Mange opplever trøbbel med 12-voltsbatteriet i kulda: Vedlikeholdslading KAN maskere problemet
– Noen ganger blir vedlikeholdslading av 12-voltsbatteriet litt som å behandle symptomet i stedet for sykdommen.
Det sier Ståle Frydenlund, biltestansvarlig i Norsk elbilforening.
– En startbooster kan være vel så nyttig som en 12 V-batterilader når det kniper i vinterkulda, fortsetter han.
Trøbbel i vinterkulda
Hovedproblemet vinterstid er at 12 volts blybatterier må ha høyere ladespenning når batteriet er kaldt, for å gjøre jobben.
– Kjemien blir rett og slett treg, og de færreste elbiler – eller fossilbiler for den del – kompenserer for dette kuldeproblemet, sier Frydenlund.
Derfor kommer trøbbel med batteriet typisk til syne i kuldeperioder.
Det kan skje til tross for at 12 V-batteriet opplever langt lavere belastning enn med en startmotor, som skal dra i gang en kald bensin- eller dieselmotor med tyktflytende olje.
Et typisk problem er at det ikke skjer noen ting når du trykker på nøkkelen for å låse opp bilen.
Kan være ukjente strømtyver på ferde
– Men det er som regel ikke hele årsaken til at en del elbilister sliter med både å komme inn i bilene – og starte dem – vinterstid. Det kan også være at bilen ikke har blitt avslått, og blitt stående med kupélys på. Eller at bilen hurtiglades ofte og ikke lader 12 V-batteriet under hurtiglading, sier Frydenlund.
Problemer med 12 V-batteriet kan imidlertid også skyldes ukjente strømtyver, som en sentrallås som henger, eller en kortslutning – for eksempel i ettermonterte ekstralys.
– Vedlikeholdslading av 12 V-batteriet kan med andre ord være maskering av det reelle problemet, sier Frydenlund, som gjennom flere år med biltesting har gjort mye praktisk forskning på temaet.
– Det er relativt enkelt å måle hvilespenningen ved hjelp av et multimeter, men slikt er ikke nødvendigvis for alle. Kanskje kjenner du noen som kan hjelpe deg? Hvis hvilespenningen over tid faller under 12,7-12,8 V, tyder det på slitasje som gjør at batteriet ikke evner å holde på energien. Da må det skiftes ut.
– Sjekk hva som gjelder for din bil
– Uansett er det greit å vite hvor i bilen 12 V-batteriet befinner seg, slik at det er mulig enten å bruke en startbooster, vedlikeholdslade eller sjekke spenningen. Ikke minst er det lurt å sjekke hva som gjelder for din bil – med tanke på de følgende punktene, sier Frydenlund.
Han sikter til at vi grovt sett kan dele inn elbilenes lading av 12 V-batteriet i to grupper:
- Det lades via bilens såkalte DC/DC-omformer, fra hovedbatteriet, under kjøring.
- Det lades via samme DC/DC-omformer under hjemmelading (AC), i løpet av tiden hovedbatteriet mottar lading.
I tillegg finnes det:
- Enkeltmodeller som overvåker 12 V-batteriet jevnlig og åpner for vedlikeholdslading fra hovedbatteriet (DC/DC) ved behov, uten at du merker det på annet enn noe redusert rekkevidde.
- Enkeltmodeller som lader 12 V-batteriet når bilen er koblet til strømnettet, via ladeboks, selv om lading er fullført.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!