Hopp til innhold

BMW Vision Neue Klasse X: Slik blir fremtidens SUV-er fra BMW

TILBAKE TIL RØTTENE: Det er mye retro i det likevel nytenkende designet fra BMW.

BMW starter med blanke ark når de går helelektrisk. Nå viser de hvilket formspråk fremtidens SUV-er fra BMW skal ha.

Vi fikk første forsmak under IAA Mobility i München. Da viste BMW Vision Neue klasse.

Neste BMW M3 blir elektrisk:

Gir-simulering, fire motorer, 1.360 hester

De som kan BMWs historie, kjenner utrykket Neue Klasse fra 60- og 70-tallet, da BMW sterkt endret kurs.

SPENNENDE: Om mulig er SUV-karosseriet ennå lekrere enn sedanen, i hvert fall fra denne vinkelen. Og selv om hver vinkel er ny, er det allikevel typisk BMW over designet.

Det var da den fremoverlente hainesen, nyregrillen og Hoffmeisterknekken ble dyrket som BMW-signaturer.

SAV – SUV på BMW-språk

Men nå er tiden kommet for modellene som faktisk selger, nemlig SUV-ene – eller SAV (Sport Actvity Vehicle) som BMW ynder å kalle sine høyreiste modeller.

TIL HIMMELS: Det spørs om blanke ruter vinner veien helt til produksjon. Vi er glade i mørke ruter. Legg merke til fordypningen som starter på panseret og avsluttes på bakluka.

Det er lite informasjon om selve designen på Neue Klasse X i dagens pressemelding fra BMW, men generelt kan vi si at mye av designen fra sedanen er videreført.

Fronten har mye av de samme elementene, men har fått tilbake de smale «nyrene» som vi kjenner fra 60 tallet. Det er en stor kontrast til dagens trend, der den har dekket hele fronten på enkelte modeller.

BRED BAK: De største baklyktene i BMWs historie gir bilen en bred og lav look.

Sidevinduene er også trukket langt ned, som på sedanen, og de kraftig horisontale linjene både i front, side og i form av ekstremt brede baklykter, får den til å virke både bred og lav.

Den nedsenkede profilen i panseret, som fikk sin debut i iX, men har blitt et kjennetegn på de fleste modeller senere, følger med via hekkspoileren og til innrammingen av logoen på hekken. Stilig.

KRYMPET: BMW-logoen har nådd nye høyder. Snart blir de mindre igjen.

Men Neue klasse handler om mye mer enn design. Alle steiner skal snus når BMW for alvor går inn i den nye tiden med elektriske biler.

BMWs fabrikk i München:

Bare elbiler etter 2027

Mye datakraft

En ny type kontrollsystem for drivlinje og chassis skal sørge for kjøreopplevelse skreddersydd for ulike behov via en ny programvareplattform BMW har utviklet selv.

PROTOTYPE: Regn med sortere ruter, kraftigere takstolper og en form for dørhåndtak. Ellers håper vi bilen blir som den er på bildene.

Fremtidens BMW vil inneholde i alt fire nye «superhjerner»; høytytende datamaskiner som jobber smart sammen med oppgaver som til nå har vært håndtert hver for seg.

BMW har utviklet den første «superhjernen» internt. Den integrerer drivlinje- og kjøredynamikk med opptil ti ganger mer datakraft. Den andre «superhjernen» vil i sin tur muliggjøre det neste store spranget innen automatisert kjøring.

60 MIL: Interiøret sladrer om 60 mil rekkevidde. La oss håpe at det er med moderat størrelse på batteriet. Dagens display er erstattet med et sort felt i frontruta.

Helt ny tokning av interiør

Vi har foreløpig ikke sett interiøret i det nye konseptet, men det blir trolig ganske likt det vi ser i sedanen.

Det vil si en mindre multimediaskjerm i senter, men et head-up-display i hele frontrutas bredde, eller panoramic vision som BMW kaller det, som gir deg alt du trenger av informasjon.

BERØRING: To store scrollefelter skal stå for det «fysiske». Heldigvis ser det ikke ut til at de har fjernet hendlene til blinkers og gir.

Avansert stemmestyring fra BMW Intelligent Personal Assistant skal gi enkel tilgang til alt du trenger.  

BMW Vision Neue Klasse:

Bakover i tid for å vise fremtiden

Effektiv

Vi lar oss til stadighet skuffe over hvor lite vekt som er lagt på energieffektivitet i nyanserte modeller. BMW skal heldigvis ha hatt mye fokus på dette.

Sjette generasjonen av BMW eDrive får runde, litium-ion-battericeller med en volumetrisk energitetthet som er mer enn 20 prosent høyere enn de prismatiske cellene som tidligere er blitt brukt.

PUTEKRIG: Interiøret gir mer assosiasjoner til sofa enn en sportslig bil.

I kombinasjon med overgangen til et 800-voltsystem forbedres ladefarten med opptil 30 prosent – og 300 km rekkevidde på ti minutters lynlading.

Den siste versjonen av BMW eDrive skal også gi opptil 30 prosent lengre rekkevidde, og de nye bilene vil få opptil 20 prosent redusert luftmotstand sammenlignet med bilene de vil erstatte.

NORMALT: Felgdesignen kunne vært montert rett på dagens biler.

Et nytt dekkdesign og spesialutviklede bremsesystemer skal bidra til å øke den totale effektiviteten med opptil 25 prosent.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Renere produksjon og forsyning

Dørpaneler og midtkonsoll består av plante- og mineralbaserte samt petroleumsfrie overflatematerialer.

For første gang brukes også havplast for diverse formsprøytede deler. Dette sekundære råmaterialet, som blant annet kommer fra resirkulerte fiskenett, står for 30 prosent av innholdet i utvalgte komponenter.

NY BIL AV DE GAMLE: BMW skal gjennomføre mange av tankene de hadde i konseptet Vision Circular fra 2021.

Materialvalg og måten bilen er bygget på, skal gjøre den enklere å gjenvinne. Blant annet produseres  sideskjørt og front- og bakparti av resirkulerte monomaterialer.

Tankene om dette ble presentert i BMW i Vision Circular i 2021.

Den første helelektriske varianten av den nye arkitekturen begynner serieproduksjon ved BMW-fabrikken i Debrecen i Ungarn i 2025.

Men når SUV-en kommer, vet vi foreløpig ingenting om.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også