Hopp til innhold

Audi e-tron GT: Er dette verdens peneste elbil?

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Audi e-tron bygges side om side med superbilen R8, og viser veien videre, siden R8 aldri skal erstattes. Foto: Audi

Nye Audi e-tron GT går rett i strupen på konsernsøster Porsche Taycan.

Vi har sett den lenge som konseptbil, men nå er endelig maskeringen av, og vi kan konstatere at det ikke er veldig mye som er forandret. Og nå har vi endelig fått de norske prisene. Med det er krigen i gang. For Audi e-tron GT er bygget på samme J1 plattform som Porsche Taycan, verdens til nå mest kjøreglade elbil. Kapasiteten vet vi dermed er på plass, men det store spørsmålet der ute nå er – hvilken velger du? Les også vår vintertest av Porsche Taycan 4S Det får bli opp til deg å avgjøre. De har i hvert fall klart å separere designen radikalt. Fronten er høyere, utrykket mer massivt, med flere skarpe linjer, men uttrykket er det samme: Bredt, langt og lavt. Målene er 489/196/142 cm.
Den deler plattform med den svært potente Taycan, men er mer utpreget Grand Tourer, med enda større fokus på komfort, noe som også gjenspeiles i navnet. Foto: Audi
Prisene er omtrent de samme, selv om innstegsprisen er presset en krone under 900.000 kroner. e-tron GT kommer foreløpig i bare to versjoner, e-tron GT og RS e-tron GT. Begge har firehjulsdrift, som selvfølgelig heter quattro på Audi-språket.

Kjapp langs veien

Quattro-systemet benytter seg av to elmotorer, en foran og en bak. Motoren foran yter 238 hk på begge modellene, mens det skiller 20 hester på motoren bak. 435 mot 450 hester. Motoren bak optimaliseres ytterligere med ei totrinns girkasse for å gi både rask akselerasjon OG høy toppfart. Systemeffekten er 476 hk med 530 hk tilgjengelig i 2,5 sekunders boost-funksjon på e-tron GT. RS versjonen har 598 hester som standard og 646 hester med boost-funksjon.

Kjapp ved ladestasjonen

Audi tilbyr bare den største batterialternativet plattformen er laget for. Det har 93,4 kWt brutto og 85,7 kWt netto kapasitet. Det skal gi en rekkevidde over 488 kilometer for begge versjoner, mye takket være den lave luftmotstanden med en Cd-verdi på 0,24. Har du 400 volt tilgjengelig, lader du e-tron raskt hjemme. Standard ombordlader er på 11 kW, men bilen kan bestilles med ombordlader som gir deg 22 kW. Da lader du det store batteriet på drøyt fire timer fra husveggen.
Temperaturstyring er et kritisk punkt hos mange produsenter, men har nyter Audi godt av arbeidet som Porsche allerede har langt ned. Ill: Audi
  Finner du en av de 88 lynladerne i Norge som gir 350 kW, kan du under gode forhold mate e-tron GT med 270 kW via 800 v-systemet den er satt opp med. Og dersom du legger inn laderen i reiseruta, vil batteriet forvarmes til rett temperatur innen du kommer frem til laderen. Akkurat som Porsche og kinesiske biler, har Audi to ladeluker. Hjemmeladingen skjer fra førersiden, mens hurtigladingen skjer på høyre side, akkurat som på de ladbare hybridene deres. Lukene er ikke motoriserte, slik de er på e-tron og Porsche, men manuelt betjente. Kanskje like greit.  
Det er trangt om plassen, så der man finner skjerm i hos de andre Audiene, finner man to knapperader og ventilasjon her. Menyene i de to skjermene er de samme som vi er vant med fra Audi. Foto: Audi

Audi inni

Interiøret er akkurat som du forventer i en Audi, uansett om den koster en million eller mindre, men den har ikke fulgt opp trenden fra øvre prisklasse med to digitale skjermer i midten. Den har heller ikke mulighet for ekstra skjerm foren passasjeren. Derimot finner vi knappestyrt klima, slik man finner i minstemann A3.
Det er ikke kritisk dårlig plass, men selv om det er tre setebelter baki, må bilen kalles en typisk 4+1. Foto: Audi
  Det finnes et utall interiørvarianter å velge mellom. Det er blant annet uvanlig å se stoffinteriør og trepaneler i slike type biler. Men dette er en Grand Turismo og man kan få alt fra miljøvennlige interiører laget av gjenvunnet søppel, til interiør dekket i ekte skinn.

Praktisk

Vi har testet Taycan, og det er liten grunn til å tro at innvendig plass er vesentlig annerledes. Det vil si at jeg på 189 cm faktisk får plass bak meg selv, selv om det ikke føles romslig. Men det gir i hvert fall god plass dersom man er litt kortere. Baksetene rommer til nød tre personer, men er utpreget sportslig utformet for to. Isofix for to bakseter er på plass og seteryggene kan bestilles med 40/20/40-deling, noe som kan være praktisk, da bagasjerommet bare er på 405 liter. Men du har 85 liter under panseret, også. Du kan feste ting på taket, men ønsker du tilhengerfeste, henviser Audi til SUVen e-tron, som til gjengjeld trekker 1.800 kilo.
Isofix er på plass, men du må trolig velge 40/20/40-deling som tilvalg. Men da blir den i det minste ganske så praktisk. Foto: Audi.
 

Norske priser

To versjoner kan bestilles allerede fra 18. februar, og prisene er som følger: Audi e-tron GT: Kr 899.900,- Audi e-tron GT Plus: Kr 946.900,- Audi e-tron GT Pro: Kr 999.900,- Audi RS e-tron GT: Kr 1.269.900,- Prisene over er bare starten, for da får du ikke engang lakk på bilen. Alle modeller kan bestilles med hjul fra 19-21 tommer. Du kan få 42 cm store karbonkeramiske bremser og luftfjæring med kjøreprogrammene Raise, Comfort, Dynamic og Efficency. Og den kan bestilles med firehjulsstyring og elektrisk torque vectoring. De hissige frontlyktene kan bestilles i tre versjoner: LED er standard, LED Matrix tilpasser seg møtende trafikk og i tillegg kan du bestille laserlys. Bilen har panorama glasstak som standard, men kan bestilles med tett karbontak. Det passer godt med de originale speilhusene som også er i karbon finish. Akkurat som hos Taycan, har man aktiv aerodynamikk med justerbar vinge. To biler på tyske skilter kommer til snarvisitt i Norge om et par uker. Vi kommer tilbake med førsteinntrykk av bilen da. LES OGSÅ: 21 elbiler vi gleder oss til