Vi har testet Kias "billigmodell" av EV9 med bakhjulstrekk: Svær plass og god rekkevidde
Den «billige» varianten av EV9 har noen store fordeler. Enorm plass, lang rekkevidde og lynrask lading. Men blir det for mange kompromisser?
Folk digger den nye EV9, men ingen er vant til en prislapp på nærmere millionen for en Kia. Tankene begynner raskt å sveipe over til andre biler som koster mindre.
Men bilen er også tilgjengelig som en rimeligere bakhjulstrekker med mindre utstyr. Vi tester her om EV9 RWD Exclusive er et godt alternativ.
Kia EV9 RWD – oppsummert
Pluss
- Plass
- Rekkevidde
- Ladehastighet
Minus
- Lav hengervekt
- Mye pling-plong
- For liten prisdifferanse til å gå for bakhjulstrekk?
Hva går du glipp av?
Det åpenbare svaret er drift på forhjula. Men bilen har også mindre kraft: 203 hester og 350 Nm.
Det høres lite ut i en bil som veier noen gram under 2,5 tonn.
Hengervekta dropper fra 2,5 tonn til 900 kilo. Frontlyktene blir enklere, hjula mindre og stylingen ikke riktig like frekk.
Du mister muligheten for seks seter, den er bare tilgjengelig med sju. Du mister også head-up-display – og midtraden mister hvilestoler med leggskammel og massasje, i denne utgaven er det kun benk, altså vanlig baksete.
Spekket med utstyr
Men det er fortsatt mye å glede seg over.
Setene er fantastisk gode å sitte i og både første og andre rad har både kjøling og varme. Og du har fortsatt toveis korsryggstøtte.
Klimaanlegget har tre soner, induksjonslading er på plass og man har alle førerstøttesystemene.
Og mangelen av motor foran gir 90 liter frunk, mot 52 liter på firehjulstrekkeren. I bunn og grunn savner man ikke noe utstyr.
God plass
Andre seterad byr på enorm justeringsmulighet for bakseteryggen og seteputa går på skinner.
I bakerste posisjon har skikkelig lange personer latterlig god plass. Seks stykker på nærmere 190 cm kan dra på langtur uten å lide.
Til og med tredje seterad har elektrisk justerbar seterygg og man kan ligge godt bakover – dersom man ikke har fylt bagasjerommet.
Til og med adkomsten er overraskende enkel og rask, ved et trykk på en knapp som raskt feller frem setet i andre rad.
Svært bagasjerom
Selv med sju seter i bruk har du bagasjerom som en kompaktbil, 333 liter.
Legger du ned tredje seterad, får du 828 liter opp til taket.
Legger du ned alle seter, får du nesten like lavt og flatt varerom som i varebilversjonen og 2.393 liters bagasjerom, pluss de 90 under panseret.
Du kan ha 100 kilo på taket, men bare 900 på kula. Det er veldig synd, for det vil begrense allsidigheten mye.
Nyttelasten er på 569 kilo. Mer enn nok, for når bilen er full av folk, blir det begrenset hvor mye det faktisk er plass til å laste i bilen.
Deilig langtursbil
En lettere og svakere bil, men fortsatt samme batteripakke, gir nødvendigvis lenger rekkevidde.
WLTP-forbruket er oppgitt til 2,02 kWt på mila og rekkevidden er på 563 kilometer.
Det må sies å være bra for en bil ser ut som et byggesett i betongklosser.
For å sjekke rekkevidden, lader jeg batteriet stappfullt og kjører mot Florø fra Horten. Google Maps sier 528 kilometer, triptelleren sier 525.
Det bør gå.
Første etappe er motorvei og et forbruk noe høyere enn WLTP. Tre passasjerer med pikkpakk for konfirmasjon og helgetur lastes inn i Hønefoss.
Jeg kjører med cruise-kontroll hele veien. Det stjeler potensielt noe rekkevidde, men er komfortabelt.
Det funker fint så lenge veiene er rette, men radaren er såpass snever at bilen foran fort blir borte i svinger, noe som resulterer i akselerasjon, selv med ganske mye sving på rattet. Rart de ikke har en noe bedre løsning, ellers helt ok.
Jeg sitter majestetisk høyt i knallgode seter. Man ser ned på panser og omgivelser og har god oversikt.
Komforten er høy og støynivået hyggelig. De «smale» 19-tommerne gjør bilen svært så komfortabel.
Nok med 203 hk?
Så var det dette med de 203 hestene.
På langtur som vi er på, spiller det liten rolle med lav effekt. På landeveien brukes 50-60 hester for å dytte den gjennom lufta.
Opp de verste bakkene, trenger den fortsatt ikke 100 hester i jevn fart. Det er plenty med power.
Faktisk føles den ganske rask, men typisk «trange» forbikjøringer må du naturligvis unngå.
Det skjønner du når du hører akselerasjonstiden. 9,4 sekunder til 100 kilometer i timen, er nærmest sneglefart etter at vi ble vant til elbilen.
De færreste vil trenge mer effekt i hverdagen, men mangelen på dreiemoment kan være noe av årsaken til at man har valgt lavere hengervekt.
Kom ikke frem … men
Vi tør ikke gamble på Florø uten å lade.
Selv om forbruket på trip-telleren viser imponerende lave 1,89 kWt på mila, sier den at vi bare har 50 kilometer rekkevidde når vi ruller inn i Førde. Det er sju kilometer mindre enn vi trenger.
Vi har ikke brydd oss med å bruke strøm til forvarming, for EV-visningen forteller at batteriet har hatt ideell temperatur nesten hele turen, og vi trenger bare noen få minutter ved ladestasjonen før vi har nok til å komme oss til Florø og en ventende hjemmelader.
Turen hjem går bedre. Forholdene er de samme, men temperaturen noen grader varmere, om det skulle ha noe å si.
Jeg ender i Horten med to prosent på batteriet og ni kilometer rekkevidde til gode. Forbruket ender på svært hyggelige 1,79 kWt på mila.
Det er ikke verst for en bil av denne form, størrelse og vekt. Vi kaller det bestått.
Rask lading
Kia har 800 volt arkitektur og et svært batteri på 99,8 kWt brutto, 96 netto. Maks ladehastighet er satt til 210 kW, noe lavere enn de har valgt i EV6, men her er det ikke noe snakk om peak-effekt.
Under vår ladetest, går den umiddelbart opp til drøyt 200 kW og blir der nesten til den når 70 prosent batterikapasitet. Det er veldig imponerende.
Selv ved 80 prosent lader den nesten 100 kW.
Vi bruker 25 minutter fra 10-80 prosent og et kvarter fra 80-90, så det er ganske tydelig at du skal koble fra ved 80 prosent på denne bilen.
Du kan forvarme batteriet ved å legge inn reiseruta. Om du har foretrukne ladedestinasjoner blir det bare kål. Her er de fleste bilmerker for dårlige.
Heldigvis har bilen mulighet for manuell forvarming via en knapp i EV-menyen. Dessverre kan den ikke aktiveres under 10 prosent, så du må varme opp batteriet i god tid før den går så lavt.
Neppe noen storselger
Vår test viser at EV9 RWD har åpenbare fordeler. Plass, komfort, rekkevidde og ladehastighet, gjør den til en perfekt venn på langtur. Det er rett og slett en godlynt bamsefar det er lett å bli glad i.
Men mange vil savne allsidigheten som firehjulsdrift og mer tillatt hengervekt gir.
Og det koster deg bare 60.000 kroner ekstra. Det er grunnen til at vi trolig vil se klart flest firehjulstrekkerne på registreringsstatistikken.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!