Hopp til innhold

Test av Audi Q4 e-tron 45 Quattro – oppgradert utgave: På kampanjepris, men er bilen et kupp?

FORTSATT FET? Nå får du Audi Quattro under 500.000 kroner. Men hva får du for pengene? Video og foto: Rune Nesheim / elbil.no

Nå får du Audi billigere enn Skoda. Men får man en smak av det gode liv i denne Audien?

Her tester vi strengt tatt en gammel kjenning, selv om vi ikke har kjørt e-tron siden lanseringen i 2021.

Siden den gang har det kommet konkurrenter som gjør at Audi har sett seg nødt til å gjøre noen endringer.

Men endringene er faktisk ikke gjort i forbindelse med en facelift, noe som er det mest vanlige – for bilen ser ut akkurat som før.

SOM FØR: Endringene er gjort uten å endre utseendet på bilen.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro – oppsummert

Pluss

  • Pris og annenhåndsverdi
  • Ladehastighet
  • Komfort og sportslighet i en fin pakke

Minus

  • Blir dyr med utstyret du ønsker
  • Knotete forvarming og multimedia
  • Fortsatt lav hengervekt

Her er det snakk om en ny innstegsmodell med firehjulsdrift.

Det er nummereringen på bakluka som indikerer hvor kraftig motoren er endret.

Billigmodellen 35 med 175 hk på bakhjula er fjernet.

Bakhjulstrekkeren 40 med 204 hk er erstattet med modellen 45 og fås nå med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift, begge med 286 hk.

Det er denne utgaven med firehjulstrekk vi tester nå. Og denne er nå på kampanjepris med en startpris på 499.000 kroner.

Sprekeste versjon het 50 quattro før og hadde 299 hk. Den heter nå 55 og har 340 hk.

KOMPAKT: Rett under 4,6 meter og samtidig kort svingradius, gjør Q4 til en snerten familiebil.

Det du ikke ser, og de fleste faktisk ikke merker, er en ny motor bak, raskere ladehastighet, forvarming av batteriet via navigasjon og bedre adaptiv cruise-kontroll.

Her tester vi alle de nye funksjonene.

Mer effektiv motor?

Audi Q4 e-tron har fått ny hekkmotor. Før var maks effekt 150 kW (204 hk). Nå har effekten økt til 210 kW (286 hester).

MYE INFO: Audi har mye info på instrumentpanelet, blant annet en god kjørecomputer. Overload for mange, men fantastisk når du har kommet inn i det.

Modellene som nyter godt av det, er bakhjulstrekkeren 45 og firehjulstrekkeren 55 Quattro. Sistnevnte får 340 hester, mot 299 hester før oppgraderingen.

Vår testbil, 45 Quattro, er et nytt «billig» alternativ med firehjulsdrift. Den har fortsatt ny motor bak og den samme gamle motoren foran.

Det vil si en teoretisk systemeffekt på 394 hester, noen ingen biler på MEB-plattformen har utnyttet ennå.

SPARTANSK: Pressebiler/testbiler pleier å ha maks utstyr for at vi skal få testet alle funksjoner. Det er greit å få kjøre kampanjemodellene også, med manuelle stoffseter og ratt uten varme. Men ergonomien er fortsatt god, da.

I stedet har den fått en samlet ytelse på 286, altså det samme som bakhjulstrekkeren har.

Den nye modellen akselererer fra 0-100 km/t på 6,6 sekunder, og alle Q4-modellene har fått økt toppfarten fra 160 til 180 km/t.

Men er den energieffektiv?

Oppgitt WLTP-rekkevidde er opptil 512 kilometer.

Vi har tidligere kjørt Q4 e-tron 50 Quattro rundt vår faste testløype. Den kom i mål med et forbruk på 1,5 kWt på mila. Da var det skikkelig sommertemperatur, mellom 16 og 19 varmegrader.

AUDI: Q4 har beholdt sitt eget grensesnitt på multimedia-fronten. Det er kjent for eksisterende Audi-kunder og kjappere enn VW sitt system.

Vår testrunde med nye 45 Quattro foregår under nesten like forhold. Riktignok mellom 9 og 14,5 grader, men begge bilene har kjørt en stund før teststart. Denne gangen ender forbruket på ikke veldig imponerende 1,65.

Motorveirunden i konstant 100 km/t gjøres på 1,99 kWt på mila.

Det er dermed ikke derfor du kjøper bilen.

Lader raskere

Batteriet er fortsatt det samme gamle, det vil si 77 kWt netto, 82 brutto.

