Hopp til innhold

Tadsjikistan, India og Etiopia med målrettede tiltak: Overrasker verden med aktiv elbilpolitikk

DUSJANBE STEKER I VARMEN: Tadsjikistans hovedstad har mål om helelektrisk taxiflåte allerede neste år. Foto: Vidar Hovland/Norsk elbilforening

Det er ingen tvil om at elbilenes høyborg ligger her blant oss bønda i nord, men flere byer og land har satt seg imponerende elbilmål som kan få store konsekvenser.

Elektrifiseringen av bilparken er global, men noen gjør mer for elektrifiseringen enn andre. Det vises i målene og midlene som settes rundt om i verdens byer og land.

Her presenterer vi et lite utdrag av steder med ambisiøse mål du kanskje ikke har fått med deg.

Elbilisten Trond prøvde seg på langtur med dieselbil:

«Jeg sa meg villig til å ofre meg for å teste om det fungerte»

Landet som har forbudt fossilbiler

Vi snakker om Etiopia i mellomtittelen over, for i januar vedtok de å forby import av alle fossilbiler.

Myndighetene hadde sett seg lei av å importere store mengder dyr olje, der halvparten går til transport.

Løsningen: satse på bensin- og dieselfri transport.

Ikke ulikt Norge er fjellrike Etiopia velsignet med mye og billig vannkraft som driver de allerede 100.000 elektriske kjøretøyene i landet.

Myndighetene forventer en firedobling innen 2032, godt hjulpet av lave importavgifter – og forbudet mot import av fossilbiler, selvsagt. Så gjenstår det å se hvordan det går.

Norsk brannekspert bistår med erfaringer:

Slukker brannmyter i Latin-Amerika

Helelektrisk taxiflåte allerede neste år?

Nå til nok et fjellrikt land med mye vannkraft.

Gjemt blant de sentralasiastiske Pamirfjellene finner vi Tadsjikistan, der har ordfører i hovedstaden Dusjanbes bestemt at alle taxier skal være elektriske allerede innen 1. september 2025.

Over halvparten gjort det elektriske skiftet allerede, men mye gjenstår. Dyre billån gjør det vanskelig for mindre aktører å investere, med renter på rundt 28 prosent i den lokale valutaen somoni, eller 15 prosent om du skulle være heldig og sitte på dollar.

Myndighetene ga riktignok i 2022 en hjelpende hånd ved å fjerne importavgifter de neste ti årene. Omlag 230 millioner kroner vil også bli investert i infrastruktur frem til 2030 for å hjelpe det grønne skiftet.

Nye skatteregler for leasing-selskaper førte til byks i elbilandelen:

– Dette viser at politikk virker

Elektrisk revolusjon på tre hjul

Veitransport er ikke bare den klassiske bilen, og i India er det ikke uvanlig at taxien du har bestilt er en trehjulet elektrisk rickshaw.

Over 90 prosent av de godt over to millionene elektriske kjøretøyene i landet er på enten to eller tre hjul. Og den elektriske varianten dominerer i salget av nye rickshawer og motorsykler.

Elbilforeningen besøkte India i august:

50.000 nye indiske elbilister så langt i år:

Elbilentusiasme i verdens mest folkerike land

Store prisforskjeller mellom strøm og bensin gir de små elektriske kjøretøyene en fordel blant landets sjåfører.

At det flere steder er muligheter for enkelt å selv bytte tomme batterier til fulladede, er selvsagt en bonus.

ELEKTRISK PÅ TRE HJUL: Rickshaw er det foretrukne transportmiddelet for mange indere. Foto: Markus Nilsen Rotevatn/Norsk elbilforening

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Håp for fremtiden

I tillegg til de åpenbare klimafordelene som følger med elektrifiseringen bidrar skiftet til å dempe luftforurensningen, noe som er særlig viktig i de store byene.

Det er også en rekke andre land og byer som gjør liknende tiltak, og vi kan forvente å se enda mer av dette fremover når prisene reduseres og elbiler og elektriske alternativer stadig blir mer tilgjengelig.

Bli medlem i dag!

Les også