Hopp til innhold

Stor oversikt – disse modellene kommer snart: 24 elbiler vi gleder oss til i 2024

MYE MORO: En rekke elbilnyheter og blant annet hele fem stasjonsvogner er på plass i vår toppliste over elbilmodellene som kommer i 2024.

Et lite skred av elektriske stasjonsvogner, flere fornuftige kompakt-SUV-er, et par eksklusive italienere og to skikkelige råtasser: Bli med over til elbilåret 2024.

I noen år har vi i elbil.no på tampen av desember satt sammen en liste over elbiler vi har store forventninger til for det kommende året.

Da vi var i ferd med å begi oss inn i 2021 var det for eksempel 21 elbilmodeller vi gledet oss til – og av naturlige årsaker har vi økt med én modell vi ser frem til, år for år.

Sjekk lista over bilnyhetene som kommer i år:

23 elbiler vi gleder oss til i 2023

I året som kommer trenger vi ikke vente på produksjonspropper eller stå i lange ventelister. Noen på årets liste var forventet allerede i år, men ble forsinket.

Vår liste for neste år er ganske nøktern, så de fleste av bilene på lista bør faktisk rekke å komme til Norge før 2025 banker på døra.

Uansett: Er noen av disse 24 elbilene på ønskelista di?

1. Audi A6 e-tron

Denne ble vist på Shanghai Motor Show for to år siden og blir trolig andre bil ut på den nye PPE-plattformen (Premium Platform Electric Architecture) til Volkswagen-gruppen.

TO LEKRE: Nå blir valget vanskelig. Stasjonsvogna er lekker, men det er kombiversjonen også. Sedankarosseriet forsvinner.

Porsche Macan blir første bil ut på denne plattformen, men senere kommer flere Audier. Bentley og Lamborghini vil også bygge biler på plattformen.

Dimensjonene på A6 e-tron er omtrent de samme som på dagens linjelekre A7. A6 skal visstnok ha en luftmotstand på bare 0,22 Cd, og batteriet på 100 kWt skal gi en rekkevidde over 700 kilometer.

Stasjonsvogna ble vist i Norge for et drøyt år siden. Det er den alle lengter etter.

2. BMW i5 Touring

I5 ble lansert i år og skuffet ikke. Foreløpig finnes bare et mørkt bilde av Touring-utgaven, men den får verdenspremiere til våren med akkurat samme motorisering som 5-serie er lansert med.

SILHUETT: Det er lett å se for seg hvordan i5 Touring blir seende ut.

Stasjonsvogna har alltid vært populær i Norge dersom drivlinja har vært riktig, og det får den nå.

Bakhjulstrekkeren eDrive40 med 340 hk og 400 Nm blir rimeligste alternativ, men det er M60 med 601 hester og 820 Nm mange vil ha – på grunn av firehjulsdriften.

Regn med rekkevidde noe lavere enn sedanene, som har opp mot 582 kilometer.

Disse 54 nye elbilene har vi prøvd i 2023:

Norges største elbiltest-arkiv!

3. Fiat 600e

Fiat bruker retrodesign når de entrer det mange spår blir det største segmentet i Europa, nemlig kompakte SUV-er.

B-SEGMENTET: Leken look og velkjent plattform er resepten for en rimelig Fiat i det mest attraktive bilsegmentet.

Den er 4,17 meter lang og bruker den etter hvert svært kjente og litt gammeldagse Stellantis-plattformen som gir deg forhjulstrekk, et batteri på 54 kWt brutto og 400 kilometer rekkevidde.

Vi har testet plattformen i Jeep Avenger, som er i samme størrelse og har en del like løsninger inni.

Motoren er også den samme, med 156 hk og 270 Nm i dreiemoment.

Snart kommer de rimelige bilene – sjekk hva du kan vente deg her:

Disse elbilene havner under 300.000 kroner

4. Ford E-Turneo

Dette er en skarp konkurrent til Volkswagen ID.Buzz. Også denne som familievennlig flerbruksbil og varebil.

VANLIGST SOM VAREBIL: Det blir nok mest av varebilen, men du får denne som romslig personfrakter også.

Og denne blir enda mer praktisk, med skinner i gulvet med fleksible seteløsninger.

