen for en innføring av ulike virkemidler, så lenge det samlet sett var innenfor rammen av en næringsvennlig politikk.

– Det kan ikke være så dyrt at man ikke kan ansette folk, sa stortingspolitikeren.

Høyrepolitikeren var positiv til både sterke miljøkrav i offentlige anbud, nullutslippssoner, økt engangsavgift for forurensende varianter og sterkere miljørabatt i bomringen.

For sistnevnte sa Tybring-Gjedde at hun skjønte behovet markedet har for foutsigbarhet når man skal investere, men at for Høyre ville det være vanskelig å knytte rabatter til årstall.

– Da kan det være enklere å knytte varigheten til måltall. For eksempel andel elektriske varebiler i nybilsalget eller på veien, sa hun.

ENGASJERENDE TEMA: Mange dukket opp på seminaret for å høre mer om klimamålet for elektriske varebiler.

Den fjerde og siste politikeren til stede på arrangementet var stortingsrepresentant Jone Blikra (Ap). Han hadde stor tro på en sterkere satsing på elektriske varebiler, men derimot skeptisk til en nasjonalt bompengefritak for å øke salgsandelene.

Også næringsaktørene må være med på å betale for veier og samferdsel, argumenterte Blikra, men pekte likevel på at regjeringen har lagt til rette for at man kan gi miljørabatter og fritak dersom man ønsker det lokalt.

Ny Nasjonal transportplan neste milepæl

Arbeiderpartipolitikeren ble derfor utfordret på hvilke andre virkemidler Arbeiderpartiet ville bruke for å få opp salgsandelene. Da holdt han kortene tett til brystet.

– Jeg vet hva som står i Nasjonal transportplan, så jeg kan ikke si så mye. Dere får vente og se, sa Blikra kryptisk.

Dagens mål om at nye lette varebiler skal være nullutslipp i 2025 og tunge varebiler i 2030, er vedtatt i eksisterende Nasjonal transportplan.

– Skillet mellom lette og tunge varebiler er kunstig. Elbilforeningen foreslår at vi lager et nytt klimamål om utslippsfritt varebilsalg i 2027.

Dette forslaget fikk støtte fra mange, for eksempel NHO Service og Handel og deres administrerende direktør Anne-Cecilie Kaltenborn.

– Men mål hjelper ingenting dersom Stortinget ikke er villig til å innføre nye virkemidler slik at salgstallene øker, var konklusjonen fra Christina Bu i Elbilforeningen.

En ny nasjonal transportplan er ventet lagt fram av regjeringen for Stortinget i mars.

Les også