Hopp til innhold

Statsbudsjettforslaget: 1,2 milliarder til elektriske lastebiler

BEVILGER PENGER TIL EL-LASTEBIL-TILTAK: I forslaget til statsbudsjett foreslår regjeringen at Enova i 2025 får en øremerket bevilgning på 1,2 milliarder kroner til støtteprogrammene for elektrifisering av lastebilFoto: Jamieson Pothecary / elbil.no

– Dette er en stor og viktig bevilgning, men vi mangler fremdeles en langsiktig plan, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.

I forslaget til statsbudsjett foreslår regjeringen at Enova i 2025 får en øremerket bevilgning på 1,2 milliarder kroner til støtteprogrammene for elektrifisering av lastebil.

Og med dette varsler regjeringen at de har levert på Stortingets bestilling om en virkemiddelpakke for å sikre at alle nye lastebiler i 2030 skal være elektriske eller gå på biogass.

– Hvor er de langsiktige virkemidlene

Det var under behandlingen av fjorårets statsbudsjett at flertallet ba regjeringen om å «legge fram en virkemiddelpakke med sikte på å nå måltallene for nullutslipp i 2030.»

Med unntak av at lovnaden fra Nasjonal transportplan om bompengefritaket for elektriske lastebiler fram til 2030 opprettholdes, er støtten fra Enova det eneste konkrete virkemiddelet i budsjettforslag for 2025. 

– Den sterke satsingen gjennom Enova i 2025 er bra, men det tar oss ikke til 100 prosent nullutslipp i 2030. Hvor er de langsiktige virkemidlene og forutsigbarheten? spør Christina Bu.

Regjeringens forslag til statsbudsjett:

Rører ikke elbilavgiftene – men gir også fossilbil-rabatt

Avviser behov for engangsavgift

Så langt i 2024 ligger salgsandelen for elektriske lastebiler på 12,4 prosent. I 2023 var salgsandelen på 12,3 prosent. Elbilforeningen mener det er behov for flere virkemidler som kan få fortgang på salget.

I budsjettforslag viser regjeringen til et stortingsvedtak fra 2022, hvor regjeringen ble bedt om å utrede engangsavgift for fossile lastebiler.

Regjeringen konkluderer nå med at de ikke vil gå videre med en slik engangsavgift. Samtidig sier de at «forsterkede virkemidler vil eventuelt bli vurdert dersom innfasingen av elektriske lastebiler går tregere enn ventet». Hva som er «tregere enn ventet» er ikke definert.

– Det er stort potensiale for utslippskutt fra tungtransporten. Regjeringen bør ikke se an for utviklingen for lenge. Innfasingen av elektriske lastebiler bør skje så raskt som mulig, sier Bu.

Her kommer det 134 nye ladepunkt for lastebiler:

Nå bygges tungtransport-lading over hele landet

Enova kan ikke ta oss helt i mål

Enovas mandat tilsier at støtteprogrammene skal innrettes for å gi støtte til klimateknologi i en tidlig fase, såkalt markedsintroduksjon.

Dermed forventes det ikke at Enova skal kunne ta miljøsatsingen på tungbil i mål fram mot 2030.

Våren 2023 avsluttet de støtteprogrammet for elektriske varebiler, uten at alternative virkemidler var på plass for å fortsette satsingen. Etter det har salget av elvarebiler sunket, og salgsandelen er nå på under 30 prosent.

– Vi advarer mot å gjenta feilene fra varebilsatsingen. Flere langsiktige virkemidler må på plass, sier Bu i Elbilforeningen

Elbilforeningen har i lang tid vært bekymret for hva som skjer med lastebilsalget den dagen Enova avslutter sine støtteprogrammer.

Den første testen er like om hjørnet:

15. oktober er siste søknadsfrist i støtteprogrammet for bedriftslading. Da gjenstår støtte til innkjøp av kjøretøy, og til å bygge ut offentlig tilgjengelige ladestasjoner.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Etterlyser langsiktige virkemidler

Utenom bompengefritak fram til 2030 har regjeringen ingen langsiktige virkemidler å vise til. For å nå salgsmålet om at alle nye lastebiler er utslippsfrie eller går på biogass i 2030, må disse bilene gjøres konkurransedyktige, mener Elbilforeningens generalsekretær.

– Regjeringen kunne brukt denne muligheten til å varsle ny politikk. Vi kan ikke vente til 2030 med å utrede de langsiktige virkemidlene. Det må varsles nå, slik at det blir forutsigbart for bedriftene, sier Bu. 

Blir tilgjengelig fra 2025:

Volvo lover el-lastebil med 600 km rekkevidde

Elbilforeningen har de siste årene pekt på en rekke virkemidler som er mulige å innføre.

Blant annet kan regelverket for offentlige anskaffelser endres slik at det stilles krav til bruk av nullutslippskjøretøy ved innkjøp av varer og tjenester. Dette gjøres allerede gjøres i Oslo og Trondheim.

Det kan også innføres en miljødifferensiert veiprising for både norske og utenlandske lastebiler, og det kan innføres engangsavgift for fossile lastebiler.

Bli medlem i dag!

Les også