Hopp til innhold

Prøvedrift i Stockholms skjærgård: Får bryte fartsgrensa

FLYR: Denne lavtflyvende båten har både vinger og motorer under vannet og skal «fly» folk inn og ut av Stockholm lydløst og utslippsfritt i rekordfart.

Candela er i gang med prøvedrift av P-12. Ferga får lov til å bryte fartsgrensene i Stockholms skjærgård.

Husker du Candela C-8? Den karbonfiberstøpte daycruiseren som løftes opp av vannet på hydrofoiler, med hele motoren plassert i vannet og som drives av ei batteripakke fra Polestar 2?

Vi fikk en liten prøvetur med den i fjor:

HAR KJØRT DEN: Candela C-8 var på norgesvisitt i fjor.

Candela har også laget en ferge med flere av de samme ideene. Nå er den endelig klar for ordinær trafikk, etter langvarig testing i Stockholms skjærgård. Og denne byen er som skapt for å bruke vannveiene som trafikkårer.

ROMSKIP: Denne skal frakte svensker inn og ut av Stockholm i rekordfart… på el.

Vannbuss

Med ferga P-12 mener Candela at de klarer å tilby offentlig transport på vann som er like enkelt og komfortabelt, om ikke mer komfortabelt og enklere enn på land.

Vil fremskynde elektrifiseringen i fritidsbåtmarkedet:

Polestar med batterier til elbåter

Den slipper å forholde seg til ytre mål, som en buss eller trikk må. Derfor har den 4,5 meter brede katamaranen med hydrofoiler et helt flatt gulv og en svært fleksibel fergelem som kan legge til på forskjellige kaier. Den takler kaianlegg med nesten to meter variasjon.

PRAKTISK: Du kan nær sagt innrede den så praktisk du bare vil.

Rullestolbrukere kan trille rett inn på båten og for båter i rutetrafikk er det gjort plass til 30 personer, samt muligheter for å ta med seg sykler og lignende.

Du får den med shuttle-innredning, en mer bekvem business-versjon og en luksusinnredning som heter Voyager.

Frauscher X Porsche 858 Fantom Air:

Batteri og motor fra Porsche Macan

Lydløst

Den har to sylindriske motorer montert på den bakerste vingen. De er altså under vann hele tiden og alt er på samme aksel, altså ingen drev som stjeler effekt.

Det gjør løsningen svært stillegående.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Konstruksjonen skal være 23 prosent mer energieffektiv i forhold til den beste elektriske utenbordsmotoren på markedet i dag.

Egne fartsgrenser

Øvre fartsgrense i Stockholms skjærgård er 12 knop, men katamaranen som løftes opp av vannet med hydrofoiler, har fått dispensasjon fordi den ikke lager hekkbølger.

SNAKKER BUSINESS: Candela P-12 kan også bestilles med mer komfort.

P-12 trenger bare to minutter per stopp og klarer å nå toppfarten på bare 16 sekunder. Energibehovet reduseres med 80 prosent i forhold til dagens hurtiggående ferger.

Den 8,5 tonn tunge, 12 meter lange ekvipasjen løftes opp av vannet når den passerer 16 knop – og frakter passasjerene nesten uten vannmotstand og bølgeslag i 30 knops fart, eller 55 km/t.

Det gjør den ikke bare til verdens raskeste elektriske skip, men også den første ferga som er kapabel til å foreta langdistanseturer i høy fart.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Rekkevidden ved 25 knop er 40-60 nautiske mil (75-110 kilometer) fra en batteripakke på 180 kWt, som lades med opptil 200 kW.

Båtens digitale Flight Control sørger for at du flyr vannrett bortover overflaten, uten å bli sjøsyk, uansett vær.

LOUNGE: Candela ser for seg at P-12 også kan innredes som en superkomfortabel stue.

Ferga skal gå fra Ekerö til sentrum og vil redusere reisetiden fra 55 til 25 minutter. Da blir den raskere enn både T-baner og busslinjer, og den kan fjerne biler fra veien samtidig.

Startet serieproduksjon

P-12 utvikles og bygges i Stockholm og serieproduksjonen har allerede begynt for å dekke den globale etterspørselen.

Candela mener selv at driftskostnadene senkes 50 prosent sammenlignet med vanlige ferger, samt at den er like billig å drifte som en elektrisk eller hybriddrevet buss. Prisen for herligheten starter på 1,7 millioner euro.

Candela argumenterer for at markedet er stort for litt mindre ferger som i stedet kan ha hyppigere adganger.

Fortrinnet er altså mangel på utslipp og minimalt behov for infrastruktur.

Les også