Batteripakka på 74 kWt gir en forventet rekkevidde på 370 kilometer. Rekkevidden blir imidlertid drastisk redusert dersom du trekker de to 2,3 tonnene du har lov til på hengerfestet.

Bilens partytriks er rattet, som kan legges flatt og gjøres om til bord.

5. Hyundai Ioniq 5 N

Nå kommer N-versjonen med fake 8 trinns girkasse (N e-Shift), lyd fra en toliters N-motor (N Active Sound) og turteller.

FOR PETROLHEADS: Denne skal gi tilnærmet samme opplevelse som bensinbiler, med girkasse.

Glemmer du å gire, banker du i turtallssperra, det programmeres inn momentkurve i girene og opplevelsen rapporteres å være bra.

Den 2,2 tonn tunge bilen har til og med N Drift Optimizer, som sørger for at sladdene ikke blir for brede. Et par norske medier har testet denne i Korea og er henrykt.

Du har opptil 650 hk til rådighet. 0-100 på 3,4 sekunder og toppfart på 260. Batteripakken er vokst til 84 kWt, og forventet rekkevidde er 450 kilometer.

6. Lotus Emeya

Vi har ikke engang fått prøvekjørt SUV-en Eletre før de har lansert den lave firedørs-sedanen Emeya. Den får doble elmotorer opp til 918 hk og skal ta deg til 100 km/t på 2,8 sekunder.

RÅSPREK LUKSUS: Lotus vil ta steget opp blant de store.

Batteripakka på 102 kWt netto er på 800 volt og gir rekordhøy ladehastighet på 350 kW.

Lotus, som tidligere var kjent for ekstremt lette biler, har tydeligvis klippet bort lettvekts-strengen i DNA-et sitt.

Vogna veier rundt 2,6 tonn. Akkurat som Eletre, har karosseriet masse aerofunksjoner.

Produksjonen starter neste år, men prisen er ikke fastsatt. Foreløpig kan du bestemme farge og melde interesse for bilen på bilmerkets norske hjemmeside.

7. Maserati Gran Turismo Folgore

Den italienske sportsbilprodusenten har holdt på med bensin (og litt diesel) siden 1947, men skal som en del av Stellantis-gruppen være karbonnøytrale innen 2038.

FELLES: Gran Turismo blir bygget både med elektrisk og fossil drivlinje.

Innen et år skal alle varianter av Maserati finnes som elektrisk variant.

Gran Turismo blir først ut. Karosseriet er velkjent, men den skal stå på en ny plattform med tre motorer og 800 volt batteriarkitektur.

Det snakkes om 1.200 hester.

0-100 km/t må forventes å ligge på 2 sekunder, mens toppfarten skal være på 300.

Samme plattform blir sikkert å se i Dodge og andre hardcore Stellantis-produkter også.

8. Maserati Grecale Folgore

Endelig kan Maserati få en bil som kanskje kan selge litt i Norge også. Grecale er en SUV på størrelse med Audi Q8 e-tron og Folgore (lyn) får en batteripakke på 105 kWt med 400 volt arkitektur.

SUV: Joda, du har sett den før, men den får avansert batteriteknologi under panseret nå.

Grecale Folgore blir en «fornuftig» SUV som havner rett i konkurranse med Porsche Macan.

Denne skal holde til minst 56 mil, trolig over 60, som synes å være det magiske tallet for luksussegmentet for tiden.

Maserati er forsiktige med dataene, men sier den får over 500 hester og 800 Nm.

9. Mercedes EQT

Den elektriske flerbruksbilen er i bunn og grunn en jålete familievariant av varebilen Citan.

Den 4,49 meter lange bilen får skyvedører på hver side. Tre barneseter skal kunne monteres ved siden av hverandre i den 1,86 meter brede bilen.

FANCY VAREBIL: Med personbilgrill og chrome, kan Cetan bli betraktelig stiligere.

Den kommer også i lang variant senere som er 4,92 meter lang. Den får sju seter der andre rad går på skinner og de to bakerste kan tas ut.

Begge får forhjulstrekk med 90 kW (123 hk) og 45 kWt batteri. Rekkevidden blir med andre ord begrenset, maks 284 kilometer.

