Prisen er klar: Større og stiligere Grandland
Opels helelektriske Grandland er klar til bestilling. Ikke bare er den mer miljøvennlig enn forgjengeren, den har vokst i størrelse også.
Opel er klar for å ta opp kampen med de ledende SUV-ene, både på pris, rekkevidde og design.
Les videre for å se prisen på den nye elektriske Grandland.
Konkurransedyktig pris
Grandland er bygget på Stellantis sin STLA Medium-plattform, samme som Peugeot E-3008 og E-5008. Denne plattformen kan gi plass til batterier på 98 kWt og gir potensielt opptil 700 km rekkevidde.
I første omgang kommer begge utgaver av Grandland med 73 kWt batteri og 524 km WLTP-rekkevidde. Dermed er det potensial for fremtidige utgaver med større kjørelengde.
Innstegsmodellen starter på 438.900 kroner, mens Grandland GS begynner på 458.900. Sistnevnte inkluderer Intelli-Led HD, Matrix hovedlys og en større 16-tommers infotainmentskjerm.
Mer plass
Opel opplyser om at den er blitt både større og mer behagelig enn den fossile forgjengeren.
Grandland er nå 17,3 cm lenger, 3,5 cm høyere og 4,9 cm bredere enn før. Totalt måler den altså 465 cm i lengden, 190,5 cm i høyden og 166,5 cm i bredden.
Bedre plass til beina, med andre ord, men også til å laste inn varer.
I utgangspunktet er bagasjerommet på 550 liter, men slår du ned setene skal det gi 1641 liter lagringsplass.
I tillegg har man 1200 kg hengervekt å jobbe med.
For å øke komfort og stabilitet har begge modeller støtdempere med frekvensselektiv demping. Det betyr at bilen har en sekundær hydraulisk krets i demperkammeret for mekanisk å tilpasse bevegelsen til frekvensen som demperen beveger seg i.
Stiligere
Grandland er helt klart en modell som Opel ønsker å markere seg med. Designelementene som startet med Mokka, er nå enda mer fremtredende og stilrene.
Se for eksempel hvordan Pixel Matrix-lyktene, med 51.200 LED-elementer, og bremselysene, hever frem logoen i mørket:
Innvendig skiller den seg også ut fra plattformsøskenet Peugeot ved å gå for to skjermer pluss head-up-display rettet mot føreren, samt fysiske knapper for klimakontroll.
Føreren kan også, manuelt eller automatisk, aktivere Pure-modus. Dette reduserer innholdet på førerdisplayet, head-up-displayet og hovedskjermen, noe som sikrer mindre distraksjon når man kjører om natten, eller i regn.
Opel Grandland er i salg nå i Norge.