Hopp til innhold

Elbilforeningens vintertest 2024 – få ekspertens kjøretips her: Slik blir du en bedre sjåfør på vinterføre

FÅ KJØRETIPS: Den erfarne kjøreinstruktøren Hans-Martin Hallberg gjennomførte først den klassiske elgtesten med sjåførene, før det ble banekjøring. Sjekk ut videoen for å se hvordan det gikk. Video og foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

Hva gjør du når du mister kontrollen eller det dukker opp en overraskende hindring på den glatte vinterveien? Førertrening er nøkkelen til økt bevissthet.

Vinterveier kan kreve mye av oss som sjåfører, og vi er alle forskjellige.

Noen bruker tid på å trene på kjøring på ulike typer vinterføre, også for underholdningens skyld, på lukket område. Andre setter seg bare bak rattet – med større eller mindre frykt for det som venter langs vinterveien.

Resultatet blir ofte høye skuldrer, stiv nakke og en slitsom kjøreopplevelse. Kan det unngås med en dags intensiv førertrening?

INSTRUKTØR: Dagens kjøreinstruktør er Hans-Martin Hallberg. Han har lang erfaring fra motorsport, og har siden den aktive karrieren blant annet jobbet som instruktør på Rudskogen motorsenter.

Dagens testteam består av gode kolleger i Elbilforeningen: Erica, Inger Elisabeth, Alexandra og Linda.

Dagens kjøreinstruktør er Hans-Martin Hallberg. Han har lang erfaring fra motorsport, og har siden den aktive karrieren blant annet jobbet som instruktør på Rudskogen motorsenter.

Gjennom Hans-Martins veiledning og test-teamets læring, ønsker vi å bidra med gode tips til hvordan du selv kan løse utfordringene på vinterføre bedre.

Det avgjørende blikket

I løpet av førertreningsøkten skal Hans-Martin ta våre folk gjennom elgtesten – altså brems- og unnamanøver – og kjøretrening ute på banen.

TEORI: Før det er dags for å sette seg i bilene, er det en teoretisk gjennomgang av det som skal skje.

– Jeg opplevde en gjeng med spente mennesker som satte seg inn i bilene i første runde. Først tok vi det helt enkle kjøretekniske. I løpet av formiddagen kjørte alle på seg litt mer selvtillit, før vi løftet det ytterligere utover ettermiddagen, sier Hans-Martin.

– Vi fikk bekreftet betydningen av viktige ting som å se opp, se fram. Se dit man skal. Det er viktig ikke å stivne og få panikk, beholde handlingsrom. Agere fremfor å reagere.

KLAR, FERDIG …: Oppstilling før det braker løs på glatt føre.

Hans-Martin understreker også betydningen av å sitte komfortabelt i setet, og å få av seg ytterjakken for å få god kontakt med setet.

– Det er gjennom setet bilen gir deg informasjon om hvordan den har det.

I løpet av dagen får alle økt bevissthet på aksjon i stedet for reaksjon. Det handler om å være forberedt på det som kan skje.

PERFEKT: Vi kunne ikke fått servert mer ekte norsk vinter enn det vi fikk på Rudskogen denne dagen.

– Bevegelsene ble smidigere, med færre store bevegelser på pedaler og ratt. Det forteller meg at vi kom et godt stykke på vei med måten vi bruker blikket på.

– Etter hvert som selvtilliten steg ble det også mer gøy for den enkelte. Tilbakemeldingene fra alle var at de følte seg tryggere og tryggere bak rattet. Vi hadde jo både mer og mindre erfarne sjåfører med her, men jeg tror alle lærte noe i løpet av øvelsene vi gjennomførte.

Men hva tenkte hver enkelt etter å ha gjennomført kjøringen? Her er deres egne ord.

Ericas oppsummering

– Jeg har kjørt bil siden jeg var 18. Jeg er glad i å kjøre bil, også til og fra fjellet om vinteren. Føler jeg behersker vinterføre godt, men har kjent at jeg har blitt mer forsiktig i senere år. Derfor er det kjempenyttig med en oppfriskning.

– Elgtesten var interessant å gjennomføre med sju forskjellige biler. Å komme inn i 60 km/t for deretter å få beskjed om å bremse og svinge enten til høyre eller venstre og til slutt svinge inn i «garasjen».

GANSKE FORT: På banen gikk det ganske fort, der fikk jeg utfordret meg selv etter først å ha hatt litt sommerfugler i magen.

