Hopp til innhold

Oslos samferdselsbyråd ber Statens vegvesen snu om kollektivfelt-forbud: Åpner for elvarebiler – og elbiler i helgene

BYRÅD FOR KØ OG FRUSTRASJON: Marit Vea mener nye grep i kollektivfeltet kan gjøre at man fremmer både utslippskutt og trafikkflyt. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

Oslo-byråden for miljø og samferdsel ønsker elektriske varebiler tilbake i kollektivfeltet. Hun synes også helgeåpning for elektriske personbiler bør vurderes.

Denne uken har debatten rundt bruken av kollektivfeltene i Oslo blusset opp igjen, nå som sommerferien er over og hverdagstrafikken har økt.

Tidligere denne uken gikk blant annet Asker-ordfører Lene Conradi ut i flere medier og ba om at samkjøring med elbiler burde tillates. Statens vegvesen uttalte på sin side at de vurderer å åpne noen strekninger for elbiler i helgene.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård svarte til Budstikka at ulike forslag vil vurderes utover høsten gjennom en egen høringsprosess.

Statens vegvesen vil deretter fatte en beslutning i samråd med Samferdselsdepartementet, opplyser Nygård.

Bli medlem i dag!

– For mye Møllers tran?

Nå avslører byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Marit Vea fra Venstre, at Oslo kommune ønsker endringer.

Kommunen har lenge tatt til orde for at elektriske lastebiler bør ha tilgang til kollektivfeltet, men nå går Oslo-byråden ett steg videre:

– Hvis man ikke har plass til alle elbilene, så bør man gi plass til el-varebiler og el-lastebiler, så vi får brukt veikapasiteten på en måte som er bra for både klima og fremkommeligheten for folk, sier Oslo-byråden til Nettavisen i dag.

Byråden har på vegne av Oslo kommune sendt brev til Statens vegvesen om forslaget.

Hun er også åpen for flere løsninger:

– Hvis det er praktisk mulig å åpne opp også for vanlige elbiler i helg, uten at det går utover kollektivtrafikken eller øker køene, så er ikke vi negative til det. Jeg synes det høres ut som det kan være et lurt grep, sier Vea til Nettavisen.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

I intervjuet minner hun likevel om at stengingen av Ring 1 i Oslo gjorde det helt nødvendig for Statens vegvesen å ta grep for å begrense antall biler på veien:

– Kollektivtrafikken må frem. Men så kan det hende at de har tatt litt for mye Møllers Tran ved den totale stengingen av kollektivfeltet.

Les også