Xpeng markerte i natt norsk tid sin åtte-årsdag med – nok en gang, får vi nesten si – å «avduke» verdens første helelektriske flyvende bil.
Tidligere har vi sett bilen i ulike utviklingsstadier, blant annet her i Norge under den store, internasjonale elektromobilitetsmessen EVS35 på forsommeren, arrangert av Norsk elbilforening i samarbeid med Nova Spektrum på Lillestrøm:
Men det er altså en betydelig utviklet versjon av bilen Xpeng viser frem her:
Strømmet direktesending
Men nå har Xpeng sluppet flere nyheter om den fremtidige elbilen som stadig er under utvikling.
Det skjedde under selskapets årlige Tech Day i Kina, som gikk av stabelen for noen timer siden.
Seansen ble direkte strømmet, og ble i morgentimene i dag lagt ut på YouTube:
– Vi er utrustet med betydelige ressurser innen forskning og utvikling som gjør det mulig å oppfylle forbrukernes behov med innovativ teknologi, skrøt He Xiaopeng, styreformann og sjef i Xpeng under årets Tech Day, ifølge en pressemelding fra Xpeng i Norge.
– Vi er drevet av vår visjon om å utvikle teknologi for fellesskapets beste og i takt med kundenes behov, og vil fortsette med å skape tekniske gjennombrudd som setter nye standarder for industrien, fortsatte Xpeng-bossen.
To moduser
Den flyvende bilen ble vist frem med vertikal take-off og landing, såkalt eVToL.
Bilen er nå videreutviklet fra fjorårets dual-rotor-struktur til en ny multi-rotor-konfigurasjon.
Systemet er gitt en redusert kompleksitet, for å forbedre sikkerheten og påliteligheten i kjøretøyet.
Testbilen har nå angivelig gjennomført en vellykket første flyvning, og har i tillegg fullført flere single motor-feiltester.
I kjøremodus skal den flyvende bilen være sammenlignbar med en hvilken som helst konvensjonell elbil.
I flymodus blir derimot bilen styrt ved bruk av rattet og girspaken for å kjøre fremover, bakover, svinge, stige opp i luften, sveve på stedet og synke mot bakken.
Dette er høydepunktene fra Xpengs Tech Day, ifølge dem selv:
Avduking og prøveflyvning av verdens første helelektriske bil, utviklet og produsert av XPENG AEROHT.
XNGP – bransjens første masseproduserte avanserte førerassistentsystem utviklet for et bredt spekter av kjøresituasjoner.
Nytt gjennombrudd for Xpengs robottaxi: Gitt tillatelse for prøvekjøring på offentlige veier, etter myndighetsledet testing av intelligente tilkoblede kjøretøy.
Etablering av «closed loop», selvlærende AIog dataplattform for autonom kjøring.
Introduksjon av XNet – Xpengs neste generasjon nevrale nettverksbaserte persepsjonsarkitektur, støttet av Kinas kraftigste datasenter for autonom kjøring.
Stemmestyringssystemet gjøres tilgjengelig for alle fremtidige brukere i Kina.
Avslører store oppgraderinger for AI-drevet robot.
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!