10. MG Cyberster

MG blir første produsent ut med en tradisjonell toseters elektrisk kabriolet.

Cyberster er designet i London og kommer til Norge – og importøren forventer den inn i løpet av 2024.

KULT: Vi trenger en elektrisk entusiastbil. Ikke bare blir Cyberster kul, den blir sprek også.

Bilen skal komme i tre varianter:

De to rimeligste har bakhjulsdrift på henholdsvis 231 kW (315 hk) og 250 kW (340 hk) – og en firehjulsdrevet variant som i tillegg til den sterkeste motoren bak, får 150 kW (201 hk på forhjula, altså 400 kW (544 hk). Toppfarta er henholdsvis 195 og 200 km/t.

Bilen skal være 4,5 meter lang, 1,9 meter bred og 1,32 meter høy, med en akselavstand på 2,7 meter. Vekta er fra 1.850 til 1.985 kilo, avhengig av motoroppsett.

11. Mini Cooper

Historien er lagt på hylla. Her har man tenkt nytt og mer kantete. Den enste fellesnevneren med fortiden er kort overheng og kort panser.

Foreløpig vet vi ikke om femdørsversjonen også får elektrisk drivlinje.

Som vanlig får du mange valg både på innvendige materier og utvendig dekor og farger, men med miljøvennlige materialer, og færre vippebrytere og knapper.

Den runde OLED-skjermen med diameter på hele 24 cm gir flere muligheter enn tidligere. Cooper E byr på 135 kW/184 hk effekt og et dreiemoment på 290 Nm.

Sprinten fra 0–100 km/t gjøres unna på 7,3 sekunder. Med en batterikapasitet på 40,7 kWt, gir det en WLTP-rekkevidde på inntil 305 kilometer.

Cooper SE er hakket frekkere og byr på 160 kW/218 hk effekt og dreiemoment på 330 Nm.

Her går 0-100 på 6,7 sekunder. Batterikapasiteten på 54,2 kWt gir rekkevidde på inntil 402 kilometer. Du får også John Cooper Works-look med samme spesifikasjoner som Cooper SE

12. Mini Countryman

Den kompakte SUV-en Countryman er Minis største og har nesten litt Land Rover-vibber over seg.

Den deler plattform med nylig ankomne BMW iX1 og har vokst 13 cm i lengden, til 4,43 meter, altså en bil som vil duge for veldig mange.

STØRRE: Nå er Countryman en seriøs SUV-aktør på lik linje med BMW iX1.

Den får et 64,7 kWt batteri to utgaver.

Countryman E har en elektrisk motor med 150 kW/204 hk effekt og et dreiemoment på 250 Nm. Akselerasjonen fra 0-100 km/t gjøres unna på 8,6 sekunder.

Countryman SE ALL4 har firehjulstrekk og en samlet effekt på 230 kW/313 hk med et kombinert dreiemoment på totalt 494 Nm. 0-100 km/t gjøres på 5,6 sekunder.

13. Opel Astra Electric

Astra kommer rett over nyttår både som kombi og stasjonsvogn, eller Sports Tourer, som de kaller det.

Modellen fås også med hybrid drivlinje, men i Norge blir det det elbilen som selger.

Den har forhjulstrekk og en motor på 115 kW (256 hk) og 270 Nm. Batteriet er på 54 kW og vil gi 413 kilometer rekkevidde.

Sports Tourer får et bagasjerom på hele 516 liter og 1.553 med setene nedslått. Peugeot e-308 vil følge samme lest og fås som både kombi og stasjonsvogn.

14. Peugeot e-3008

En spennende bil som viser oss hvordan alle mediumstore biler fra Stellantis presterer i årene som kommer.

Billigste modell får forhjulstrekk med 210 hestekrefter, batteri med nettostørrelse på 73 kWt og en rekkevidde på opptil 525 kilometer.

Senere får den selskap av en hekkmotor på 110 hester, altså firehjulsdrift med 320 hk.

SPENNENDE: e-3008 blir første bil ut på den fremtidige mellomklasseplattformen til det gedigne konsernet Stellantis.

I tillegg kommer det en forhjulsdrevet long range-utgave med 230 hestekrefter.

Denne har et batteri med nettostørrelse på 98 kWt og en rekkevidde på 700 kilometer. Ladehastigheten blir brukbar, 160 kW.

