Bilmerket Xpeng frir til potensielle kunder med moms-angst:Gir prisgaranti på modeller som ikke kan leveres i 2025

Xpeng melder at de får et ekstra – men begrenset – parti med biler som de kan sikre til 2025-pris, selv om levering først blir i 2026.
Etter at regjeringen nylig la fram sitt forslag til statsbudsjett for 2026, melder det kinesiske bilmerket Xpeng om en markant økning i etterspørselen i Norge etter modellene G6 og G9, som begge kom i nye utgaver tidligere i høst.
Også importørene av så godt som alle andre bilmerker kunne fortelle om en tilsvarende økt etterspørsel for sine elbilmodeller da vi sjekket ståa tidligere denne uka.
Det kan du lese mer om i denne saken, der vi også sjekket hva importørene hadde å si om sjansene for å få bil utlevert før momsendringen eventuelt inntreffer fra nyttår:
Fredag ettermiddag sendte Xpengs norske avdeling ut en pressemelding der de melder at bilmerket vil komme potensielle norske kunder i møte selv om man ikke skulle rekke å få bilen utlevert og registrert før den eventuelle endringen inntrer.
– Kundene ønsker nå å sikre seg bil før en eventuell avgiftsøkning trer i kraft. Pågangen er særlig stor på Xpeng G6 og G9, og vi jobber med å kunne skaffe nok biler for å møte etterspørselen. Nå ønsker vi å trygge kundene på at vi får et ekstra parti med biler vi kan sikre til 2025-pris selv om levering vil skje først i 2026. Dette vil gjelde for et begrenset antall biler, sier Claes Persson, sier daglig leder i Xpeng Motors Norway.
Han anbefaler derfor alle som vurderer å kjøpe en ny G6 eller G9 om å ta kontakt med sin nærmeste Xpeng-selger så raskt som mulig for å sikre levering før nyttår – eller for å kunne benytte seg av muligheten om å få en av disse bilmodellene til prisen som gjelder før eventuell avgiftsøkning fra nyttår.






