Vil fremskynde elektrifiseringen i fritidsbåtmarkedet: Polestar med batterier til elbåter
SVEVER OVER VANNET: Candelas elbåter produserer null utslipp i bruksfasen og minimalt med støy, og kombinerer et sterkt redusert miljøavtrykk med angivelig bedre passasjerkomfort sammenlignet med tradisjonelle båter.
Polestar skal levere batterier til det elektriske hydrofoilbåt-selskapet Candela. Dermed satser nå selskapet friskt på elektrifisering utenfor bilindustrien.
Det svensk-kinesiske elbilselskapet Polestar har signert en flerårig avtale om å levere batteri- og ladesystemer til det svenske elektriske hydrofoilbåt-selskapet Candela.
Avtalen markerer dermed et av verdens første direkte batteriteknologisamarbeid mellom selskaper fra bil- og marin-industrien.
Sjø og land, hand i hand, der altså. Men hva er det egentlig selskapene pønsker på?
Ved å bruke datastyrte hydrofoiler som løfter skroget over vann, «flyr» Candelas elektriske båter over overflaten og skal angivelig bruke rundt 80 prosent mindre energi i høye hastigheter sammenlignet med tradisjonelle motorbåter.
Candelas båter produserer null utslipp i bruksfasen og minimalt med støy. Ifølge Polestar vil samarbeidet kombinere et redusert miljøavtrykk med bedre passasjerkomfort og en jevnere cruise-opplevelse sammenlignet med tradisjonelle båter.
«Ved å kombinere Polestars batterier med Candelas elektriske hydrofoilteknologi, har begge selskapene som mål å drive frem veksten av bærekraftig elektrisk mobilitet i samfunnet», skriver selskapene i en felles pressemelding.
– Jeg er fascinert av måten Candelas båter glir elegant og effektivt gjennom, eller enda bedre, over vannet, sier Polestar-sjef Thomas Ingenlath.
Vil bidra til å elektrifisere vanntransporten
– Jeg er fascinert av måten Candelas båter glir elegant og effektivt gjennom, eller enda bedre, over vannet – et fantastisk bevis på den flotte estetikken og opplevelsen moderne, bærekraftig teknologi kan skape, uttaler Polestar-sjef Thomas Ingenlath i meldingen.
«Elegant og effektivt», der altså. Og kanskje en smule svulstig. Men joda, vi skjønner begeistringen.
– At Polestar blir del av fremtidige prosjekter med Candela, ved å levere en viktig del av den innovative fremdriften til båtene, er suverent. Som batterileverandør til Candela kan vi bidra til å drive overgangen til renere hav og innsjøer, og elektrifisere vanntransport, fortsetter Polestar-sjefen.
Ifølge Gustav Hasselskog, administrerende direktør i Candela, er Polestar en «drømmepartner» for båtprodusenten.
– Mens elektrifisering av biler har kommet langt de siste årene, har marinsektoren hengt etter. Å kombinere vår hydrofoilteknologi med batterier med høy kapasitet fra Polestar, betyr at vi sammen kan fremskynde bruken av elektriske båter på massemarkedet, sier Hasselskog.
LEVERER BATTERIPAKKEN: Her er et eksempel på batteripakken som Polestar skal få Candela-båtene til å «fly» over vannet med.
Det er første gang elbilprodusenten leverer batteri- og ladesystemer til en tredjepart.
Og ifølge selskapene markerer dette bare starten på et bredere tiltenkt partnerskap mellom Polestar og Candela, der begge parter har forpliktet seg til å utforske mulighetene for fremtidig samarbeid ytterligere.
Her kan du se en video om en av elbåtene Candela allerede har produsert:
Fakta om Candela
Candela er et svensk, elektrisk båtselskap som ønsker å få fart på overgangen til fossilfrie innsjøer og hav.
Ved å bruke datastyrte hydrofoiler – undervannsvinger som løfter skroget over overflaten, og dermed overvinner friksjonen til vann – bruker Candelas fartøy angivelig opptil 80 prosent mindre energi i høye hastigheter enn tradisjonelle motorbåter.
Candela ble grunnlagt i 2014 av ingeniøren Gustav Hasselskog, og introduserte sin første produksjonsmodell, Candela C-7, i 2019.
Med en rekkevidde på 50 nautiske mil i 20 knop, satte C-7 flere verdensrekorder for elektriske båter. Den begrensede produksjonen på 32 enheter ble avsluttet i 2021.
I 2021 lanserte Candela den større oppfølgeren Candela C-8. Med plass til åtte passasjerer har den en rekkevidde på 50 nautiske mil ved 22 knop og en toppfart på 30 knop. Drevet av Candela C-POD, en elektrisk pod-motor utviklet internt av Candelas ingeniørteam, skal den angivelig være 400 prosent mer effektiv enn andre motorbåter på markedet. Med mer enn 150 solgte enheter til dags dato, er C-8 for tiden den bestselgende elektriske premium-båten.
I år skal Candela lansere taxibåten Candela P-8 Voyager og den elektriske fergen P-12, som dermed vil bringe selskapets elektriske hydrofoilteknologi også til kommersielle fartøyer.
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!