Hopp til innhold

I rute fra søndag 16. april: 183 nye elbusser i Oslo

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

HEIA OSLO: – Vi skal bli verdens første nullutslippsby, og med dette her er vi veldig nær ved å nå målet om helelektrisk kollektivtilbud, sier byråd for miljø og samferdsel, Sirin Stav. Alle foto: Gro Matland Nevstad / elbil.no

– Nå tar vi nok et stort og viktig skritt i å gjøre kollektivtrafikken i Oslo utslippsfri, sier miljø- og samferdselsbyråd Sirin Stav. Faktisk ligger Oslo fem år før skjema.

Til toner av «Just A Gigolo», spilt av Sporveismusikken, ankom Sirin Stav byråd for miljø og samferdsel, i en ny, rød elektrisk buss. Én av 183.

– Det er ikke alle forunt å ha sitt eget orkester, sier direktør Torgeir Kristiansen i Sporveien, idet han ønsket velkommen.

Selskapet er eier og utbygger av anlegget på Stubberud i Groruddalen. Bussanlegget utgjør cirka 40.000 kvadratmeter, og er oppgradert for lading i tillegg til fasiliteter for service, parkering og vask av busser. 

Og det var hit de hadde invitert presse, produsenter og andre aktører for å feire det som er første del av årets elbussleveranse til Oslo.

Nærmere jul kommer nemlig et nytt, tresifret antall elektriske busser til byen.

TA-DA: Sirin Stav fikk æren av å klippe den oransje snora, og dermed var Stubberud bussanlegg offisielt åpnet. Cato Hellesjø i Sporveien (f.v.) og Bernt Reitan Jenssen holdt i hver sin ende av båndet, mens Øystein Svendsen i Unibuss fulgte nøye med.

Historisk øyeblikk

Konsernsjef i Sporveien, Cato Hellesjø, er stolt der han står i den digre hallen:

– Denne helgen elektrifiseres kollektivtrafikken i Oslo ytterligere. Fra og med søndag kjøres det med helt flunkende nye og moderne leddbusser i Oslos gater til glede for alle reisende.

Lading for lastebiler i Oslo:

Snart bygges 55 hurtigladere for tungtransporten

Hellesjø mener at med så mange nye busser vil bybildet se annerledes ut neste uke enn det gjør denne uken.

– I sum er dette et bidrag til Oslos kollektivtrafikk som nærmer seg med store stormskritt å bli helt utslippsfri – langt foran planene selv de mest ambisiøse hadde, sier Sporveiens toppsjef.

RULLES UT: Øystein Svendsen (f.v.), Cato Hellesjø, Sirin Stav og Bernt Reitan Jenssen viser stolt fram nye og mer tilgjengelige busser. Stav gleder seg over automatiserte ramper for rullestoler og barnevogner. Foto: Øystein Dahl Johansen / Ruter

Hellesjø er også ekstra stolt over at det var Sporveiens datterselskap, Unibuss, som vant begge kontraktene Ruter hadde ute på anbud.

For Ruter eier ingen busser selv, de selger billetter.

Unibuss ble tildelt kontraktene for konkurransen Transporttjenester Indre by 2023 med ruteområde 1 (indre by nord-sør) og 2 (indre by øst-vest).  Driftsstart er 16. april 2023 og gjelder for ti år.  

I de to vinnende tilbudene er 100 prosent av bussflåten elektriske leddbusser med et avansert og robust ladesystem.  

Elektrisk hovedstad

Byråden fra MDG opplyser at ytterligere 137 elektriske busser vil være på plass i Oslos gater i desember.

Totalen for 2023 blir dermed 320 nye elbusser inn i rute.

– Det vil endre bybildet ganske betydelig. Da vil tilnærmet all kollektivtrafikk i Oslo være elektrisk – som første hovedstad i verden – og det fem år før målet vi satte, forteller Stav til de fremmøtte i hallen.

Entusiastisk ramser hun opp alt som går på strøm i Oslo: T-bane og trikk, busser og båter.

I FØRERSETET: Sirin Stav forteller elbil.no gjennom vinduet at de nye bussene blir et kjempeløft for byen: – Ikke bare blir de elektriske og utslippsfrie, men de blir også universelt uformet og tilgjengelig for alle.

– I dag tar vi et stort skritt for å få ned utslippene, sier Stav.

Foruten bonuser som mindre støy og luftforurensing i bykjernen er det tenkt ekstra mye på brukeropplevelsen til folk og på universell utforming.

Ruter med ess i ermet

Administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen, forteller at folk trodde de var gale da de i 2015 la planer for et utslippsfritt Oslo – og en utslippsfri region – innen 2028.

Men Ruter fulgte planen sin og snart er de i mål.

