Hopp til innhold

Test av Mercedes-Benz EQC 400: Leverer over all forventning

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter 2.300 kilometer med Mercedes-Benz EQC 400 kan vi slå fast at den er mye bedre enn førsteinntrykket tilsa.

I tiden som kommer vil denne elbilmodellen bli stadig synligere på norske veier, med gradvise registreringer gjennom fjerde kvartal. Klart flest biler vil uansett komme neste år. La gå at den ikke har noe plass til bagasje foran, at det gjerne kunne vært mer plass bak og at den ikke hurtiglader like raskt som de beste. Det kan man absolutt trekke for, men på det meste annet har EQC vist seg som et veldig bra alternativ. Vi logget 2.284 kilometer, hvorav nær 2/3 var med campingvogn på kroken. Den testen besto «vår» EQC, med utstyrsnivået Edition 1886, ekstrautstyrt for drøyt 100.000 kroner, med glans. Testbilen var en introduksjonsutgave, som i praksis skal vise hva EQC har å by på, og kommer kun i den aktuelle sølvfargen. Vi rakk 646 kilometer vanlig landeveiskjøring, hvorav 150 på den faste landeveisrunden for å få referansetall for strømforbruk. Vi dyttet også på plass barnesete, og sjekket hurtigladefarten på 150 kW-lader hos Circle K. I tillegg var vi innom tre IONITY-lynladestasjoner under campingvogntesten, der EQC ladet feilfritt. Summen av alt gjør førsteinntrykket vi fikk av bilen til skamme. Bilen skiller seg særlig ut på kjørekomfort og førerstøtteteknologi, men har flere gode egenskaper.

Imponerende kjørekomfort

EQC imponerer over et vidt spekter. Det første man registrerer er overbevisende kjørekomfort – den kanskje beste vi har opplevd til nå i elbilmarkedet. Kupeen er behagelig støysvak, noe de isolerte siderutene foran (standard) bidrar positivt til. EQC deler plattform med GLC-modellen. Det er ikke noe dårlig utgangspunkt – rent bortsett fra at det gir et tradisjonelt drivlinjeoppsett. Elmotor og relaterte komponenter tar dessverre all plass under panseret. Understellet er komponert ved hjelp av spiralfjærer foran og luftfjæring bak, og det fungerer imponerende bra. Ikke minst bidro det til at EQC var bilen som føltes mest harmonisk med campingvogn i vår nylige test. Understellet håndterer brå ujevnheter fint, uten at de forplanter seg, og gir bilen nesten sportslige egenskaper på svingete landevei – et herlig kompromiss. EQC ligger godt på veien, har overraskende skarp styrefølelse og forkler til tider det faktum at den ser ut som en SUV.

Elegant kraftleveranse

Drivlinjen porsjonerer ut kreftene på en mer moderat måte enn tallene i tekniske data skulle tilsi. Det vil si: Maksytelsen er 300 kW / 408 hestekrefter, i seg selv ikke oppsiktsvekkende, mens dreiemomentet på 760 Nm er helt i toppsjiktet. Dette gjør at bilen har et majestetisk skyv, men uten noen som helst katapultfølelse. Det kler bilen godt, og kom også godt til syne under campingvogntesten. Når det gjelder regenerering treffer Mercedes-Benz planken. Her er det enkelt å velge om man vil kjøre bilen med én pedal, eller bare la den rulle lett når det passer, og du gjør det trinnvis via hendler på rattet. Og den ruller altså langt mer effektivt enn den første prøvesmaken skulle tilsi. Under campingvogntesten registrerte vi at bilen faktisk bare brukte marginalt mer strøm MED vogn, og uten vogn var den effektiv på grensen til det uventede. Under en tur fra Drammen til Rjukan, med skiftende værforhold, lå den nokså flatt – og litt overraskende – på 2 kWh/mil. Dagen etter, på den faste landeveisrunden, endte det med et gjennomsnitt på klart godkjente 1,88 kWh/mil. Det gir rekkevidde på riktig side av de 417 kilometerne som er oppgitt etter WLTP-målesyklusen.

