Hopp til innhold

Vil fremskynde elektrifiseringen i fritidsbåtmarkedet: Polestar med batterier til elbåter

Denne artikkelen ble revidert for over ett år siden, og kan være utdatert.

SVEVER OVER VANNET: Candelas elbåter produserer null utslipp i bruksfasen og minimalt med støy, og kombinerer et sterkt redusert miljøavtrykk med angivelig bedre passasjerkomfort sammenlignet med tradisjonelle båter.

Polestar skal levere batterier til det elektriske hydrofoilbåt-selskapet Candela. Dermed satser nå selskapet friskt på elektrifisering utenfor bilindustrien.

Det svensk-kinesiske elbilselskapet Polestar har signert en flerårig avtale om å levere batteri- og ladesystemer til det svenske elektriske hydrofoilbåt-selskapet Candela.

Avtalen markerer dermed et av verdens første direkte batteriteknologisamarbeid mellom selskaper fra bil- og marin-industrien.

Sjø og land, hand i hand, der altså. Men hva er det egentlig selskapene pønsker på?

Skal bruke 80 prosent mindre energi

Ved å bruke datastyrte hydrofoiler som løfter skroget over vann, «flyr» Candelas elektriske båter over overflaten og skal angivelig bruke rundt 80 prosent mindre energi i høye hastigheter sammenlignet med tradisjonelle motorbåter.

Candelas båter produserer null utslipp i bruksfasen og minimalt med støy. Ifølge Polestar vil samarbeidet kombinere et redusert miljøavtrykk med bedre passasjerkomfort og en jevnere cruise-opplevelse sammenlignet med tradisjonelle båter.

«Ved å kombinere Polestars batterier med Candelas elektriske hydrofoilteknologi, har begge selskapene som mål å drive frem veksten av bærekraftig elektrisk mobilitet i samfunnet», skriver selskapene i en felles pressemelding.

– Jeg er fascinert av måten Candelas båter glir elegant og effektivt gjennom, eller enda bedre, over vannet, sier Polestar-sjef Thomas Ingenlath.

Vil bidra til å elektrifisere vanntransporten

– Jeg er fascinert av måten Candelas båter glir elegant og effektivt gjennom, eller enda bedre, over vannet – et fantastisk bevis på den flotte estetikken og opplevelsen moderne, bærekraftig teknologi kan skape, uttaler Polestar-sjef Thomas Ingenlath i meldingen.

«Elegant og effektivt», der altså. Og kanskje en smule svulstig. Men joda, vi skjønner begeistringen.

– At Polestar blir del av fremtidige prosjekter med Candela, ved å levere en viktig del av den innovative fremdriften til båtene, er suverent. Som batterileverandør til Candela kan vi bidra til å drive overgangen til renere hav og innsjøer, og elektrifisere vanntransport, fortsetter Polestar-sjefen.

Polestar 3 får verdenspremiere i oktober:

Her er det første bildet av Polestar 3

Og begeistringen er åpenbart gjensidig:

Ifølge Gustav Hasselskog, administrerende direktør i Candela, er Polestar en «drømmepartner» for båtprodusenten.

– Mens elektrifisering av biler har kommet langt de siste årene, har marinsektoren hengt etter. Å kombinere vår hydrofoilteknologi med batterier med høy kapasitet fra Polestar, betyr at vi sammen kan fremskynde bruken av elektriske båter på massemarkedet, sier Hasselskog.

LEVERER BATTERIPAKKEN: Her er et eksempel på batteripakken som Polestar skal få Candela-båtene til å «fly» over vannet med.

Tidenes trehjulssykkel:

Elsykkel, elbåt og campingvogn i ett

Første gang Polestar gjør noe slikt

Det er første gang elbilprodusenten leverer batteri- og ladesystemer til en tredjepart.

Og ifølge selskapene markerer dette bare starten på et bredere tiltenkt partnerskap mellom Polestar og Candela, der begge parter har forpliktet seg til å utforske mulighetene for fremtidig samarbeid ytterligere.

Her kan du se en video om en av elbåtene Candela allerede har produsert:

Fakta om Candela

  • Candela er et svensk, elektrisk båtselskap som ønsker å få fart på overgangen til fossilfrie innsjøer og hav.
  • Ved å bruke datastyrte hydrofoiler – undervannsvinger som løfter skroget over overflaten, og dermed overvinner friksjonen til vann – bruker Candelas fartøy angivelig opptil 80 prosent mindre energi i høye hastigheter enn tradisjonelle motorbåter.
  • Candela ble grunnlagt i 2014 av ingeniøren Gustav Hasselskog, og introduserte sin første produksjonsmodell, Candela C-7, i 2019.
  • Med en rekkevidde på 50 nautiske mil i 20 knop, satte C-7 flere verdensrekorder for elektriske båter. Den begrensede produksjonen på 32 enheter ble avsluttet i 2021.
  • I 2021 lanserte Candela den større oppfølgeren Candela C-8. Med plass til åtte passasjerer har den en rekkevidde på 50 nautiske mil ved 22 knop og en toppfart på 30 knop. Drevet av Candela C-POD, en elektrisk pod-motor utviklet internt av Candelas ingeniørteam, skal den angivelig være 400 prosent mer effektiv enn andre motorbåter på markedet. Med mer enn 150 solgte enheter til dags dato, er C-8 for tiden den bestselgende elektriske premium-båten.
  • I år skal Candela lansere taxibåten Candela P-8 Voyager og den elektriske fergen P-12, som dermed vil bringe selskapets elektriske hydrofoilteknologi også til kommersielle fartøyer.

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!