– Det er viktig å holde blikket framover. Det var stor forskjell på bilene. Ingen store aha-opplevelser, men jeg fikk bevisstgjort meg som sjåfør.

– Etter hvert turte jeg å utfordre litt mer i svinger, både på styring og fart. Jeg har lært mye i dag.

Det er viktig å bremse før svingen, ikke inne i svingen, og gi gass ut av den. Man blir sliten av å konsentrere seg så mye, men jeg kommer til å føle meg som en bedre vintersjåfør etter denne treningen.

erica munthe-kaas

Inger Elisabeths oppsummering

– Jeg har kjørt bil i 40 år, mye på vinterføre, men aldri på bane. Jeg er ikke redd for å kjøre på vinterføre, men det er mye som har endret seg siden jeg var på glattkjøringskurs da jeg skulle ta lappen. Derfor hadde jeg godt av å prøve mange nye elbiler på glatta.

– Bilene er mye tryggere i dag enn den var før, men du må ha respekt for kreftene. Og holde blikket dit du skal, bremse ned før sving og gi gass ut av den.

OPPFORDRER: – Jeg vil oppfordre alle som har muligheten til å øve på samme måte, i kontrollerte former, sier Inger Elisabeth etter dagen på Rudskogen.

– På banen fikk jeg kjent på hvordan bilen reagerte da jeg tok noen sjanser. Det er fantastisk hvor mange førerstøttesystemer som er lagt inn i moderne biler for å hjelpe til. Elbil på vinterføre er en bra greie.

Jeg gruet meg litt for å delta her, var litt redd for å drite meg ut. Nå kjenner jeg at jeg hadde glede av det. Å komme litt ut av komfortsonen var veldig nyttig. Jeg er nok blitt en tryggere vintersjåfør av dette.

inger elisabeth sagedal

Lindas oppsummering

– Jeg har kjørt bilen siden jeg var 18 år. Om jeg er redd for å kjøre på vinteren? Det spørs på vær og føre, men hvis det er mye snø og glatte veier kan jeg kvie meg for turen. Særlig når det ikke er opplyst vei.

Man må tilpasse seg føreforholdene, men jeg kjenner at «veldig vinterføre» ikke er favoritten. Derfor var det mye bra å lære i dag.

linda lindphaintner

– I elgtesten erfarte jeg å kjøre rett ut i snøfonna på tredje eller fjerde forsøk. Litt fordi vi byttet biler, de er forskjellige og responderer ulikt. Vi fikk tips om å holde blikket langt frem, holde kvart på ni-grep på rattet.

KJEGLORAMA: I elgtesten er det om å gjøre å unngå å treffe noe som helst av kjegler

– Om jeg skal være ærlig, må jeg si det var litt skummelt å kjøre på banen på ettermiddagen. Litt på grunn av snøføyken. Jeg fikk ha med egen instruktør etter hvert, det gjorde at jeg ble tryggere og roligere.

– Førertrening av denne typen, innen trygge rammer og på krevende føre, er kjempefint. Du får testet bilene og erfart hvordan bilene sitter på underlaget, hva som skjer i sving. Jeg synes det var en kjempefin erfaring å få med seg. Kan virkelig anbefales.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Alexandras oppsummering

– Jeg har hatt lappen i 12 år. Jeg føler meg stort sett ganske trygg bak rattet, også om vinteren. Jeg synes det har vært veldig gøy å teste biler på vinterføre i dag, og se hvordan bilene oppfører seg under press.

Jeg er mest overrasket over at bilene er såpass lette å kjøre, selv om det er glatt. Men det var lettere å kjøre på banen enn å ta elgtesten.

Alexandra AARVOLD RASTAD

– Under elgtesten synes jeg det var vanskelig å følge med på både farten og det å se langt fram samtidig. Så ble det også glattere jo mer vi testet. Og det tok noen runder å bli vant til hver enkelt bil.

KOLONNE: Med instruktør Hans-Martin Hallberg i front, selvsagt i en Porsche Taycan, ble deltakerne instruert løpende gjennom banekjøringen.

– På elgtesten tok jeg en del kjegler. Men der gikk det også fortere enn i noen svinger på banen. Jeg ser at farten betyr mye for hvordan det er å styre bilen. Å senke farten før sving er noe jeg tenker mer på nå.

– Jeg så hvor mye det har å si å være forsiktig med gasspedalen, og hvor mye det har å si for kontrollen man har eller ikke har på bilen. Det fikk jeg øvd mye på i dag.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også