Slik hurtiglader den

Gjennom den lange testen hurtigladet vi EQC ved en rekke anledninger, både ved bruk av lynladere (IONITY og Circle K) og klassiske 50 kW-ladere. Ved bruk av sistnevnte, fra lav restkapasitet til 90 prosent, oppnådde vi jevnt over gjennomsnittseffekt på 40 kW. Det betyr at en hurtigladeøkt fort kan ta halvannen time, som igjen betyr at dette er noe man helst vil gjøre unntaksvis. Ved bruk av raskere lading, er vi nærmere tallene Mercedes-Benz selv oppgir for 10-80 prosent: 40 minutter. Høyeste teoretiske ladefart er 110 kW. Etter fullført landeveisrunde hadde bilen igjen 22 prosent batterikapasitet (SOC, state of charge). Etter et par æresrunder, var vi nede på 20 prosent (burde ideelt sett hatt 10) og hurtigladetesten kunne starte. Høyeste ladeeffekt noterte vi generelt i intervallet 20-30 prosent, typisk rundt 95 kW. Tempoet holdes opp mot 90 kW til det nærmer seg 70 prosent SOC, før farten avtar. I intervallet 80-90 prosent noterte vi likevel et høyst respektabelt gjennomsnitt på 56,6 kW. Det gjorde at hele ladeøkten fra 20-90 prosent tok 44:30. Mercedes-Benz har altså sitt på det tørre med anslaget for 10-80 prosent.

Praktiske egenskaper

Det er god plass til fire voksne i EQC, også i høyden, og de sitter – som forventet – godt både foran og bak. Foran i testbilen var det såkalte «multikonturseter» (ekstrautstyr), med massasjefunksjon – som faktisk var ganske behagelig mot slutten av de lange turene vi gjennomførte. En rekke andre komfortdetaljer inngår også i denne pakken. Dersom man har behov for barnesete, er det to ISOfix-fester i baksetet. Her er det også grei innlastingsvinkel gjennom bakdøra. Mange kunne sikkert ønske seg et noe større bagasjerom, selv om 500 liter i praksis burde holde for familier som er forbi behovet for større barnevogn. Samtidig kan EQC frakte 75 kilo på taket, og er også typegodkjent for å trekke tilhenger inntil 1.800 kilo. Når det gjelder familievennligheten, er det også godt å vite at Mercedes-Benz åpenbart har gjort en god jobb med sikkerheten: EQC fikk fem stjerner etter å ha gjennomgått kollisjonstester hos EuroNCAP. Aller best var sikkerheten for fører og voksen passasjer (96 prosent), mens 90 prosent for barn i baksetet også er solid, mens fotgjengerbeskyttelse og aktivt sikkerhetsutstyr (begge 75 prosent) også var godt nok til toppscore. Vi omtalte også sikkerhetsarbeidet i en egen artikkel i vinter.

Konklusjon: En solid debut

EQC leverer godt på viktige parametre. Den føles på alle måter som en Mercedes-Benz, og er både støysvak og svært komfortabel. Komforten kommer ikke på bekostning av kjøregleden, og EQC forkler stort sett – med elbilens lave tyngdepunkt – at den ikke er en lettvekter. Testbilen hadde en utsalgspris på 725.900 kroner inkludert ekstrautstyr. Det gir et påslag på 109.000 kroner, og inkluderer en nokså lang liste. I denne finner vi blant annet Energizing-pakken, setene med massasje, LED-lys (multibeam), infotainmentskjermen på 10,25 tommer, head-up display, 360-kamera, et flott Burmester-lydanlegg og tilhengerfeste. MBUX Augmented Reality (AR) er også en del av tilleggsutstyret. Ved bruk av navigasjonssystemet, benytter bilen seg av det framoverrettede kameraet til å vise vei, med piler lagt oppå og visning av gatenavn. Uvant i starten, men absolutt god funksjonalitet. Generelt sett er det enkelt å få overblikk over bilens infotainmentsystem, som er lokalisert i en lang berøringsskjerm. Det kan være et minus at det ikke er lagt opp til høyere effekt enn 7,4 kW (32A, 1-fas) ved normallading, og at EQC også plasserer seg bak de beste på hurtiglading – med makseffekt på 110 kW. Detaljer om lading finner du i vår kjøpsveiledning. Våre tester av viser likevel at EQC hurtiglader effektivt og forutsigbart, og at den i øyeblikket er hakket bedre her enn den direkte konkurrenten Jaguar I-Pace – som imidlertid har en oppdatering på nettopp dette punktet underveis.