15. Polestar 3

Dette er tredje modell fra Polestar, derav navnet. Polestar skal være det sportslige motsvaret til Volvo, derfor er det kul design, svære hjul og mye krefter som står i fokus.

Toppmodellen har effekt på 380 kW (517 hk) og 660 Nm i dreiemoment. Den 2,7 tonn tunge vogna skal nå 100 km/t på 4,7 sekunder.

NØDVENDIG: Foreløpig står Polestar 2 alene i salgshallen. Denne blir et kjærkommet tilskudd for merket.

Bagasjerommet er mer sparsommelig for størrelsen, med sine 484 liter.

Den svakeste versjonen skal klare opptil 610 km rekkevidde. Startpris inkludert moms og vektavgift vil havne nærmere millionen.

16. Porsche Macan

Macan har vært utsatt flere ganger, men i år skal den angivelig komme.

Den blir bygget på samme PPE-plattform som Audi A6 e-tron og andre premiumbiler, og vil komme både med bakhjulsdrift og firehjulsdrift – og vil få 270 kW lading, som Taycan.

RASK, MEN SENT UTE: Macan blir garantert en fryd bak rattet, men kundene har måttet vente lenge.

Det vil si 800 volt arkitektur og 100 kWt batteri som skal gi bilen over 500 kilometer rekkevidde.

Bilen er kompakt som en Mercedes EQC og BMW iX3, men blir romslig, med helt flatt gulv.

Vi vet ikke effekten ennå, men vi vet at Audi A6 får rundt 500 hk og 800 Nm. Regn med alle varianter opp til Turbo S.

17. Toyota bZ3X

Det er trolig navnet på Urban SUV Concept, som ble vist i Brussel nå i november.

Til å skulle lanseres i løpet av første halvdel av 2024, var det veldig lite info om bilen utover at den er 4,3 meter lang, 1,82 bred og 1,62 høy og dermed havne i det mest attraktive SUV-markedet.

LITE INFO: Noe slikt blir utseendet. Stort mer vet vi ikke.

Den blir tilgjengelig med to batteristørrelser, og valg mellom forhjulsdrift og firehjulsdrift. Bilmerket viser en helt ny design for de elektriske Toyota-modellene.

18. Volkswagen ID.7 Tourer

ID.7 har så vidt begynt å rulle på norske veier, og neste år kommer varianten mange vil ha, nemlig stasjonsvogna – eller Tourer, som Volkswagen for første gang har begynt å kalle den..  

ROMSLIG: Fem meter lengde gir plass over alt.

Først ut kommer den med et batteri på 77 kWt netto. Senere et på 86 kWt.

Den største hurtiglader men en effekt inntil 200 kW og får en rekkevidde på nærmere 700 km.

Bakhjulstrekkeren får effekt på 210 kW (286 hk og 545 Nm) og tar sprinten til 100 på behagelige 6,5 sekunder.

Senere kommer en GTX-versjon, trolig med i overkant av 350 hk.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

19. Volvo EX30

Nordmenn elsker Volvo og EX30 er intet mindre enn en søt designbombe til lavpris.

Fra 322.000 kroner for billigste bakhjulstrekkeren med netto batteri på 49 kWt og 200 kW (272 hk). Dennne går opptil 344 kilometer.

NORGESVENN: Nordmenn er glade i Volvo, og særlig når de ikke koster mer.

Men vi tipper firehjulstrekkeren blir favoritten.

Da får du et batteri netto 64 kWt og kommer deg opptil 475 kilometer. Du får 315 kW (428 hk) å rutte med, og startprisen er på fortsatt hyggelige 427.000 kroner.

20. Volvo EX90

Volvo sier de skal klare å få i gang leveringer på riktig side av 2025.

EX90 er 5,03 lang, 1,96 bred og 1,74 høy. Akselavstanden på 2,99 er hyggelig for baksetet.

Pris fra 979.000 kroner for twin motor med effekt på 300 kW (408 hester) og 700 Nm.

Bien veier 2.818 kilo, men skal klare 0-100 km/t på 5,9 sekunder.

LENGE Å VENTE: Dagens XC90 er på overtid. Tipper det er mange som venter på denne.