– Som regel når man bygger noe så blir det bare dyrere og tar lenger tid. Det gjorde ikke dette. Det gikk fortere, og vi har fått mye bedre løsninger enn det vi trodde var mulig, sier han.

Jenssen sier at det ikke er tilfeldig, men at det skyldes gode samarbeidspartnere som Sporveien og Unibuss.

– Det vi ser bak oss er ikke bare en buss, men det er en innovasjonsplattform som inneholder radikalt nye og gode løsninger, sier Jenssen.

I RUTER-DESIGN: De store leddbussene fra Solaris settes inn på alle de «tyngste» strekningene i Oslo. Enn så lenge lukter det av «ny bil» og ubesudlet interiør.

Jenssen kaller teknologien for moden.

– Den er blitt mye billigere og enklere, og vi begynner å nærme oss det at det grønne skiftet faktisk også er lønnsomt, sier han.

Lades likt som biler

Administrerende direktør i Unibuss, Øystein Svendsen, går god for at bussene er mer stillegående, har bedre seter og er utstyrt med den mest moderne sikkerhetsteknologien.

– Dette her er virkelig en merkedag for hele kollektivnorge. Vi får en flåte med 183 helt tipp, topp moderne elektriske busser og vi har en veldig stor og omfattende ladeinfrastruktur som er installert her på Stubberud og på Alnabru. Vi har rundt regnet 190 ladepunkter, sier Svendsen.

Unibuss skal også drifte det nye bussanlegget på Stubberud, i tillegg til å kjøre alle bussene.

Nobelkomiteens Asle Toje digger sin elektriske bil, men:

– Jeg tror ikke verden blir reddet av elbiler

De 18 meter lange leddbussene fra Solaris vil få en batteripakke på over 500 kWh, som igjen vil gi en rekkevidde på over 250 kilometer, ifølge pressemeldingen som ble sendt ut etter at snoren ble klippet.

Bussene er utstyrt med en sentralmontert elektrisk motor på 240 kW. Batterikapasiteten på de nye bussene gjør at bussene kun trenger å lade på bussanlegget.  

NYE LADEPUNKT: At denne bussen er elektrisk er det liten tvil om, det er bare å se på ladekabelen på høyre side. Unibuss har bygget rundt 190 ladepunkter i Oslo.

De nye elbussene lades med kabler, slik som elbiler, og ikke via pantograf på taket som tidligere generasjoner.

Og at det blir en stor endring for organisasjonen å gå fra å fylle diesel til å lade med strøm, er Svendsen ikke i tvil om:

– Vi tar naturligvis utfordringen, vi er langt fremme i skoene og vi skal klare å gjennomføre med bravur.

Til elbil.no forklarer Svendsen at mange diesel- og gassbusser nå tas ut av trafikken. Enkelte er fra 2012 og har kjørt én million kilometer.

En del vil selges ut av landet, mens 120 vil beholdes en stund til for å settes inn i det han kaller for «avvikskjøring», eksempelvis buss for trikk eller tog.

Bransjen opplever å ha dårlig tid med elektrifiseringen:

Tungtransporten langt fra «halvveis på vei»

Røde busser fra Polen

De som har tryllet fram 183 rødlakkerte leddbusser er Solaris. Det polske selskapet har bygget elbusser siden 2011.

– Dette er den største enkeltordren av elektrisk bussmateriell i en og samme handel, sier administrerende direktør i Solaris, Sverre Skaar til elbil.no.

Han forteller om et godt fotfeste i Oslo over mange år, for allerede i 2017 leverte de 109 busser til den norske hovedstaden.

– Oslo kommer jo til å bli 100 prosent utslippsfritt på buss-sektoren innen 2025. Hvem hadde trodd det? Det er en fantastisk milepæl som også blir lagt merke til langt utenfor Norges grenser.

LANG, LANG REKKE: 120 av de nye, 18 meter lange leddbussene fra Solaris vil ha Stubberud som sin base. De resterende 63 elbussene vil stå på Alnabru like ved.

Det at Solaris er med på en slik elektrifisering gjør Skaar både stolt og glad. Og til sist kommer han med en liten spådom:

– Andre byer kommer etter i Norge, vi har bare så vidt sett startskuddet når det gjelder hele landet som sådan.

Hvor gå så disse nye bussene?

De nye bussene sendes inn på noen av landets mest brukte linjer.

Hver dag er det mer enn 143.000 påstigninger på reiser med linje 20, 21, 31 og 37. Disse kundene får nå en stillere reise med elektriske busser.

BUSS FOR ALLE: – I dag tar vi et stort skritt for å få ned utslippene, fastslår Sirin Stav. Her flankert av Bernt Reitan Jenssen (f.v.), Cato Hellesjø og Øystein Svendsen.

Linjene 28, 30, 31E, 34, og 54, samt nattlinjene 11N, 12N, 1N, 2N, 5N og 63N, blir også elektriske.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også