Volkswagen får refs i sosiale medier:
Krever månedlig betaling for full motoreffekt

Muligheten for å oppgradere bilen til full effekt skaper misnøye blant Volkswagen-kunder. – For mange kan det være aktuelt med en fleksibel løsning der de får litt ekstra krutt, svarer VW i Norge.

Volkswagen tilbyr nå ID.3-kunder i Europa en ny type abonnement som gir mer krefter under panseret.

Eiere av ID.3 Pro og Pro S kan velge å aktivere en ytelsesøkning – enten ved kjøp av bilen eller når som helst senere.

Oppgraderingen gir merkbart mer kraft, og er tilgjengelig i hele Europa, inkludert Norge.

INGEN SPORTSBIL: Med standard 204 hestekrefter er ikke Volkswagen ID.3 akkurat en sportsbil. Muligheten til å oppgradere med 27 ekstra hestekrefter kan gjøre stor forskjell.

Effekt-abonnement

Oppgraderingen koster 18,90 euro per måned (cirka 225 kroner), eller et engangsbeløp på 629 euro (cirka 7 500 kr). Oppgraderingen kjøpes via Volkswagens egen VW Connect-app.

Da økes effekten med 27 hestekrefter fra 204 til 231 for ID.3 Pro S med 77 kWt batteri.

Bli medlem i dag!

Rekkevidden skal ikke påvirkes av effektøkningen, og ettersom bilen allerede er registrert med full effekt fra fabrikk, trenger ikke eierne å informere forsikringsselskapet.

Abonnementet følger bilen, ikke føreren – noe som betyr at en bruktbil beholder oppgraderingen dersom den allerede er aktivert.

Test av ID.3 Pro 2023:

Er nye ID.3 en god idé?

Upopulær ordning

Norske ID.3 Pro- og Pro S-eiere kan allerede i dag aktivere effektøkning som et tilleggsvalg.

I Storbritannia har ordningen skapt misnøye blant VW-kundene, og i denne Reddit-tråden hagler kritikken.

Kundene reagerer på at bilene ikke leveres med optimal effekt som standard – spesielt siden kjøretøyet allerede er registrert med denne effekten.

Duelltest – Hyundai Inster vs. Renault 5 E-Tech:

Fornuft eller følelser?

Volkswagen Norge mener derimot at løsningen gir kundene mer fleksibilitet.

– For mange kan det være aktuelt med en fleksibel løsning der de får litt ekstra krutt under en bilferie eller en langtur, for så å slutte å betale for det når hverdagen er tilbake, skriver Torkel Nohr Fjørtoft, kommunikasjonssjef i Volkswagen Norge, i en e-post til elbil.no.

Fjørtoft påpeker også at kunder dermed slipper å forplikte seg til en høyere pris fra start.

Månedens bruktbil-vurdering – Volkswagen ID.3:

Fra lanserings­skuffelse til bruktkupp

Ikke første gang

Flere bilprodusenter har testet lignende løsninger tidligere.

BMW fikk kritikk for å tilby oppvarmede seter og ratt som abonnementstjenester, mens Mercedes i USA lanserte et nettabonnement som økte akselerasjonen i sine elbiler.

Tesla har på sin side valgt en enklere vei, og har ved flere anledninger tilbudt effektøkning mot engangsbetaling – uten særlig misnøye fra menigheten.

For eksempel har Tesla lenge tilbudt nordmenn å betale 18 500 kroner som et engangsbeløp for «Acceleration boost» til Tesla Model Y – etter at man har kjøpt bilen.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Les også