Men nå har maksimal ladeeffekt økt til 175 kW.

Igjen graver vi frem den gamle testen. Da målte vi maksimalt 127 kW og ladeøkta fra 10-90 prosent tok 45 minutter.

Nå spretter ladeeffekten relativt raskt opp til 175 kW, men vi bruker allikevel 40 minutter fra 10-90 prosent.

Legg merke til at vi lader helt opp til 90, mens de fleste bilprodusenter oppgir opp til 80 prosent. Vi gjør dette for å vise deg hva som skjer under ladeforløpet, og når det lønner seg å koble fra.

Det vi kan se fra ladekurven er at den nye lader mye raskere opp til 60 prosent. Derfra er de så å si identiske.

Forvarming

Audi tilbyr forvarming av batteriet før lading. Det er viktig dersom du vil oppnå resultatene vi får på ladeøkta.

STA: Audien vil gå sine egne veier. Multimediasystemet er i grunn unødvendig tungvint.

Men da må du inn på navigasjonen, og den er blant de minst smarte på markedet.

Riktignok kan man legge inn hvor du skal via talefunksjonen, dersom den skjønner hva du sier.

Men den finner ikke alle ladestasjonene på ruta, og selv om du bestemmer deg for en spesifikk ladestasjon langs ruta, hender det at den helt besatt vil ha deg til å kjøre til en annen, selv etter at du har kommet deg mye nærmere den du opprinnelig la inn, som også ligger langs ruta.

520 LITER: Bagasjerommet er stort nok for de fleste.

Og stadig vekk kommer bilen med alternative forslag til kjøreruter etter at du har bekreftet kjørerute.

Alternativene gir til alt overmål lengre kjørelengde også. Og den legger ikke til tiden for ladestoppet når den beregner destinasjonstid.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Å gjøre om ruta, eller å få fornuftig informasjon servert på en logisk måte, har ikke Audi fått til. Men den varmer i det minste batteriet mens den gjør alt den kan for å forvirre sjåføren.

BEGRENSET: Det lille rommet helt i bakkant får knapt plass til kabler etter at sub-kassa er plassert. Det er heller ikke frunk her.

Skoda og Volkswagen har også fått samme funksjoner i sine modeller.

De to har i tillegg en visning som viser hvor rask ladeeffekt du kan forvente deg der og da. Det har ikke Audi.

Bedre cruice-kontroll

Tyskerne har foreløpig ikke lansert LiDAR, slik mange av de kinesiske bilmerkene har gjort. Kanskje like greit, for kineserne har virkelig ikke fått dette til å funke i Europa ennå.

Audien er langt mer tradisjonell. Du har filholder og avstandsholder, men lite mer. For de som er lei av at systemet trekker i rattet, kan man enkelt deaktivere dette med egen knapp på blinklyshendelen.

MYE, MEN LITE: Audi er fortsatt glade i knapper som en del av designen.

Systemet skal være oppgradert, men det er fortsatt mye å savne. Står du for eksempel litt lenge stille i kø, må du «sparke i gang» bilen igjen med en liten touch på gasspedalen.

Og etter å ha kjørt lille BMW iX2 uka før, der man kan bestemme hvor mye man vil bryte fartsgrensa, med egne kriterier for hastigheter under og over 60 km/t, føles Audien nesten litt gammeldags.

Test av BMW iX2 xDrive30:

Stilig, men den har et par ulemper

For mens BMW-en gjør alt for deg, må du sitte å vippe på stilken for cruise-kontroll hele tiden.

Gode priser

I bunn og grunn er Q4 e-tron stort sett samme bilen som Volkswagen ID.4/ID.5, Skoda Enyaq og Cupra Tavascan, men den er både den minste og tradisjonelt den dyreste.

Men nå er faktisk Q4 rimeligere enn Skoda Enyaq. Nå får du kampanjemodellen 45 Quattro Edition, altså firehjulsdrift, fra 499.000 kroner.

HAPTISK. Oppsettet er slik vi kjenner det fra Audi, men er nå av berøringstypen.

Men da vil du savne en del utstyr. Derfor tilbys også kampanjemodellene Edition Plus til 539.000 kroner og Edition Pro for 577.900 kroner.

Testbilen vi kjører er Edition plus til 539.000 kroner. Da sitter du fortsatt i manuelt betjente stoffseter uten uttrekk på seteputa.

Den mangler varme i rattet, 360 graders kamera og LED Matrix-lys. Du har også bare én klimasone.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også