Hopp til innhold

Ny medlemsfordel fra Elbilforeningen: – Anbefaler en test før bilgarantien går ut

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

ANBEFALER TEST: Ståle Frydenlund, bilekspert og rådgiver i fagavdelingen i Elbilforeningen, mener det kan lønne seg å benytte seg av den nye medlemsfordelen foreningen nå tilbyr – spesielt dersom bilen din nærmer seg utløpet for garantien.

– Det krever mye bilkunnskap å avdekke en del typer feil og mangler. Derfor er det fint å få hjelp til å avklare om noe bør repareres før garantien utløper, sier Ståle Frydenlund.

Frydenlund jobber i fagavdelingen i Norsk elbilforening, og selv om han både personlig og faglig har et lidenskapelig forhold til elbiler, forstår han at slik er det ikke for alle.

– For mange elbilister der ute, begrenser bilholdet seg til et rent bruksforhold, erkjenner han.

Likevel er det viktig å følge litt med og sørge for at servicer blir tatt for at garantien skal gjelde.

Og særlig viktig mener Frydenlund det er å følge litt ekstra med når bilgarantien nærmer seg utløpstiden.

Ny medlemsfordel i Elbilforeningen

Derfor er Frydenlund – kanskje særlig på vegne av Elbilforeningens medlemmer uten en Reodor Felgen innabords – glad for at Elbilforeningen nå har fått på plass en ny medlemsfordel.

Alle medlemmer i Elbilforeningen får nemlig nå en rabatt på garantiutløpskontroll hos Viking:

Test av elbil på garantiutløpskontroll

Test før garantiutløp

Gjennomfør en test hos Viking kontroll før garantien på din elbil går ut.

– Dette kan det være mye penger å spare på, sier han.

Hva kan en sånn garantitest avdekke?

– For eksempel eventuelle svakheter i bærebroer og stag i hjulopphenget, som kan føre til kritiske brudd over tid. Slitne drivknuter på drivaksler, som kan gi klakkelyder når du svinger. For å nevne noe. Dersom mansjetten som beskytter drivknutene har sprukket, svekkes smøreevnen til fettet den inneholder og leddet brytes raskere ned.

Ved kjøp av testen sparer du som medlem i Elbilforeningen 640 kroner.

Det er mer enn kostnaden av et helt års medlemskap i foreningen. Det koster nemlig 535 kroner årlig.

Nå kan du tilkalle veihjelp rett i ElbilAppen

Mer som kan avdekkes

Men Frydenlund har mer av bekymringer på lager:

– Hvis bilen har luftfjæring kan det forekomme lekkasjer i luftbelgene som gjør at kompressoren går i tide og utide – og til slutt ryker. Da oppstår behov for full utskifting av fjæringen. Slike drifts- og sikkerhetskritiske feil er det viktig å avdekke.

En bil med luftfjæringer kan imidlertid ha lekkasje(r) uten at kontrollen avdekker det, siden det ikke er uvanlig at biler med luftfjæringer siger ned over tid.

– Enten på en eller flere belger. Derfor er det en fordel om du følger med på dette, og opplyser slik at bilen kan undersøkes nøye under kontrollen.

Andre ting det kan dukke opp feil på, er elektriske/elektroniske komponenter som for eksempel:

Viktig å følge opp

Når det gjelder skader i underplate, som typisk skyldes sammenstøt med underlag, kan man ikke regne med garantireparasjon.

– Det er uansett viktig å følge opp, siden slike skader også kan medføre følgeskader på en batterimodul, sier Frydenlund.

På samme måte er ikke bremseskiver og -klosser omfattet av nybilgaranti, men regnes som slitedeler.

Andre feil på bremsesystemet kan imidlertid utløse garantireparasjon.

Er det andre ting man bør tenke på når det gjelder elbil?

– Det elbilspesifikke er typisk batterivarmere og ombordladere som slutter å fungere. Ellers er det som nevnt snakk om komponenter som luftfjæring, som typisk blir dyrt dersom man må ta det på egen kappe. Det samme gjelder kompressoren som gir aircondition i bilen. Vi har også sett eksempler på svært dyr utskifting av berøringsskjermer for betjening av bilens funksjoner.

En rekke modeller, men ikke alle, kan testes via bilenes OBD-diagnoseport for å finne såkalte periodiske feil (typisk feilkoder).

Dersom du fornemmer at noe er galt, men uten å kunne sette fingeren eksakt på hva det er, bør du ta det opp med takstmann før kontrollen finner sted. Det øker sjansen for å finne feilen, sier Frydenlund.

Her finner du alle artiklene fra Elbilforeningens vintertest 2023:

Alt vi testet – forklart og oppsummert

Bør du også vurdere en batterihelsetest?

For noen kan det også være aktuelt å ta en egen test av bilens batterihelse.

Dette er en annen medlemsfordel Elbilforeningen lanserte i fjor sommer, en tjeneste i samarbeid med Viking Kontroll og teknologiselskapet Aviloo:

Selve batterihelsetesten leveres av sistnevnte selskap – og sørger for langt større trygghet ved kjøp og salg av brukt elbil.

Elbilforeningen med ny medlemsfordel:

Lanserer batterihelse­­­test for norske elbilister

– Testen av batterihelse er et svært viktig supplement til garantiutløpstesten, siden batteriet er den klart dyreste enkeltkomponenten i bilen. De fleste produsenter garanterer 70 prosent av batterikapasiteten som ny, når garantien utløper, sier Frydenlund.

Han forklarer imidlertid at testene som er gjennomført på norske elbiler så langt, viser at svært få har batterihelse i området som kan utløse garanti og batteriskift.

YTER BILEN SOM FORVENTET? Ståle Frydenlund viser fram Aviloo-boksen som brukes for å gjennomføre batteritesten. Her fra lanseringen i juni i fjor. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

Tvert imot, brorparten har akseptabel eller god batterihelse etter mange år på veien.

Likevel kan Frydenlund fortelle at minst ett medlem i Elbilforeningen har fått skiftet batteri på elbilen sin som følge av at Aviloo-testen er brukt som referanse overfor autorisert verksted.

Aviloo boks og sertifikat

Aviloo-batterihelsetest

Nå kan du endelig teste ditt elbilbatteri grundig og uavhengig.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også