Hopp til innhold

Så var det den tiden på året igjen: 10 tips til elbilister som skal bytte til vinterhjul selv

KLAR FOR SKIFT: Elbilforeningens Ståle Frydenlund liker å gjøre hjulskiftjobben selv. Se videoen ovenfor, kanskje får du også noen nyttige råd selv om du har skiftet hjul før?

Skal du til fjells? Da bør du legge om til vinterdekk nå. Men det er særlig én ting elbilister skal passe på når det er tid for hjulskift.

Før var det nærmest obligatorisk at bileierne foretok hjulskiftene selv hver høst og vår.

– Sånn er det ikke lenger, men det er verken spesielt tidkrevende eller vanskelig, sier Ståle Frydenlund. Han er en av Elbilforeningens bileksperter, og de fleste rådene han gir i videoen ovenfor gjelder for både elbiler og fossilbiler.

Men på ett punkt skal man passe ekstra på når man skifter hjul på en elbil.

Pass på batteripakka

– Plasserer man jekken rett i batterikassa, er det fort gjort å skade batteripakken. Er man riktig uheldig kan det bli fryktelig dyrt, påpeker Frydenlund.

VIKTIG: Sjekk hvor jekken kan stå. Feil plassering vil kunne gi karosseriskader. Enda verre er det om du skader batteriet. Da blir det dyrt.

– Mange elbiler er også relativt tunge, det kan skape utfordringer når man jekker dem opp. Det er viktig å passe på at jekken er festet riktig, på spesifisert jekkepunkt, at bilen står støtt nok og på et tilstrekkelig flatt underlag, sier Frydenlund.

– Mange biler kommer med en enkel originaljekk, men denne er som oftest noe man kun bruker ved punktering langs veien. Grunnen er at den ikke er på langt nær så stødig som en garasjejekk med fire hjul. I instruksjonsboka vil du også finne hvor bilen har jekkepunkt – som regel fire, to på hver side.

Essensielt sesongstell

Når du har skiftet til vinterhjul ­– eller når du om uendelig lenge skal skifte tilbake til sommerdekk – er det også noen andre kjapt løste småting du bør ta deg tid til.

Vask dekkene grundig før lagring, og pirk ut småstein som har satt seg fast i rulleflaten.

I samme slengen bør du også sjekke mønsterdybden (se sjekkliste nederst i artikkelen). Når denne jobben er gjort, er dekkene forhåpentlig klare for en ny sesong.

TUNG: Elbiler er tunge og det er viktig at bilen står rett og jekken står støtt. Ellers kan bilen ramle ned mens hjulet er av.

Husk å etterstramme bolter/muttere

Løse hjulbolter kan føre til at ett eller flere hjul tar en annen vei enn bilen, med fare for både skader og ulykker. Det vil du unngå. Derfor er det viktig at du etterstrammer bolter/muttere etter at hjulsettet har blitt byttet for sesongen.

– Tilgang til en momentnøkkel er kjekt for «gjør det selv»-bytteren, mens andre strammer til med menneskelig moment. Faren ved å følge magefølelsen, er at du strammer til altfor hardt.

Dersom du ikke føler deg trygg på egen vurdering, bør du skaffe deg tilgang til momentnøkkel, slik at du kan være trygg på at du får strammet hjulene med riktig kraft.

– Sjekk hva som gjelder for dine hjul, men normalt sett skal det dras til med kraft tilsvarende 100–140 Nm. 

Les også: Slik velger du rett dekk til din elbil 

MERK HJULENE: Mange hjul er retningsbestemt og noen biler har forskjellige dimensjoner foran og bak og kan bare stå på ett sted. Har du lik dimensjon på alle hjul, skal de med best mønster sitte foran.

10 tips for hjulskift (som omtalt i videoen)

Dekk til elbil

Slik velger du rett dekk til din elbil

Bakgrunn: Krav til dekk og råd om lagring

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også