Hopp til innhold

Snart transporteres all pant i Sverige utslippsfritt: Sjekk denne elektriske traileren!

PRAKTISK OG LITT SPEKTAKULÆRT: Den hydrauliske konstruksjonen gjør at lastebilen kan vippe hele lasterommet sidelengs. Det gjør det enklere å tømme bilen for pant – og samtidig kan man laste fra både baksiden og ovenfra på terminaler og lagre. Alle foto: Alltransport/Returpack/Pantamera

Verdens første elektriske lastebil med denne spesielle slep-løsningen frakter nå svensk tomgods til gjenvinning.

Transportselskapet Alltransport og gjenvinningsforetaket Returpack i Östergötland tok denne måneden et historisk skritt.

Da lanserte de nemlig verdens første elektriske vogntog med såkalt flexo-rigg:

Takket være den helelektriske hydrauliske konstruksjonen kan lastebilen vippe hele lasterommet sidelengs.

Det gjør det enklere å tømme bilen for pant – og samtidig kan man laste fra både baksiden og ovenfra på terminaler og lagre. 

DEN ELEKTRISKE PANTEBILEN: Det 24 meter lange kjøretøyet har en lastekapasitet på 160 kubikkmeter.

Når 100 prosent utslippsfri transport i år

Lastebilen er et skritt på veien mot målet om at panten skal transporteres helt fossilfritt og utslippsfritt i 2025, men nå melder Returpack at det målet kan være innen rekkevidde allerede i år.

Panteaktøren har et enda større mål om at hele virksomheten deres skal være klimanøytral i 2030 – og et viktig delmål på veien dit er at også transporten av panten skal være utslippsfri.

Ny regional elektrisk lastebil fra Scania på plass i Norge:

Verdenspremiere hos ASKO for el-lastebil

Faktisk er selskapet nesten der allerede når det gjelder transportbiten:

I siste kvartal i fjor var hele 99,8 prosent av transporten fossilfri, ifølge selskapet.

– Vi når sannsynligvis dette målet allerede i år, noe vi er veldig stolte av, sier Marie Skoog, logistikksjef i Returpack/Pantamera.

STOLTE AV NYVINNINGEN: Marie Skoog i Returpack/Pantamera og Mathias Lidén i transportselskapet Alltransport poserer foran den heftige ekvipasjen.

Fraktes i bulk

Årlig bidrar det svenske pantesystemet til utslippsreduksjon i størrelsesorden 180.000 tonn CO2, ifølge Returpack.

Men å holde utslippene unna også for transportdelen av resirkuleringsløpet er sentralt.

To av fem bilmerker er nå helelektriske i Norge:

27 bilmerker selger nå bare elbiler

– Vi håndterer stadig økende deponeringsvolumer og jobber derfor kontinuerlig med å forbedre logistikkløsningene våre og sikre bærekraften i transporten vår. Sammen med våre leverandører og den nye elektriske flexo-riggen har vi nå tatt enda et viktig skritt på reisen mot klimanøytralitet innen 2030, sier Skoog.

Den elektriske lastebilen skal i hovedsak frakte flasker og bokser i bulk, altså at lasten lastes rett i lasterommet og fraktes løst.

Frakten skjer fra Returpacks anlegg i Sverige og til fabrikken i Norrköping.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Dette er pantelastebilen:

  • Volvo FH Electric
  • Lastebilens motorer leverer en totaleffekt på 490 kW.
  • Ladehastigheten opptil 250 kW.
  • Batteriet er på 540 kWt, og beregnet rekkevidde er cirka 30 mil under gode forhold.
  • Det 24 meter lange kjøretøyet har en lastekapasitet på 160 kubikkmeter.
  • Totalvekt på 64 tonn.
Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også