Snart transporteres all pant i Sverige utslippsfritt: Sjekk denne elektriske traileren!
Verdens første elektriske lastebil med denne spesielle slep-løsningen frakter nå svensk tomgods til gjenvinning.
Transportselskapet Alltransport og gjenvinningsforetaket Returpack i Östergötland tok denne måneden et historisk skritt.
Da lanserte de nemlig verdens første elektriske vogntog med såkalt flexo-rigg:
Takket være den helelektriske hydrauliske konstruksjonen kan lastebilen vippe hele lasterommet sidelengs.
Det gjør det enklere å tømme bilen for pant – og samtidig kan man laste fra både baksiden og ovenfra på terminaler og lagre.
Når 100 prosent utslippsfri transport i år
Lastebilen er et skritt på veien mot målet om at panten skal transporteres helt fossilfritt og utslippsfritt i 2025, men nå melder Returpack at det målet kan være innen rekkevidde allerede i år.
Panteaktøren har et enda større mål om at hele virksomheten deres skal være klimanøytral i 2030 – og et viktig delmål på veien dit er at også transporten av panten skal være utslippsfri.
Ny regional elektrisk lastebil fra Scania på plass i Norge:
Verdenspremiere hos ASKO for el-lastebil
Faktisk er selskapet nesten der allerede når det gjelder transportbiten:
I siste kvartal i fjor var hele 99,8 prosent av transporten fossilfri, ifølge selskapet.
– Vi når sannsynligvis dette målet allerede i år, noe vi er veldig stolte av, sier Marie Skoog, logistikksjef i Returpack/Pantamera.
Fraktes i bulk
Årlig bidrar det svenske pantesystemet til utslippsreduksjon i størrelsesorden 180.000 tonn CO2, ifølge Returpack.
Men å holde utslippene unna også for transportdelen av resirkuleringsløpet er sentralt.
– Vi håndterer stadig økende deponeringsvolumer og jobber derfor kontinuerlig med å forbedre logistikkløsningene våre og sikre bærekraften i transporten vår. Sammen med våre leverandører og den nye elektriske flexo-riggen har vi nå tatt enda et viktig skritt på reisen mot klimanøytralitet innen 2030, sier Skoog.
Den elektriske lastebilen skal i hovedsak frakte flasker og bokser i bulk, altså at lasten lastes rett i lasterommet og fraktes løst.
Frakten skjer fra Returpacks anlegg i Sverige og til fabrikken i Norrköping.
Dette er pantelastebilen:
- Volvo FH Electric
- Lastebilens motorer leverer en totaleffekt på 490 kW.
- Ladehastigheten opptil 250 kW.
- Batteriet er på 540 kWt, og beregnet rekkevidde er cirka 30 mil under gode forhold.
- Det 24 meter lange kjøretøyet har en lastekapasitet på 160 kubikkmeter.
- Totalvekt på 64 tonn.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!