Hopp til innhold

Kompakt-SUV-en Milano ventes i april: Alfa Romeos første elbil blir en spreking

FEIL BIL: Abarth har lettet sløret på sin kommende spreking 600, men den bilen kommer ikke hit til Norge. Det gjør derimot Alfa Romeos første elbil, Milano, som får samme ombygde plattform som Abarth, Det vil si annet understell, større motor og differensialsperre. Foto: Simon Palfrader

Alfa Romeos første elbil blir snerten og liten, men får rekordsprek motor for plattformen.

Foreløpig vet vi veldig lite om den første elektriske Alfa Romeoen.

Vi skrev om bilen i desember, da det italienske bilmerket hintet om nyheten første gang:

Alfa Romeo lanserer sin første elbil i april:

Gjetter du hva den heter?

Rekordstor motor

Car Review Channel har postet denne videoen på YouTube om den kommende elektriske SUV-en fra Alfa Romeo.

Ellers finnes det knapt bilder av bilen, men nyheten om en helt annen bil, som ikke kommer til å bli solgt i Norge, gir oss litt mer kjøtt på beina om den kommende Alfaen.

Fra før vet vi at Alfa Romeo Milano skal bygges på Stellantis sin velkjente eCMP-plattform, som nylig er blitt oppgradert med litt større batteri, og effektøkning på enkelte modeller fra 136 til 156 hester.

EGEN DIFF: Kreftene skal i bakken, så det har blitt laget en egen sperre for Abarth og Alfa. Foto: Simon Palfrader

Nå introduserer Stellantis plattformen Perfo-eCMP – i første omgang i en trimmet Fiat 600-versjon – som får navnet Abarth 600.

Bertel O. Steen, som både importerer Fiat og Alfa Romeo, har ikke agentur på Abarth, som er blitt et eget merke.

SOM AVENGER: Milano blir en kompakt SUV på størrelse med Jeep Avenger og Fiat 600, som den deler plattform med.

Uansett har Abarth sendt ut pressemelding på denne, og der ser vi at den får en motor på hele 240 hester. Dessverre på forhjula, men allikevel.

Abarth 600 er på størrelse med Jeep Avenger, som du kan lese vår test av her:

Test av Jeep Avenger:

Elektrisk cowboy

Det blir spennende å se hva Abarth og Alfa klarer å få ut av plattformen, som allerede har gjort seg gjeldende i autoslalom i Norge.

Fra før er jo bilene på denne plattformen relativt lette og kvikke, til tross for lavt effektuttak.

BRÅSTOPP: Fra bildene å dømme blir det kraftigere bremser også. Foto: Simon Palfrader

Men både motor og understell skal være satt opp med tanke på dynamiske kjøreegenskaper, god stabilitet og kjøreglede i alle situasjoner.

Den får også en unik differensialsperre, utviklet spesielt for den elektriske drivlinja, for å sikre at kreftene kommer i bakken.

Resultatet er den sterkeste Abarth til nå. Akkurat det er ikke så rart, siden de bare har holdt på med lille 500 i moderne tid.

SPREKINGENE: Etter bildet å dømme, har Stellantis samlet sine motorsport-muskler til en enhet. Foto: Simon Palfrader

Det samme blir ikke tilfelle for Alfa Romeo, som snart har 100 års erfaring med racing på øverste nivå.

Pressemeldingen samler like godt alle merkenes prestasjoner og viser til 27 FIA WRC-titler, 11 Dakar-seiere, 7 seiere i Lemans og deres engasjement i Formula E via DS og Maserati og rally med Citroen og Peugeot.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Også dekkene, uten å nevne hvilke, skal være konstruert med erfaring fra Formel E.

Da er det mye som tyder på at det er Hankook. De skal gi masse grep og ha polyurethan-innlegg som skal isolere vekk 20 prosent dekkstøy.

Alfa Romeo Milano blir etter planen presentert i april i år.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også