Volvo blir helelektrisk: Her er nye C40 Recharge

AVDUKET: Her er nye Volvo C40 Recharge. Nærmest en tro kopi av Polestar 2.

Volvo skal bare produsere elbiler innen 2030 – og lanserer en ny elbil allerede i dag.

Volvo Cars vil jobbe for å ta en ledende posisjon i det raskt voksende helelektriske premium-markedet. Dermed vender de kappa og skal utelukkende selge rene elbiler fra 2030. Fram til da vil Volvo gradvis fase ut alle biler med forbrenningsmotor, inkludert hybridbiler, over hele verden.

Her er C40 Recharge

I dag avduket Volvo sin andre helelektriske bil, en ny modell i 40-serien – som er som snytt ut av nesa på søskenbarnet Polestar 2. Det vil si en høyreist kombi-bil, eller crossover som mange ynder å kalle det. Likheten til XC40 Recharge er stor, men her byr Volvo på mer sporty linjer som igjen betyr mindre rom til hode og bagasje. LES OGSÅ: Vintertest av Polestar 2 C40 Recharge har to motorer, en foran og en bak, og kommer med AWD (firehjulsdrift) som standard. De to motorene gir en samlet effekt på 408 hestekrefter og et dreiemoment på 660 Nm. Bilen går fra 0–100 på 4,9 sekunder. Toppfarten til C40 er begrenset til 180 km/t. Batteriet i C40 er på 78 kWh (nominelt) og Volvo har foreløpig estimert en rekkevidde på over 420 kilometer i henhold til WLTP.  Den får mulighet for AC-lading opptil 11 kW og DC-lading opptil 150 kW. Det nye (som også kommer i XC40 Recharge) er et innebygd SIM-kort som gjør at bilen leveres oppkoblet til internett. Volvo tilbyr ubegrenset databruk til bruk av bilens funksjoner, og C40 vil kunne motta oppdateringer over-the-air (OTA). Salgsstart er planlagt til sommeren og det blir mulighet for hengerfeste som kan trekke1800 kilo. 

– Ingen fremtid for forbrenningsmotoren

Volvo er ganske klare i sin tale om overgangen til å bli en fullelektrisk bilprodusent: – Det er ingen langsiktig fremtid for biler med forbrenningsmotor. Vi skal bli en helelektrisk bilprodusent og overgangen skal skje innen 2030. Dette lar oss møte forventningene til kundene og bidrar i kampen mot klimaendringene, sier Henrik Green, teknologidirektør i Volvo Cars i en pressemelding.
SATSER PÅ EL: Henrik Green i Volvo Cars.
Volvo Cars’ overgang til å bli helelektrisk er en del av selskapets klimaplan, der selskapet jobber for å redusere karbonavtrykket per bil gjennom konkrete tiltak. Avgjørelsen er også tatt på bakgrunn av forventninger om at endret lovverk, i tillegg til en utvidelse av ladeinfrastrukturen, vil øke forbrukeres aksept for helelektriske biler på verdensbasis.

Satser på abonnement

Samtidig vil selskapet styrke sin satsing på onlinesalg. I Norge tilbyr Volvo Cars allerede bilabonnement gjennom tjenesten Volvo Care. Dette skal nå utvikles og alle elbiler skal inn i denne satsingen hvor kundene enten kan handle bil direkte på nettet eller få hjelp til å handle i onlineløsningen hos en autorisert Volvo-forhandler. Volvo uttaler at de er overbevist om at markedet for forbrenningsmotorer er på hell. I Norge utgjør ladbare biler allerede 95 prosent av Volvo-salget. – For å kunne fortsette å lykkes, trenger vi lønnsom vekst. Så i stedet for å investere i en krympende forretning, har vi valgt å investere i fremtiden – elektrisk og online. Vi er fullt fokuserte på å bli en leder i det raskt voksende premiumsegmentet innen elektriske biler, sier Håkan Samuelsson, CEO i Volvo Cars.
POPULÆR: SUVen XC40 Recharge er allerede rukket å bli en bestselger.

Flere elbiler på vei

Volvo Cars lanserte sin første helelektriske bil i fjor,  XC40 Recharge, som allerede har rukket å bli Volvos mest solgte bil i Norge. I de kommende årene skal Volvo Cars rulle ut flere elektriske modeller. Allerede i 2025 er målet at 50 prosent av det globale salget skal bestå av helelektriske biler, mens resten er hybrider. Innen 2030 skal alle biler være helelektriske. LES OGSÅ: Test av Volvo XC40 Recharge