Giga-pickupen Ford F-150 Lightning: Bilen som kan overvinne elbil-motstanden i USA?
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Tidenes mest solgte bilmodell i USA, Ford F-150, har i et år vært tilgjengelig som elbil over there. Kan Lightning-utgaven være bilen som vinner en hel kultur over til elektrisk mobilitet?
– Pickuper er kjernen av amerikanske bilkultur. Elektrifiserer du en pickup, så …
Amerikanske Jace Craft Miller og Joe Sholtes har tatt turen til Norge i anledning norgeslanseringen av den nye Ford F-150 Lightning i Oslo.
Folk tror jeg driver og pakker ukeshandelen rundt motoren og sier at alt kommer til å smelte. De får hakeslepp når de ser at det er en frunk, og får vite at bilen er helelektrisk.
Joe Sholtes
Selv om de første bilene ikke leveres til norske kunder før til vinteren, har el-pickupen rullet på veien i over ett år i USA.
Miller og Sholtes har eid hver sin Lightning siden henholdsvis juni 2022 og november 2022.
Her deler de erfaringene sine med elbil.no. (Se også videoen øverst.)
Kurerte rekkeviddeangst
– F-150 Lightning er min første elbil. Før det eide jeg kun bensindrevne pickuper med V8-motorer, forteller Sholtes.
Overgangen var brå, og rekkeviddeangsten meldte seg fort.
– Men jeg ble fort vant til å stole på bilen og lot den ta jobben med å planlegge ladestopp. Å stole på bilen er nøkkelen til å kurere rekkeviddeangsten.
Jace på sin side startet elbil-tilværelsen med en Ford Mustang Mach-e.
– Jeg har en fritidsbåt på henger, og var svært spent på hvordan det ville være å taue den med en elbil. Men elmotorene har så mye dreiemoment at det oppleves som tryggere med elbil enn med fossilbil. Det gikk fint med Mustangen, men med 1050 Newtonmeter dreiemoment til rådighet går det som en lek med F-150 Lightning.
Vendepunkt for USA
I USA får Lightning trekke 4.535 kilo på kroken, noe Sholtes har testet fullt ut.
– Jeg har en 12 meter lang campingvogn som jeg drar jevnlig ut på tur med. Så klart økes strømforbruket betraktelig, men ladeinfrastrukturen er under rask utvikling i USA og en hurtiglager er alltid innen rekkevidde.
Å stole på bilen er nøkkelen til å kurere rekkeviddeangsten.
Joe Sholtes
De ny-el-frelste amerikanerne innrømmer at det gjenstår mye arbeid, men mener at elektrifiseringen er godt i gang i hjemlandet deres.
– Nye ladestasjoner åpner nesten daglig. Selskaper som Subway, Chipotle og Wallmart har sett fordelene ved å tilrettelegge for destinasjonsladning. I tillegg har vi store hurtigladeaktører som Electrify America og Charge Point som satser stort. Vi er absolutt ved et vendepunkt for elektrifisering i USA, hevder Jayce.
Starten på el-revolusjonen?
Sholtes og Miller har begge fått mye oppmerksomhet på grunn av pickupene de kjører, men ingenting slår handleturene.
– Folk tror jeg driver og pakker ukeshandelen rundt motoren og sier at alt kommer til å smelte. De får hakeslepp når de ser at det er en frunk, og får vite at bilen er helelektrisk, humrer Sholtes.
Sjokkfaktoren er kanskje det som trenges for å få selv de mest bilkonservative amerikanerne over i elbiler.
Når vi spør om en elektrisk pickup er nok til å vippe USA over på elektrisk drift, nikkes det kontant:
– Den her er uten tvil elbilen USA har ventet på. F-150 Lightning representerer alt bilkulturen i USA er. Svære, uendelig praktiske pickuper med masse hestekrefter. Nå finnes det ingen unnskyldning. Klarer de ikke det med en pickup, klarer de det aldri …
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!