Hopp til innhold

Porsche med ny modell: «Billig» bakhjulstrekker

FOLKEBIL? Tja, kanskje ikke, men med pris fra 840.000, blir Macan plutselig tilgjengelig for flere. Foto: Porsche.

Med den nye bakhjulstrekkeren er det lenge siden du har fått rimeligere Porsche.

Hæ? En Porsche SUV med bakhjulsdrift? Det har vel aldri skjedd før. Den helelektriske plattformen PPE gjør at Porsche nå også kan tilby biler med bakhjulsdrift.

Mest fokus på rekkevidde

Derfor tilbyr Porsche nå Macan. Ja, den heter bare Macan. Den skal være et alternativ for de som ønsker best mulig rekkevidde. Du har fortsatt same batteripakke på 100 kWt, det vil si 800 volt arkitektur og opptil 270 kW ladehastighet

FORTSATT FREKK: Du kan bestemme nær sagt alt. Denne bilen har ikke rails, men du kan velge tre finisher, flere design på lykter foran og bak, farge og finish oppe og nede på speiler og en rekke felger. Bilen på bildet har standardfelgene for bakhjulstrekkeren.

Motoren på bakakselen yter 340 hester og 563 Nm. Med Launch Control får den 20 hester mer.

Bare passe rask

0-100 gjøres fortsatt på respektable 5,7 sekunder og toppfarten er, for å si det sånn, flaue 220 km/t. For øvrig samme toppfart som billigste Taycan Cross Turismo.

Dette vet vi etter Porsche Macan-premieren:

Den billigste Porschen du kan kjøpe

Men her er fokuset på rekkevidde. Som bakhjulstrekker er den 110 kilo lettere og du kan rulle 641 kilometer.

Startprisen er 836.000 kroner, men da får du hvit eller sort lakk, sort interiør og du mangler selvfølgeligheter som varme i ratt og bakseter.

Den går naturligvis på stålfjærer med standard 20-tommers felger som ser bra ut.

Prøvekjøring av Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron:

Her må du punge ut

Dobbelt så dyr med alt utstyr

Selv rimeligste modell kan spesifiseres ned i detalj på hvilken farge du vil ha på kanten OG sømmen på bagasjeromsmatta.

Du kan også velge om du skal ha skinntrukne ventilasjonsdyser og håndtak i taket – og de trenger slett ikke å ha samme farge. Går du helt amok, kan du faktisk kjøpte utstyr for en million kroner til den.

Enda en modell

Macan 4S har også tilkommet, for å tette gapet mellom Macan 4 og Macan Turbo. Startprisen er 967.913 kroner, og så bør du krysse av litt ekstra på utstyrslista for å få en bra bil.

S4: Dette blir trolig folks favoritt. Mer effekt og luftfjæring som standard.

Den har en effekt på 448 hester og 829 Nn, 516 hk med overboost. 0-100 gjøres på 4,1 sekunder og toppfarten øker til 240 km/t. Rekkevidden er oppgitt til 606 km.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Men da får du også Porsches aktive luftfjæring med på kjøpet. Da kan du løfte bakkeklaringen til 19,5 cm. Kjøper du offroad-pakka får du bedre angrepsvinkler i terrenget også, men ingen kjører vel utenfor allfarvei med disse.

NY FAVORITT? Taycan ble den nye Bærums-Passaten, men skal fortsatt sortere over Macan på rangstigen.

Kommer flere

De som kjenner Porsche, ser at det fortsatt mangler to herlige modellvarianter. Man venter litt med godbitene.

Regn med at det kommer en spinnvill Turbo S om ikke alt for lenge. Og til slutt en kjøreglad og Sporty GTS med masse Turbo S-attributter, men med effekt som ligger mellom 4S og Turbo. Gjerne med sorte detaljer og overvekt av mikrofiber-finish innvendig.

Få en bedre elbilhverdag!

Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.

Les også