Twin Motor Performance koster fra 1.029.900 kroner og får en samlet effekt på 380 kW (517 hk) og 910 Nm. Den klarer sprinten på 4,9 sekunder.

Batteriet er på 107 kWt netto og estimert rekkevidde er opptil 580 km. Den skal kunne lades på hastighet opp mot 250 kW.

Bagasjerommet som sjuseter er på 365 liter, inkludert 65 liter under gulvet.

Som femseter 655 liter – og med alle seter nedslått og last til taket: 1.950 liter. Foran har du 34 liter. Nordmenn blir glade for 2,2 tonn på kroken og 100 kilo på taket.

21. Voyah Dream

Vi så den på Oslo Motor Show og den skal være godkjent for Europa.

Dette er en stor familiebil som vil ha utvendige mål på 5,3 meter i lengden og 1,95 meter i bredden.

SVÆRING: I dag finnes det ikke luksus-MPV-er i Norge med firehjulsdrift.

Bilen får komfortabel luftfjæring og vil bli levert med sju seter, hvorav fire har massasje-funksjon og tre har isofix-fester.

Andre foreløpige spesifikasjoner er rekkevidde på 482 km etter WLTP-målestokken og motorkraft på 435 hestekrefter. Størrelsen tatt i betraktning er dette en skikkelig sprek bil; 0-100 km/t går på 5,9 sekunder.

Med tanke på at dette er en sterk firehjulstrekker med høyt utstyrsnivå, må vi nok regne med en pris på rundt millionen.

22. Voyah Passion

Sedanen Passion ventes til Europa mot slutten av 2024.

Batterikapasitet skal etter planen ligge på 108,7 kWt og gi en rekkevidde opp mot 600 kilometer, men WLTP-tallet er ikke klart ennå.

SEDAN: Halve verden er glade i sedaner, men nordmenn kjøper helst noe annet, om det finnes. Passion får lluksus vi ikke er vant med i Norge.

Utvendige mål er 5,10 meter (lengde) og 1,97 meter (bredde). Den får firehjulstrekk, luftfjæring og høyt utstyrsnivå som standard, blant annet liggeseter med fotskamler baki.

Effekten skal være 510 hester og 730 Nm i dreiemoment. Den skal klare 0-100 km/t på 3,8 sekunder.

Foreløpig kan du ikke bestille bilen, bare melde din interesse.

23. Zeekr 001

Geely sitt lukusmerke Zeekr er etablert i Sverige og kommer til Norge neste år.

001 er ifølge dem selv verdens første elektriske shooting brake, altså en sporty stasjonsvogn. Det er mulig Porsche er uenig.

Vogna er hele 4,97 m lang, 2 meter bred og 1,56 m høy.

SPORTY: Zeekr mener de har laget verdens første såkalte shooting brake på eldrift.

Akselavstanden er på solide tre meter, som skal gi enorm plass i bilen. Bagasjerommet med alle seter nedslått er på utrolige 2.144 liter.

Bilen får en effekt på 400 kW (544 hk) og 700 Nm. 0-100 km/t skal gjøres på 3,8 sekunder og toppfarten begrenses til 200 km/t.

To batteripakker blir tilbudt: 86 og 100 kWt. Lading skal også gå fort, opp til 360 kW. Det skal gi 120 km rekkevidde på fem minutters lading.

24. Zeekr X

Denne ble lansert i fjor og deler mye under skallet med Volvo EX30 og Smart #1. 

X er en 4,45 meter lang crossover som leveres i tre utgaver, enten med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift.

LITEN SVÆRING: Denne har kanskje en X-faktor i kompaktsegmentet.

Bilen har en batteripakke på 66 kWt og får rekkevidde mellom 500 og 560 kilometer.

Dual Motor-varianten leverer opp til 315 kW (422 hk) og solide 543 Nm i dreiemoment. Det gjør den lynrask (0-100 km/t på 3,7 sekunder).

Bakhjulstrekkeren får en effekt på 200 kW (272 hk). Da når du 100 på 5,2 sekunder. Du får den med fire seter og kjøleboks i forlengelse av midtkonsollen eller fem seter.

Bagasjerommet er på 362 liter, med 1.182 liter med setene nedslått.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også