Elbilsuksesser med full pott i prestisjetung kollisjonstest

Elbilsuksesser med full pott i prestisjetung kollisjonstest

Tre av årets viktigste elbilmodeller oppnådde alle fem av fem mulige stjerner i sikkerhetstesten til anerkjente Euro NCAP. Men full pott til tross: Resultatene modellene imellom varierer.

Fem stjerner har alltid vært målet for alle produsenter når bilmodellene skal kollisjons- og sikkerhetstestes hos Euro NCAP. Ikke alle klarer det, og enda mer krevende er det å oppnå etter hvert som kravene strammes til og det har blitt stadig vanskeligere å oppnå de ettertraktede fem stjernene.

I det siste har tilstrammingen fra Euro NCAP tatt høyde for at bilene skal være enda sikrere for myke trafikanter. Dette inkluderer automatisk nødbrems (AEB) som oppfatter syklister.

Under skal vi kort se på resultatene for de tre populære elbilmodellene, og der kan du også se videoer av hvordan det gikk for seg når hver enkelt modell ble utsatt for systematisk kollisjonstesting.

Audi e-tron

Audis elektriske, eh, tronholder fremstår som en sikkerhetsbastion nesten på linje med en tanks, men klarte seg kanskje ikke fullt så bra som mange skulle tro, selv om den oppnådde sine fem stjerner da den ble testet i mai i år.

Her er hovedtrekkene fra e-tron-testen:

Sikkerhetsnivået for fører og passasjer ble vurdert til 91 prosent, mens det ble 85 prosent for barn i baksetet. Samtidig ble det 71 prosent score i disiplinen som ser på skånsomhet mot myke trafikanter og 76 prosent oppnådde modellen for aktivt sikkerhetsutstyr.

– Testresultatet er omtrent som forventet, og viser tydelig at Audi e-tron er en svært sikker bil, kommenterer Elbilforeningens bilekspert, Ståle Frydenlund.

Her kan du se nærmere på detaljene i Euro NCAP-testen av Audi e-tron.

Se video fra testen her:

 

Les også Elbilforeningens duelltest: Audi e-tron vs. Tesla Model 3

Mercedes-Benz EQC 400

For den elektriske Mercedes-modellen gikk det i testen jevnt over faktisk bedre enn det gjorde for modellen som så langt utgjør Audis elektriske flaggskip.

Dette er den ferskeste av de tre kollisjonstestene, og den romslige Mercedesen hadde ingen problemer med å hamle opp med sin like tyske konkurrent da kollisjonstesten ble presentert av Euro NCAP tidligere i høst:

Sikkerhetsnivået for fører og passasjer ble her vurdert til hele 96 prosent, mens det landet på 80 prosent for barn i baksetet. Nokså bra ble resultatet også i disiplinen som ser på skånsomhet mot myke trafikanter: 75 prosent. Den samme prosenten fikk bilen i kategorien for aktivt sikkerhetsutstyr.

– Det er svært betryggende å se at Mercedes-Benz har gjort et godt sikkerhetsarbeid i utviklingen av sin første dedikerte elbil, fastslår Elbilforeningens Ståle Frydenlund.

Detaljene i Euro NCAPs sikkerhetstest av Mercedes-Benz EQC finner du her.

Se video fra testen her:

Se også Elbilforeningens test av Mercedes-Benz EQC 400: Leverer over all forventning

Tesla Model 3

Teslas såkalte folkebil er imidlertid den av de tre som må sies å ha kommet seg aller best gjennom Euro NCAPs sikkerhetstest blant disse tre modellene.

Dette var hovedkonklusjonen da Model 3 uten problemer kvalifiserte seg til fem stjerner i juli i år:

Sikkerhetsnivået for fører og passasjer ble i likhet med Mercedesen vurdert til 96 prosent, mens det ble 86 prosent for barn i baksetet. Samtidig ble det 74 prosent i disiplinen som ser på skånsomhet mot myke trafikanter og hele 94 prosent score for aktivt sikkerhetsutstyr.

– Tesla Model 3 oppnådde det totalt sett beste Euro NCAP-resultatet av elbiler som er kollisjonstestet i det siste. Totalt sett gir de siste testene enda flere bevis på at elbiler er minst like sikre som fossildrevne biler, kommenterer Elbilforeningens Ståle Frydenlund.

Se nærmere på Euro NCAPs test av Tesla Model 3 her.

Se video fra testen her:

 

Her kan du lese Elbilforeningens test av Tesla Model 3

Se også: Elbilforeningens gjennomgang av tidligere testede elbiler etter at de har vært sikkerhetstestet hos Euro NCAP.

Peugeot e-208: Klarte ikke fem stjerner, men …

Peugeots nye 208-modell kommer også i en helelektrisk utgave, kalt e-208. Versjonen som ble utsatt for Euro NCAP-testen var dessverre en enkel fossildrevet utgave, uten såkalt Safety Pack.

Det fikk konsekvenser da bilen ble sikkerhetstestet: «Kun» fire stjerner.

Sikkerhetspakken er standard på modellen i Norge med utstyrsnivå Active, Allure, GT Line og GT – og inneholder blant annet nødbrems (0-140 km/t), filskiftevarsler, skiltgjenkjenning og adaptiv cruisekontroll med filholder og selvkjøring nivå 2 (ekstrautstyr på Allure).

Peugeot Norge bekrefter at testen gjelder også for den elektriske varianten av bilmodellen. Men Peugeot e-208 ville imidlertid i praksis fått sine fem stjerner den også, hvis det ikke var for en regelformalitet hos Euro NCAP, ifølge Stian Gihle, informasjonssjef i Peugeot Norge:

– Euro NCAP tillater ikke «dual rating» med Safety Pack hvis dette utstyret ikke er tilgjengelig på alle utstyrsvarianter. Det finnes en variant som heter 208 Basic, som ikke selges i Norge, og som ikke kan få dette. Det er en regelformalitet hos NCAP som skaper denne saken. Vi sier ikke at den har 5 stjerner, siden NCAP ikke gjør det, men den er like sikker, siden alt sikkerhetsutstyr er tilgjengelig i Norge, skriver Stian Gihle, informasjonssjef i Peugeot Norge, i en e-post til Elbil.no.

Se video fra testen her:

Dette skal testbilene gjennom

Hver eneste bil som er innom laboratoriet gjennomgår fire ulike kollisjonstester:

  • Den første er en ren frontkollisjon
  • I den andre treffer 40 prosent av fronten en deformerbar hindring
  • I den tredje sendes bilen sidelengs inn i en stolpe
  • I den siste trykkes førerdøren inn fra siden

Les mer om om hvordan Euro NCAP har oppdatert testrutinene sine.