Hopp til innhold

Ønsker lengre rekkevidde og redusert vekt: BMW tester helt ny elmotor

REVOLUSJONERENDE? BMW Startup Garage og det München-baserte selskapet DeepDrive skal teste en elektrisk motor med dobbel rotor-teknologi. Etter lovende resultater fra pilotprosjektet, planlegger BMW og DeepDrive nå sin første felttest på veien. Foto: DeepDrive

BMW tester en helt ny elmotor som kan gi lengre rekkevidde, redusert vekt og lavere produksjonskostnader.

– Innledende testresultater har overgått all forventning, noe som er uvanlig så tidlig i utviklingsfasen, forteller Karol Virsik, leder for forskning og teknologier i BMW Group i en pressemelding.

BMW Startup Garage samarbeider med DeepDrive for å teste den potensielt banebrytende elektriske motoren.

Konseptet, som har dobbelrotor-teknologi, forventes å muliggjøre svært effektive og kraftige drivsystemer med lang rekkevidde.

Etter et vellykket pilotprosjekt med lovende resultater på testbenken, planlegger BMW Group og DeepDrive nå sin første felttest. Ulike versjoner av det nye drivsystemet vil bli installert i BMW Group-modeller og testet på veien.

HJULNAVDRIV: Med elmotoren på hjulnav kan man redusere vekt, kutte produksjonskostnad og øke rekkevidde. Illustrasjon: DeepDive

Kompakt og effektiv

DeepDrives innovative konsept kombinerer to elektriske motorer til en enhet, noe som skaper et kompakt drivsystem med høy energieffektivitet og dreiemomenttetthet.

I en konvensjonell elektrisk motor beveger statoren (den stasjonære delen av en elektrisk motor) enten en intern eller en ekstern rotor. Med DeepDrives dobbelrotorkonsept driver statoren begge rotorene samtidig.

Ny europeisk rapport:

Bilindustrien bør bidra til utslepps­kutt i stål­produksjonen

Den kompakte designen og lette vekten av enheten gjør det mulig med et hjulnavdrivsystem, hvor hvert hjulnav har sin egen elektriske motor.

– Hjulnavmotorene vil kreve mindre plass, være mer energieffektive, lettere og rimeligere, noe som gjør dem til et attraktivt alternativ for et bredt spekter av kjøretøymodeller og de er potensielt svært skalerbare, opplyser Virsik.

Ekstrem effekt

Potensielt kan dette spare 100 til 150 kilo med vekt sammenlignet med den tradisjonelle elmotoren, ifølge DeepDrive.

ELMOTOR-REVOLUSJON: Her kan du se med om den nye motoren fra DeepDrive

Ikke nok med det, DeepDrive melder at hjulnavmotorene potensielt kan levere opp mot heftige 2400 Newtonmeter med dreiemoment og 200 kilowatt effekt.

Teknologien kan også brukes i et tradisjonelt, sentralisert drivsystem, hvor en sentral motorblokk driver kjøretøyet.

Så kan vi legge til at en ting er gode testresultater på testbenken. Nå gjenstår det å se hvordan teknologien fungerer på veien.

Få en bedre elbilhverdag!

Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.

Les også