Hopp til innhold

Scania dropper diesel: Bare elektrisk i 2040

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

I RASENDE FART: Scania har de mest hårete målene for utfasing av dieselmotorer av dagens lastebilprodusenter, hevder de selv.

– Utviklingen går raskere fremover enn vi trodde.

For to år siden viste Scania frem en elektrisk lastebil for korte ruter i bytrafikk.

I år har de presentert ytterligere to modeller som er beregnet for langtransport.

Scania 25 L BEV 4×2: Første elektriske lastebil fra Scania.

Nå sier Scania-sjef Christian Levin at de har de mest hårete målene i industrien.

– Vi er den eneste lastebilprodusenten som vurderer å helt droppe diesel helt så tidlig som 2040.

Det sier han i et intervju med nettstedet Eurotransport.

Trekkvogn for regional langtransport:

Scania presenterer ny elektrisk lastebil

Tidligere har han sagt i et intervju med Sveriges Radio at utviklingen av elektriske lastebiler går fortere enn de trodde.

Det skyldes at utviklingen av batterienes kapasitet går fortere, at batteriene holder lengre enn først antatt og at interessen har vokst raskt.

Svensk studie om lastebiler: Strøm kan snart utkonkurrere diesel

Felles ladenettverk

Daimler, Volvo og Traton, som Scania er en del av, vil bygge et europeisk ladenettverk for lastebiler.

Til å begynne med skal nettverket ha 1.700 ladepunkter med fornybar energi.

Tar batteriproduksjonen hjem:

Volvo skal produsere lastebilbatterier i Sverige

Flere lastebilprodusenter jobber parallelt med brenselceller, altså hydrogen, men Scania vil prioritere batteridrift høyere.

– Det er i de nordiske landene og Nederland vi opplever mest fremgang for batteridrift, sier Christian Levin.

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!