Hopp til innhold

Forbrukerrådet og Elbilforeningen støtter regjeringens forslag: Kortterminal må bli obligatorisk på ladestasjonene

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

TALER FOR TÆPPING: Elbilforeningen og Forbrukerrådet støtter regjeringens forslag om at nye hurtigladere må tilby kortbetaling fra 1. juli. I dag går fristen for høringsinnspill ut. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

– Vi står på forbrukernes side, og da må vi gjøre ladingen enkel og tilgjengelig for alle, sier Unni Berge i Norsk elbilforening. Og får full støtte av Forbrukerrådet.

Berge er leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen. Sammen med Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, opplever hun at dette er en gledens dag.

De er svært fornøyde med at regjeringen har tatt hensyn til forbrukernes behov, og vil gjøre det enklere å lade.

På denne ladestasjonen kan du bruke kort på både støvsuger- og spylervæskeautomaten:

Men skal du lade her, kommer du ikke langt med kort

Elbilforeningen og Forbrukerrådet støtter regjeringens forslag om at nye hurtigladere må tilby kortbetaling fra sommeren av.

– Det må være mulig å lade også for forbrukere som ikke har en smarttelefon, eller som ikke ønsker å registrere et kundeforhold, sier Iversen.

I dag, fredag 17. mars, går fristen ut for regjeringens høring om å påby mulighet for «tæpping»/kortbetaling på nye hurtigladere som bygges etter 1. juli.

Kortterminal er ikke dyrt

Det er blitt skapt et inntrykk av at lovkrav om kortbetaling vil være svært fordyrende, og dermed kan bremse utbygging av ladestasjoner.

Dette mener Iversen og Berge er både misvisende og feil.

– Vi er enig med høringsnotatet som sier at på sikt vil betalingsterminaler være en standardløsning med små eller ingen ekstra investeringskostnader, sier Berge. 

Globalt betalingsselskap om kortlesere på hurtigladere:

Nei, dette koster ikke i nærheten av 60.000 kroner

Elbilforeningen har hentet inn tall for å sjekke hvilke summer det er snakk om.

– På kort sikt kan kostnadene dreie seg om mellom 5000 og 14.000 kroner for en betalingsterminal, sier Berge.

I tillegg kommer moderate utgifter til montering og drift. Det er fullt mulig for én terminal å betjene flere ladepunkter.

Kortbetaling vil utgjøre en liten del av kostnadene all den tid en hurtiglader gjerne har en kostnadsramme fra 500.000 til om lag en million kroner.

Trenger 9000 hurtigladere

I faggrunnlaget til regjeringens ladestrategi estimeres det at vi trenger 9000 hurtigladere innen utgangen av 2025.

I dag har vi passert 6000 hurtigladere i Norge, noe som betyr at rundt 3000 nye ladepunkter må etableres innen få år.

Nå har vi bikket 6000 hurtigladere i Norge:

Endelig et (slags) klimamål Norge kommer til å nå

Regjeringen planlegger også å fremme et forslag om påbud om ettermontering på eksisterende hurtigladere, men det er varslet behandling av dette i en senere høring.

Her kan du lese Elbilforeningens høringssvar til Samferdselsdepartementet.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også